Hyppää sisältöön

Harvinainen onnenpotku pelasti Bottaksen Montrealissa, asiantuntijan mukaan rata ei sovi uusille autoille: "Ohittaminen on lähes mahdotonta"

Ylen F1-asiantuntija Jukka Mildh sanoo, että ohittaminen uusilla F1-autoilla on äärimmäisen haastavaa ilman avattavaa takasiipeä tai jopa sen kanssa. Mildhin mukaan Max Verstappen osoitti Montrealin katuradalla ylivoimaisuutensa.

Tallikaverukset Zhou Guanyu (vas.) ja Valtteri Bottas olivat hymyssä suin jo ennen Kanadan kisaviikonloppua. Kuva: Formula 1 / Getty Images

Formula ykköset ajettiin viikonloppuna Kanadan Montrealissa yli kolmen vuoden tauon jälkeen.

Hollannin Max Verstappen nappasi kauden kuudennen voittonsa, kun hän onnistui pitämään hyvin ajaneen Espanjan Carlos Sainzin takanaan loppuun asti. Kolmanneksi, toista kertaa tällä kaudella, ylsi britti Lewis Hamilton.

Suomen Valtteri Bottas ajoi hyvän kilpailun ja ylitti maaliviivan kahdeksantena. Espanjalaiskuski Fernando Alonso sai kilpailun jälkeen viiden sekunnin aikasakon, jonka myötä Bottas nousi seitsemänneksi.

Alonso taasen putosi yhdeksänneksi, kun myös Bottaksen tallikaveri Zhou Guanyu nousi hänen ohitseen.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh analysoi Kanadan kisaviikonlopun puhuttavimmat tapahtumat.

Mihin kisa ratkesi?

Kisaa värittivät keskeytykset. Ensin meksikolaisen Sergio Perezin vaihteisto petti ja hetkeä myöhemmin Saksan Mick Schumacher ajoi autonsa sivuun. Keltainen lippu heilahti molemmilla kerroilla, mutta ajoa jatkettiin virtuaalisen turva-auton kanssa.

Japanin Yuki Tsunoda ajoi 49. kierroksella varikolle, josta lähtiessään hän törmäsi suoraan ratavalliin. Tällä kertaa radalle tuli turva-auto, jonka perässä ajettiin kuusi kierrosta.

Kilpailu sai uusintalähdön, kun kisaa oli jäljellä enää 15 kierrosta.

Yuki Tsunodan kisa päättyi Montréalin ratavalliin. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Asiantuntija Mildhin mukaan turva-auto muutti kilpailun jännitettä merkittävästi. Ilman sitä kilpailu olisi ollut "vähän tylsä", hän sanoo.

Kun turva-auto oli radalla, kärjessä ollut Sainz meni käymään varikolla. Ferrarin varikkopysähdys oli nopea, mutta sen aikana Verstappen ehti johtoon. Sen jälkeen hän piti Sainzin takanaan.

– Kilpailu ratkesi siihen, että Red Bullin (Verstappen) auto on yksinkertaisesti todella vahva ja nopea suorilla. Auto pystyi selvästi vastaamaan Ferrarin (Sainz) nopeuteen – jopa ilman avattavaa takasiipeä.

Mildhin mukaan Verstappen osoitti olevansa tämän hetken ykköskuljettaja.

– Verstappen ajoi hyvin älykkäästi ja hyödynsi autonsa nopeuden siitä huolimatta, että takana ollut Sainz painosti avattavan takasiiven avulla.

Samalla kisa osoitti, että Ferrarien luotettavuus on parantunut, ja että talli on toipumassa viimeaikaisista katastrofeistaan, Mildh arvioi.

– Lisäksi Sainz ajoi erittäin vahvan kisan ja kuittasi monta alkukauden epäonnistumistaan.

Mistä puhutaan?

Mildh uskoo, että avattava takasiipi puhututtaa F1-kansaa. Hänen mukaansa edellä ajavaa autoa pystytään seuraamaan aiempaa paremmin, mutta ohituksia ei silti tapahdu.

