Hyppää sisältöön

Valtteri Bottaksen ele tallikaverille häkellytti urallaan paljon nähneen päällikön – Alfa Romeon pomo kertoi Ylelle vaikuttavasta hetkestä tiimipalaverissa

Alfa Romeon tallipäällikkö Fred Vasseur arvioi Yle Urheilun haastattelussa Valtteri Bottaksen merkitystä uutta nousua tekevälle F1-tallille.

Muutos ei ollut ehkä yllättävä, mutta se oli yhtä lailla merkittävä.

Valtteri Bottaksen siirtyminen Lewis Hamiltonin varjosta Alfa Romeolle poisti 32-vuotiaan suomalaiskuskin harteilta valtavan painolastin. Sen seurauksena F1-varikolla on nähty tällä kaudella huomattavasti rentoutuneempi, rauhallisempi ja itsevarmempi Bottas.

– Ero entiseen on ollut ilmiselvää minulle, Totolle (Wolff, Mercedeksen tallipäällikkö), toimittajille ja ylipäänsä kaikille varikolla oleville. Valtteri ottaa selvästi rennommin, mutta se ei tarkoita, ettei hän olisi sataprosenttisen keskittynyt, Alfa Romeon tallipäällikkö Frédéric Vasseur sanoi videopuhelun välityksellä Yle Urheilulle ennen Silverstonen kisaviikonloppua.

Bottas ajoi F1-sarjaa mielin määrin hallinneessa Mercedeksessä viisi kautta. Samaan aikaan tallikaveri Hamilton nousi seitsenkertaiseksi maailmanmestariksi ja yhdeksi lajihistorian parhaimmista ellei parhaaksi kuljettajaksi.

Vasseurin mukaan asetelma oli armoton.

– Valtteri oli Lewisin takana, mutta kuka ei olisi ollut viiden viime vuoden aikana? Riittää, että katsoo kaikkia Hamiltonin tai Max Verstappenin tallikavereita. Heistä kaikilla paitsi ehkä Sergio Pérezillä on ollut todella vaikeaa.

– Vaikka talli kohtelisi kakkoskuskia oikeudenmukaisesti, tiimin huomio on aina ykköstähdissä. Se tekee tallikaverien suhteesta kaikkea muuta kuin helpon.

Alfa Romeon tallipäällikkö Frédéric Vasseur kertoo Valtteri Bottaksen harvinaisesta eleestä kilpailua edeltävässä tiimipalaverissa.

Mercedes palkkasi kuluvaksi kaudeksi Bottaksen tilalle tilaisuuttaan odottaneen huipputalentin George Russellin. Bottas teki sopimuksen Alfa Romeolle, jonka vuodesta 2021 ei jäänyt paljoa muisteltavaa.

Tallissa viime vuonna ajaneet Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi keräsivät yhteensä 13 pistettä. Valmistajien mestaruustaistelussa Alfa Romeon takana oli vain pisteittä jäänyt Haas.

Tänä vuonna sveitsiläistallin meno on ollut toista. Kun kausi lähestyy puoliväliä, Alfa Romeo on kuudentena 51 pisteellä. Kuljettajien mestaruustaistossa kahdeksantena oleva Bottas on kerännyt jo tässä vaiheessa enemmän pisteitä (46) kuin Kimi Räikkönen parhaalla Alfa Romeo -kaudellaan 2019 (43).

– Valmistajien nelossija ei ole mahdottomuus. Urheilullisen puolen ohella tärkeintä on, että tunnelma tiimissä on erittäin positiivinen. Kuljettajien keskinäinen suhde on vahva, ja yhteistyö muun tiimin kanssa toimii. Olemme pieni talli, joten meidän on saatava jokaisesta parasta irti, Vasseur kertoi.

"Voimme puhua asioista suoraan"

Vasseur on nostanut usein esiin Bottaksen roolin Alfa Romeon menestyksessä. Nastolalaiskuski on ajanut pisteille seitsemässä kauden kymmenestä osakilpailusta.

Ranskalaispomo on kehunut suomalaiskuskin tapaa ottaa vastuuta paitsi radalla myös sen ulkopuolella, insinöörien ja mekaanikkojen joukossa.

54-vuotias moottoriurheiluekspertti tuntee Bottaksen pitkältä ajalta. Bottas ajoi Vasseurin perustamassa ART Grand Prix -tallissa formula kolmosia ja GP3-sarjaa vuoteen 2011. Kun Bottas solmi syksyllä 2021 Alfa Romeon kanssa kolmivuotisen sopimuksen, Vasseur toivoi tämän nousevan tallin johtohahmoksi.

– Olin optimistinen, mutten ollut täysin varma, onnistuuko hän siinä. Ei ollut helppoa olla koko ajan Lewisin varjossa. Nyt voin todeta Valtterin tekevän täydellistä työtä.

