Hyppää sisältöön

Silverstonessa nähtiin kauden huimin F1-kisa, draama ei päättynyt alun pelottavaan kolariin – Carlos Sainzille uran ensimmäinen voitto

Carlos Sainz Jr. ajoi uransa ensimmäiseen F1-kisan voittoon. Lopussa nähtiin kymmenen kierroksen huima "sprinttitaistelu" turva-auton poistuttua radalta.

Carlos Sainz tuuletti tunteikkaasti uransa ensimmäistä voittoa. Kuva: Getty Images

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kauden kymmenes F1-osakilpailu perinteikkäällä Silverstonen radalla Englannissa oli draamaa täynnä. Kilpailun voitti Ferrarin espanjalainen Carlos Sainz. Voitto on 27-vuotiaan Sainzin ensimmäinen formula ykkösissä.

Red Bullin meksikolaiskuski Sergio Perez oli toinen ja Mercedeksen Lewis Hamilton kotiyleisönsä edessä kolmas. Ferrarin Charles Leclerc jätettiin lopun hurjassa ohituskimarassa neljänneksi.

Alfa Romeon Valtteri Bottas keskeytti tekniseen vikaan.

Alun kolari säikäytti

Kilpailu alkoi pelottavasti. Startissa nähtiin kauden ensimmäinen paha lähtökiihdytyksen kolari. Tv-kuvissa näkyi vain, kun toinen Alfa Romeon autoista liukui yhtäkkiä radalla ylösalaisin. Kyse oli Bottaksen kiinalaisesta tallikaverista Guanyu Zhousta.

Hidastuksista selvisi, että heikon lähdön saanut Mercedeksen George Russell osui ensiksi hieman yhteen AlphaTaurin Pierre Gaslyn kanssa. Gaslyn autosta Russell ikään kuin pyörähti päin Zhoun auton oikeaa takarengasta. Siitä Zhoun auto lähti ilmaan. Lopulta Zhoun auto liukui ylösalaisin ulos radalta ja ponnahti vielä todella pahannäköisesti myös rengasvallin yli.

Kilpailun alku oli hurja. Alfa Romeo -talli kertoi onneksi Valtteri Bottakselle tiimiradiossa, että tallikaveri Guanyu Zhou voi tilanteeseen nähden hyvin, pystyy puhumaan, eikä hänellä ole murtumia. Kuva: XPB Images / AOP

Alfa Romeo kertoi Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), että Zhoulla ei ole merkittäviä vammoja, mutta hän pysyy vielä tarkkailussa lääkintäkeskuksessa. Tilanteessa mukana ollut Russell kiitteli Twitterissä (siirryt toiseen palveluun) lääkintätiimiä ja ratavirkailijoita nopeasta toiminnasta ja iloitsi siitä, että Zhou on onneksi kunnossa.

Kisa keskeytettiin välittömästi joukkokolarin jälkeen. Tilanteeseen päättyi Zhoun lisäksi Russellin ja Williamsin Alexander Albonin kisa.

Uusintastartin jälkeen Sainz ja Verstappen taistelivat

Kun kisa lähes tunnin tauon jälkeen jatkui, lähdettiin uusintastarttiin aika-ajojen mukaisessa järjestyksessä, vaikka Max Verstappen oli ehtinyt lähdössä ohittaa Sainzin. Kisaa ehdittiin ennen punaisia lippuja ajaa niin vähän, että palattiin alkuperäiseen lähtöjärjestykseen.

Uusintastartissa Sainz pystyi pitämään MM-sarjan johdossa jatkavan Verstappenin takanaan. Kolmosruudusta lähtenyt Leclerc kävi kiivasta taistoa molempia Red Bullin kuskeja, sekä Verstappenia että nelosruudusta lähtenyttä Pereziä, vastaan. Leclercin ja Perezin autot osuivat, Perezin etusiipi hajosi.

Kun noin 10/52 kierrosta oli ajettu, Sainz teki virheen, ajoi leveäksi ja Verstappen nousi kärkeen. Pian tämän jälkeen Verstappen kärsi rengasrikon. Hollantilaisen onneksi rengas hajosi niin lähellä varikkosuoraa, että hän pääsi nopeasti vaihtamaan renkaansa.

Varikkostopin jälkeen Verstappen kirosi tiimiradiossa, että autossa on varmasti jotain rikki. Talli vastasi tiimiradiossa, että autossa on kyllä ongelmia, mutta hän voi jatkaa.

Carlos Sainz Jr. ja Max Verstappen (oik.) kamppailivat uusintastartin jälkeen. Verstappenista ei ollut kuitenkaan tällä kertaa ajamaan voitosta tekniikkamurheiden takia. Hän kävi tyypilliseen tapaansa kuumana tiimiradiossa muun muassa rengasvalinnoista. Kuva: ANP / Getty Images

Ferrari kaksoisjohdossa, Leclerc näytti menevän voittoon

Ferrari oli siirtynyt kaksoisjohtoon. Leclerc valitti radiossa, että hänellä on selvästi enemmän vauhtia kuin edellä olevallaan tallikaverillaan Sainzilla. Lopulta Sainz kävi varikolla ja Leclerc siirtyi kärkeen.

Taustalla vanha kettu, kahdeksan kertaa Silverstonessa voittanut Mercedeksen Lewis Hamilton tykitti loistavia kierrosaikoja. Kun Sainz ja myöhemmin Leclerc kävivät varikolla, nousi Hamilton ensi kertaa tällä kaudella kisan kärkeen.

Samaan aikaan, kierroksella 21/52, päättyi tekniseen vikaan Alfa Romeon Valtteri Bottaksen kisa. Murheellinen kisa Alfa Romeolle.

Leclerc ajoi varikkostopin jälkeen kovia kierrosaikoja ja ohitti tallikaverinsa Sainzin, kun 30/52 kierrosta oli ajettu. Pian tämän jälkeen Hamilton kävi varikolla, ja Leclerc nousi jälleen kärkeen.

Turva-auto muutti kaiken kymmenen kierrosta ennen ruutulippua

Uusi käänne nähtiin vielä, kun 39/52 kierrosta oli ajettu. Alpinen Esteban Oconin auto hyytyi radan varteen niin pahaan paikkaan, että turva-auto oli otettava radalle.

Turva-auton aikana Hamilton ja Sainz kävivät vaihtamassa alleen pehmeät renkaat, kun syystä tai toisesta Ferrari piti Leclercin radalla kovilla renkailla. Näin ollen viimeisestä noin kymmenestä kierroksesta oli tulossa vaikea etappi monacolaiselle.

Turva-auto poistui radalta, kun kisaa oli jäljellä tasan kymmenen kierrosta. Ferrarin kuskit eivät kuunnelleet tallinsa rauhoitteluita, vaan Carlos Sainz ohitti Charles Leclercin, joka puolusti kärkipaikkaansa.

Sainz karkasi, mutta sijoituksista hänen takanaan käytiin valtaisaa taistelua. Leclerc, Hamilton ja Perez ohittelivat toisiaan useita kertoja. Nähtiin muun muassa tilanne, että Perezin ja Leclercin taistellessa Hamilton ohitti molemmat nousten toiseksi. Brittiyleisö hurrasi hurmiossa. Pian Hamilton oli kuitenkin pudonnut taas neljänneksi.

Ferrarin Charles Leclerc (oik.), Red Bullin Sergio Perez sekä taustalla vaaniva Mercedeksen Lewis Hamilton ajoivat rajua kisaa toisiaan vastaan viimeiset kierrokset. Kuva: Formula 1 / Getty Images

Lopulta sijoitukset Sainzin takana muotoutuivat niin, että Perez oli toinen, Hamilton kolmas ja renkaidensa takia vaikeimmassa asemassa ollut Leclerc neljäs.

Kärjen takana Haasin saksalainen Mick Schumacher oli kahdeksas ja nappasi uransa ensimmäiset MM-sarjan pisteet. Hallitseva mestari Verstappen jäi seitsemänneksi.

Tarkemmin kisasta voit lukea Yle Urheilun live-seurannasta. Sieltä löydät myös kuskien kommentteja ja muuta jälkipuintia dramaattisesta kilpailusta.

Lue lisää:

.
.