Hyppää sisältöön

Rallilegenda täräyttää kovaa tekstiä Kalle Rovanperästä ja vertaa suurmestariin – tiimipomo Jari-Matti Latvalalta suoraa puhetta viime vuoden mokasta

Kalle Rovanperän suoritukset ovat lyöneet ällikällä Timo Salosen ja Markku Alénin. Toyotan tiimipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan Rovanperä viihdytti liikaa muita ennen viime vuoden Jyväskylän MM-rallia.

Kalle Rovanperää hymyilytti Jyväskylän MM-rallin aattona. Kuva: Tomi Hänninen

JYVÄSKYLÄ. Kalle Rovanperä on lähdössä kotikisaansa äärimmäisen herkullisesta tilanteesta. Rovanperä on voittanut viisi kisaa seitsemästä tämän kauden MM-sarjassa. Rovanperä on ylivoimainen kärkinimi ennen kuin saavutaan Keski-Suomen sorateille.

Aikanaan Timo Salonen pääsi juhlimaan vuonna 1985 Jyväskylässä sekä MM-rallin voittoa että maailmanmestaruutta. Silloin Salonen oli voittanut viisi kauden yhdeksästä ensimmäisestä kisasta.

Rallilegenda on ihastellut tällä kaudella 21-vuotiaan suomalaisen Rovanperän kyytiä. Odotukset ovat Salosella korkealla tälle viikonlopulle.

– Melkein uskaltaisin sanoa, että katsotaan, millä marginaalilla Rovanperä voittaa. Onhan se nyt niin kovassa tikissä. Jos ulkomailla voittaa ja ei Suomessa, niin ihme on, Salonen lataa kaunistelematta Yle Urheilulle.

Toki Salonen myöntää, että tekniikkamurheet voivat estää sunnuntaina Rovanperän voitonjuhlat.

– Vauhdin perusteella voittaja on siinä. On se nyt niin tikissä, Salonen toteaa.

Rovanperän MM-pistejohto on 83 pistettä ennen Hyundain Thierry Neuvillea.

– Ei voi kuin ihailla. Kyllä sen näkee, että pitkästä aikaa tulee Suomesta kuski esiin. Kun on kaikki kohdallaan, kukaan ei voi mitään hänelle. Se on nähty muutamassa rallissa, Salonen sanoo ja hehkuttaa muun muassa edellisen MM-rallin Power Stagea.

Rovanperä pöllyytti muita yli 20 sekunnin marginaalilla vaikeissa oloissa Virossa.

– Harvassa on tällaiset kuljettajat koko maailmassa. Ranskassa oli sellainen kuin Loeb, joka paineli samaan tahtiin, Salonen vertaa rallin suurmestariin, yhdeksänkertaiseen maailmanmestariin Sebastien Loebiin.

Kalle Rovanperä ajoi ylivoimaiseeen voittoon Virossa

Mestaruus tulossa?

Pistelaskutavat ovat erilaiset, eikä Rovanperä voi varmistaa mestaruuttaan Jyväskylässä Salosen tapaan. Haiskahtaako Salosen mielessä kuitenkin uusi suomalainen rallin maailmanmestari?

– Kyllä se vähän pahalta näyttää. Onhan tuossa ollut sellainen putki. Kaikki osuu kohdalleen ja uskoa on kaikkeen mahdolliseen. Samaa fiilistähän tässä on Kallen kanssa. Hän on ajanut uskomattomia aikoja, Salonen toteaa.

Samaa suitsuttaa myös kuusinkertainen Jyväskylän rallin voittaja Markku Alén. Häntä useammin Keski-Suomen sorateiden grand prix'n ovat valloittaneet seitsemän kertaa korkeimmalle korokkeelle nousseet Marcus Grönholm ja Hannu Mikkola.

– Kalle on ollut mieletön tällä kaudella. Jos sataa, se on Kallelle etu. Jos on kuiva keli ja kuuma, ei ole helppoa olla ykkösauto perjantaina. Uskon silti, että Kalle vie voiton tänä vuonna, Alén toteaa.

Rovanperän suoritukset ovat lyöneet ällikällä Aléninkin.

– Kallen tulos on ollut jo niin raju tänä vuonna, että ei voi kuin ihmetellä. Kalle on fantastinen, mutta niin ovat myös auto ja tiimi. Jos taustat eivät olisi kunnossa, tulos ei voisi olla tällainen. Myös kartanlukijan kanssa synkkaa. Hyvä virnistys on koko ajan päällä, Alén suitsuttaa.

Viime vuoden virheestä on otettu opiksi

Jyväskylän MM-rallia on kuitenkin perinteisesti ollut vaikea valloittaa. Juha Kankkunen yritti 11 kertaa ennen kuin hän voitti Keski-Suomessa. Kankkunen voitti ensimmäistä kertaa Jyväskylässä vasta kolmantena maailmanmestaruusvuotenaan.

Myös Kalle Rovanperä sai maistaa viime vuonna voittamisen vaikeutta. Rovanperä täräytti tuolloin hiekkakasaan Patajoen erikoiskokeella. Sitä ennen Rovanperä oli jo ehtinyt valitella, että auton säädöt eivät olleet optimaaliset.

Toyotan tallipäällikön, kolminkertaisen "Jyskälän" voittajan, Jari-Matti Latvalan mukaan viime vuodesta on otettu opiksi. Silloin Latvalan mukaan Rovanperän kisaan valmistavat testit "karkasivat väärille urille" ja se aiheutti väärät säädöt.

– Viime vuonna ajamisesta tuli vähän mediapäivä. Fokus ei ollut testaamisessa. Teimme esimerkiksi viime vuonna paljon kyydityksiä. Nyt niitä rajoitettiin, Latvala myöntää.

Jari-Matti Latvalan mukaan Lankamaa ja Vekkula tulevat olemaan tämän vuoden MM-rallin haastavimmat erikoiskokeet. Kuva: Tomi Hänninen

Latvalan mukaan Rovanperä ajoi testipäivät puhtaasti kartanlukija Jonne Halttusen kanssa. Illalla oli enintään yksi tai kaksi kyyditystä.

– Tiedän sen olevan hirveän nautinnollista ja hienoa tarjota kyydityksiä, mutta pitää muistaa, että työ pitää ensin tehdä. Viime vuonna kävi vähän huonosti. Asioita jäi testaamatta, Latvala toteaa.

Miksi Jyväskylän valloittaminen on niin vaikeaa?

Latvalan mukaan tilanne näyttää ennen kisaa aika suoraviivaiselta, vaikka erilaiset muuttujat, kuten esimerkiksi sade, voivat sekoittaa pakkaa.

Latvala tietää itsekin Jyväskylän MM-rallin vaativuuden. Latvalallakin myös vasta seitsemäs kerta WRC-autolla sanoi toden ennen kuin hän pääsi nousemaan ensimmäistä kertaa ykköseksi Jyskälässä vuonna 2010.

– Voi tulla välillä kotikisan kirous. Vaikka ajo kulkisi, tapahtuu vaan erilaisia ongelmia. Tulee teknisiä ongelmia tai rengasrikkoja. Tämä kilpailu on nopeuskilpailu. Täällä ei ole aikaa hakea vauhtia. Kun lähdetään vetämään, ajetaan kaasu pohjassa. Kun täällä ajetaan voitosta, täällä ei kestä tulla mitään ongelmaa, Latvala listaa syitä kisan vaativuudelle.

Latvalan mukaan pienikin ongelma voi romuttaa voittohaaveet.

– Kilpailun voittaminen vaatii sen, että ajaa täydellisen viikonlopun. Mutta pitää olla myös vähän tuuriakin mukana, Latvala muistutti.

Kalle Rovanperä kiinnosti mediaa keskiviikkona huoltoparkissa. Kuva: Tomi Hänninen

Rovanperä sai melko kovan tärskyn viime vuonna, kun hän törmäsi ulosajossa hiekkakasaan. Silloin suomalaistähti ajeli päätöspäivät vain läpi hissukseen.

Jättääkö tuollainen ulosajo jälkiä?

Konkarit Salonen ja Alén eivät usko tällaiseen mahdollisuuteen.

– Kun kypärän vetää päähän, kaikki menneet unohtuu. Ajamisen pitää olla rentoa. Kallen kajuutastakin näkee, että Kalle on kuin olohuoneen sohvalla. Se on niin rauhallista. Muut hosuu ja sählää. Kalle vääntää vaan vähän rattia. Ei tule yhtää turhaa liikettä. Kello tykkää, Salonen kehuu.

– Ihan nolla vaikutus (viime vuoden ulosajolla). Nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet. Uskon, että kaikki seuraavat Kallea. Jos joku menee kuitenkin kovempaa kuin Kalle, se ei syö hänen hermojaan. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin, Alén painottaa.

Salosen mukaan Jyväskylän MM-rallin vaikeus perustuu nopeisiin teihin.

– Jyväskylä on vaikeimpia MM-ralleja ajaa. On niin paljon nyppylöiden ylityksiä. Mennään ilmassa. Pitää löytää linjat. Pitää olla myös uskoa tien löytymiselle, vaikka nyppylä heittää vähän vasemmalle, Salonen havainnollistaa.

Samoilla linjoilla on Yle Urheilun asiantuntijana Jyskälässä toimiva Mikko Hirvonen. Hän oli kotikisassa ykkönen kertaalleen, vuonna 2009.

– On se niin kovavauhtinen ralli. Reitillä on niin paljon keventäviä paikkoja, jotka vaativat kanttia. Pitää olla oikeasti todella hyvä luotto, kuinka paljon keventää nypyiltä vauhtia, kuinka kovaa pystyy menemään nyppyjen yli ja mistä pystyy leikkaamaan. Aika paljon joutuu ojia kyntämään, jotta tietää, mistä pääsee oikomaan ja mistä ei, Hirvonen toteaa.

Mikko Hirvonen toimii taas Yle Urheilun asiantuntijana Jyväskylän MM-rallissa. Kuva: Tomi Hänninen

Hirvonen korostaa itseluottamuksen merkitystä, kun ajetaan voitosta Keski-Suomessa.

– Pari vuotta ennen voittoani Grönholm voittti vuonna 2007. Olin itse silloin toinen. Silloin alkoi tulla fiilis, että vähän pystyy haastamaan Marcusta. Seuraavana vuonna Loeb meni menojaan. Voittovuoden 2009 lauantaiaamuna oltiin Vaherin pätkällä ja ensimmäisenä autona reitillä. Oli pieni kosteus tien pinnassa. Tuli sellainen fiilis, että Loeb ei voi mitään ja voitan. Oli fiilis, että on niin hyvä pito ja lähtöpaikka, Hirvonen muistelee.

Latvalan tavoin Hirvonen toteaa myös, että Jyväskylässä menestyminen voi olla pienestä kiinni.

– Voittoni jälkeen kolmena tai neljänä vuotena olin ihan varma, että voitan kisan. Autoni oli niin hyvä. Aina tuli jotain. Pientä teknistä murhetta tai omaa virhettä. Citroënilla olin pirun varma, että voitan. Loeb oli vaan samaa mieltä, Hirvonen kuvailee.

Keski-Suomessa haetaan voittoa, ei mietitä mestaruutta

Hirvonen odottaa tänä vuonna tasaista kilpailua, mutta uskoo, että muiden on vaikea lähteä haastamaan hurjassa vireessä viilettävää suomalaistähteä.

– Varmasti kaikki odottavat, että samanlainen kiito jatkuu. Ei voi kuitenkaan sanoa, että Kalle voittaa varmasti. Kaikkea voi sattua matkan varrella, Hirvonen toteaa ja muistuttaa myös henkimaailman asioista.

– Kalle sanoo, että hän ei ota paineita. Hän ei varmastikaan ota paineita niin paljon kuin moni muu, mutta varmasti on pikkuisen enemmän perhosia vatsassa.

Kalle Rovanperä kertoi kuulumisiaan ennen kotikisaa.

Ennen kisaa on myös spekuloitu mestaruustilanteen vaikutuksella Rovanperän ajamiseen Jyväskylässä tänä vuonna. Rovanperä on kuitenkin vakuuttanut lähtevänsä samanlaisella asenteella kotikisaansa kuin kauden muihinkin kilpailuihin.

Niin sanoo myös tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.

– Tämä on Kallelle tärkeä kotikilpailu. Kannattaa mennä vaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin kilpailut. Belgiassa voi olla eri tilanne. Siellä Neuville voi olla hirveän vahva, koska silloin on vuorossa hänen kotikisansa, Latvala toteaa.

Hirvonen ei usko, että mestaruustaistelu painaa nuoren suomalaisen mielessä, ellei käy samalla tavalla kuin viime vuonna.

– Jos Kallelle tulee auton kanssa ongelmia ja joutuu väkisin puskemaan, voi ajatella ottavansa vain pisteet mukaan. Jos auto tuntuu hyvälle ja ralli lähtee kulkemaan, en usko hänen ajattelevan vain pisteitä, Hirvonen toteaa.

Yle näyttää Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana Areenassa ja Yle-sovelluksessa. Myös Ralliradio pauhaa tuttuun tapaan. Kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Lue lisää:

.
.