– Hän ottaa tehtaalla roolia ja panee insinöörit tekemään parastaan. Hän osaa motivoida ja vaatia, mikä vaikuttaa talliin positiivisesti. Sekin auttaa, että tunnemme entuudestaan. Luotamme toisiimme ja voimme puhua asioista suoraan.

Bottas ja Vasseur tuntevat toisensa jo reilun kymmenen vuoden takaa. Kuvassa kaksikko GP3-sarjan osakilpailussa Barcelonassa toukokuussa 2011. Bottas juhli samana vuonna tallinsa kanssa GP3-sarjan voittoa. Kuva: Getty Images

Vasseur on vaikuttunut etenkin Bottaksen tavasta kohdella tallikaveriaan, ensimmäistä kauttaan formula ykkösissä ajavaa Guanyu Zhouta, 23. Ranskalainen tallipomo on nähnyt vuosikymmeniä kestäneellä urallaan paljon, mutta Bottaksen käytös tiimipalaverissa ennen Kanadan osakilpailua (19.6.) oli Vasseurinkin mittapuulla harvinainen hetki.

Talli kokoontui aika-ajojen jälkeen pohtimaan kisastrategiaa. Bottas oli aika-ajoissa 11:s, Zhou kymmenes. Suomalaiskuski totesi, että Zhou saisi päättää taktiikasta, olihan tämä ollut aika-ajoissa kaksikosta parempi.

– Yleensä kuljettaja, joka on kokeneempi ja johtaa MM-pisteissä, yrittää vaikuttaa taktiikkaan ja kääntää tilannetta edukseen. Valtteri antoi tilan Zhoulle. Se oli loistava merkki paitsi tallille myös Zhoulle. Valtteri auttaa tallikaveriaan kasvattamaan taitojaan ja itseluottamustaan, Vasseur kertoi.

– Valtteri on fiksu kaveri. Hän tietää, että se on meille paras tapa tehdä tulosta.

Alfa Romeon kuskien Valtteri Bottaksen ja Guanyu Zhoun yhteistyö on toiminut kuluvalla kaudella. Kuva: All Over Press

Alfa Romeon menestysnäkymät ovat huomattavasti kirkkaammat kuin vielä pari vuotta sitten, mutta Vasseur varoo puhumasta konkreettisista tulostavoitteista. Tallin käyttämä Ferrarin voimanlähde on ollut kuluvalla kaudella tehokas, mutta sen luotettavuus on herättänyt huolta.

Räikein esimerkki tekniikkamurheista nähtiin Azerbaidzhanin osakilpailussa kesäkuun puolivälissä. MM-titteliä havittelevan Ferrarin Charles Leclercin, tämän tallikaverin Carlos Sainzin sekä Ferrarin moottoria käyttävien Haasin Kevin Magnussenin ja Zhoun kisat päättyivät keskeytykseen, kun autot eivät kestäneet.

– Ilman luotettavuusongelmia olisimme valmistajien mestaruustaistossa neljänsiä. On julkista tietoa, ettei tilanne voimanlähteen kanssa ole ideaali. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ja meidän on otettava rangaistus, Vasseur analysoi.

– Isossa kuvassa on kuitenkin sanottava, että Ferrarin voimanlähde on huipputehokas. Minulle on parempi, että meillä on erittäin vahva moottori ja menetämme sijoja parissa kisassa kuin että olisimme hitaita ja välttäisimme ongelmat. Olen äärimmäisen tyytyväinen Ferrarin työhön ja varma, että nämä ongelmat korjataan.

Alfa Romeon vauhti on ollut selvästi edellisvuosia parempaa, mutta tekniikkaan liittyy huolenaiheita. Kuva: Getty Images

Kausi 2022 on ollut tapahtumarikkain moneen vuoteen, mikä tarkoittaa yllätyssaumoja myös altavastaajille. Sellaisina hetkinä on oltava hereillä.

– Sijoilta 5–6 voi valahtaa viikon sisällä sijalle 18 ja toisin päin. Katsokaa vaikka Haasia. Meidän on pidettävä asemamme ja yritettävä saada molemmat automme kisaviikonlopusta toiseen kymmenen parhaan joukkoon.

Viime kausi osoitti, etteivät osakilpailut ole ihan aina suurten ja taloudellisesti ylivoimaisten menestyjien juhlaa. Kun McLaren juhli syyskuussa Italiassa kaksoisvoittoa, tallipäällikkö Zak Brown tatuoi käsivarteensa Monzan radan. Taustalla oli kisan voittaneen aussikuskin Daniel Ricciardon kanssa lyöty veto.

Olisiko Vasseurista samaan, jos Valtteri Bottas tuo kauden aikana Alfa Romeon ensimmäisenä ruutulipulle?

– Ei varmasti. Jos teen jotain, teen sen Valtterin ja poikien kanssa, mutta en kerro sitä julkisuuteen, Vasseur totesi nauraen.

Lue myös: