Hyppää sisältöön

Kalle Rovanperä joutuu rauhoittelemaan lähintä työtoveriaan – tällainen kylmäpää suomalaisen urheilun supertähti on

Yle Urheilu pääsi Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen kyytiin ennen Jyväskylän MM-rallia.

"Kalle Rovanperän luottomies kertoo, millainen kylmäpää suomalaisen urheilun supertähti on
"Kalle Rovanperän luottomies kertoo, millainen kylmäpää suomalaisen urheilun supertähti on

Yle näyttää Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana Areenassa ja Yle-sovelluksessa. Myös Ralliradio pauhaa tuttuun tapaan. Kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ovat olleet hurjassa vauhdissa ennen kotikisaa Jyväskylän MM-rallia. Kaksikko on noussut seuratuimpien suomalaisten urheilutähtien joukkoon. He johtavat MM-sarjaa selvällä marginaalilla. Harvempi kuitenkaan tietää, millaisia he ovat luonteeltaan tv-kameroiden ulkopuolella.

Yle Urheilu pääsi Rovanperän ja Halttusen kyytiin ennen kotikilpailua.

– Kalle on itse asiassa aika rento, yksi rennoimmista ellei rennoin, Halttunen kuvaili.

– Kisareissujen aikana tullaan hyvin toimeen, mutta Jonne ehkä reagoi aika paljon rajummin. Kyllä sen voi sanoa ihan suoraankin. Ainakin ensireaktio on Jonnella kaikkeen aika paljon voimakkaampi. Minulla on taas vähän rauhallisempi, Rovanperä toteaa.

Rovanperä ja Halttunen uskovat täydentävänsä toisiaan.

– Kun olen kiihtynyt jostain asiasta, Kalle sanoo ihan suoraan, että "turha sinun on reagoida yhtään mitään, ei se auta mitään". Olen sitten, että asia on selvä.

Yhdessä asiassa kaksikko on samanlainen.

– Jos olemme vaikka viidentenä, eikä ole mitään sijoitusta mistä ajaa, emme ole ehkä parhaimmillaan. Tilanne saattaa mennä läpänheitoksi, Halttunen toteaa.

– Ei tarvitse ihan koko ajan olla tosissaan. Välillä voi heittää läppää, mutta yritetään pysyä kärkikahinoissa. Sitten on hyvä painaa päälle, Rovanperä toteaa.

Rovanperä ja Halttunen avasivat myös nuotittamisen saloja ennen kisaa. Reittien nuotittaminen tapahtuu kahtena päivänä ralliviikolla, yleensä tiistaisin ja keskiviikkoisin. Kilpailun erikoiskokeet ajetaan kahteen kertaan läpi siviiliautoilla noudattaen nopeusrajoituksia. Silloin ei vielä mennä kilpailuvauhdilla.

– Ensimmäisellä kerralla katson, miltä tie näyttää. Yritän kuvailla sen mahdollisimman hyvin. Toisella kierroksella Jonne lukee nuotit. Ne tarkastetaan. Monta kertaa muutetaan tai tarkennetaan jotain nuoteissa, Rovanperä avaa.

Rovanperä muistuttaa, että moni katsoja ei välttämättä tajua yhtään, missä kohtaa he ovat ajamassa.

– Nuotit tulee monta mutkaa aikaisemmin, Rovanperä toteaa.

– En katso tietä oikeastaan ikinä. Katson vain nuottivihkoa. Jarruista ja g-voimista tiedän, missä mennään, Halttunen sanoo.

Rovanperä muistuttaa, että ralliautolla ajamisen pitää tulla selkärangasta.

– Ei mieti mitään. Kun kuulee nuotin, tietää ilman mitään ajattelua, millainen mutka on tulossa, Rovanperä toteaa ennen kuin pääsee syvälle rallin ytimeen.

– Koko ajan tulee nuotissa peräkkäin hirveästi kaikkea pientä asiaa, mikä vaikuttaa lopputulokseen. Silti se on selkeää kannaltani. Kuuntelen nuottia ja ajan.

Katso alta video Rovanperän ja Halttusen nuotittamisesta sekä eri merkkien merkityksestä.

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen avaavat nuotittamisen salat

Lue lisää:

.
.