– Näillä uusilla autoilla ohittaminen on lähes mahdotonta ilman avattavaa takasiipeä. Oikeastaan vain Charles Leclercin (51. kierroksen) ohitus Esteban Oconista siellä "hiusneulassa" oli ainoa perinteisempi ohitus.

"Hiusneula" on Montrealin radan tiukka kymmenes mutka. Alla olevassa grafiikassa se näkyy radan yläosassa.

Mildh arvioi, että Montrealin rata ei oikein sovellu uuden konseptin autoille. Tulevaisuudessa joudutaan pohtimaan, millaisia ratkaisuja autojen suhteen joudutaan tekemään Kanadan osakilpailua ajatellen.

Entä Bottas?

Tsunodan törmäyksen myötä radalle tullut turva-auto oli myös Valtteri Bottaksen pelastus.

Bottas oli ajanut koko kisan samoilla renkailla, kunnes hän pääsi 50. kierroksella käymään varikolla turva-auton hidastaessa kisaa.

– Tuntui, että ehkä ekaa kertaa elämässäni turva-auto tuli oikeaan aikaan. Siitä oli oikeasti hyötyäkin, Bottas sanoi Viaplayn haastattelussa.

Mildh sanoo, että Bottakselle ei tuollasia onnenpotkuja ole F1-vuosien aikana taitanut tullakaan. Bottas ajoi ihan kelpo kilpailun, mutta turva-auton ajoitus oli täydellinen, Mildh toteaa.

– Kuten hän itsekin sanoi kisan jälkeen, tallilla on ollut vaikeaa edeltävissä kilpailuissa. Nyt homma meni kuitenkin hienosti samalla, kun Bottaksen tallikaveri (Zhou) parantaa ajoaan.

Mildhin mukaan Alfa Romeo on kuitenkin tullut alaspäin lupaavan alkukauden jälkeen. Ennen seuraavaa kisaviikonloppua Bottaksen auton vauhti pitäisi saada kohdilleen – ja tallin toimintaakin pitäisi vielä kehittää. Tallin keskeisimmät ongelmat tulevat esiin pienien yksityiskohtien kautta, Mildh toteaa.

– Esimerkiksi se Bottaksen viimeinen aika-ajokierros Kanadassa ajoitettiin väärin. Rata ehti kuivumaan aika-ajon aikana, mutta Bottas ei päässyt hyvistä asemista viimeiselle kierrokselle.

Bottas oli iloisissa tunnelmissa ennen Kanadan osakilpailun alkua. Kuva: XPB Images

Yllätys

Mildh sanoo, että Alpinen nopeuden huomattava kasvaminen yllättää hänet edelleen. Hän uskoo tallin olevan loppukautta ajatellen pirteä lisä, jos se pystyy sekoittamaan kisa-asetelmia tässä vaiheessa kautta.

– Aika-ajojen vaikeissa olosuhteissa Alpine yhtäkkiä pärjäsikin. Täytyy toki muistaa, että talli on hyvin merkittävillä voimavaroilla liikkeellä, kun taustalla on Renault-yhtiön vahva tuki.

Aika-ajoissa Alpinen espanjalaiskuski Fernando Alonso yllätti sateisessa kelissä, kun hän nousi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2012 lähtöruudukossa eturiviin.

– Lisäksi se oli lajille todella kova juttu ja sen huomasi kanadalaisyleisön reaktioista.

Mildin mukaan myös Zhou voidaan lukea Kanadan kisaviikonlopun yllättäjiin. Nyt kun auto toimii, Zhou on päässyt hyvään vauhtiin.

– Hän on tallissa arvostettu kuljettaja, eikä häntä ole turhaan valittu, vaikka monet ovat puhuneet kovasta riskistä. Zhoussa on paljon potentiaalia, mitä suuri yleisö ei ole välttämättä vielä huomannut.

Mildh uskoo, että Bottas ja Zhou voivat yhdessä viedä talliaan eteenpäin.

F1-kautta on nyt ajettuna yhdeksän 22 osakilpailusta. Seuraavat F1-kisat käydään 1.–3. heinäkuuta Isossa-Britanniassa Silverstonen radalla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lue myös:

.
.