Suora

  • Urheiluruutu
  • CS:GO: IEM Chicago – välierät
  • Aviopari katoaa
  • Uinnin MM, aamun kilpailut

300 hevosvoimaa, yli tonni painoa ja kulkee kuin raketti

Jari-Matti Latvala ja Mikko Hirvonen kilpailevat ensi viikolla alkavassa rallin MM-sarjassa uudella Ford Fiesta RS WRC -autolla. Vaikka auto on kokoluokassaan pikkuauto, ei kyseessä ole kuitenkaan ihan "kauppakassi". Seuraavassa suomalaiskaksikon työkalun tekniset ominaisuudet.

urheilu
Ford

FORD FIESTA RS WRC:N TEKNISET OMINAISUUDET

Moottori: Ford EcoBoost 1.6 -litrainen suoraruiskutusmoottori, jonka ovat yhdessä kehittäneet Ford, M-Sport ja Pipo Moteurs. Nelisylinterinen ja 16 venttiilinen. Sylinterin halkaisija 83.0 mm. Iskunpituus 73.9 mm. Cosworth -moottorinohjausjärjestelmä. Garrett -turboahdin (FIA:n vaatimalla 33 mm:n ilmanottorajoitimella). Ahtoilman jäähdytin. Katalysaattori.

Teho: 300 hv kierrosnopeudella 6000 kierrosta minuutissa

Vääntö: 450 Nm kierrosnopeudella 4000 kierrosta minuutissa

Voimansiirto: Jatkuva neliveto. Mekaaniset etu- ja takatasauspyörästöt ja käsijarruun liitetty voimansiirron kytkin. M-Sport / X-Trac 6-nopeuksinen suorakytkentävaihteisto mekaanisella vaihteenvaihdolla. M-Sport / AP Racing -kaksilevyinen kytkin.

Jousitus: Edessä ja takana: MacPherson -joustintuet Reigerin ulkoisilla vaimennussäiliöillä, joilla jousituksen molempisuuntainen säätö on mahdollinen. Täysin säädettävät koottavat teräsnivelet. Etu- ja takakallistuksenvaimentimet. Koneistetut alumiiniset pystytuet.

Jarrut: Soralla (edessä ja takana): 300 mm Brembo -jäähdytetyt levyjarrut ja Brembo -nelimäntäiset jarrusatulat. Asvaltilla (edessä ja takana): 355 mm (maksimi) Brembo -jäähdytetyt levyjarrut ja Brembo -nelimäntäiset jarrusatulat. Hydraulinen käsijarru; säädettävä jarruvoimanjako eteen tai taakse.

Ohjaus: Tehostettu hammastanko-ohjaus, välityssuhde 12:1. Puolitoista kierrosta laidasta laitaan.

Vanteet: Sora / Lumi: 7" x 15i" (alumiini) vanteet Michelin 650 mm renkailla. Asvaltti: 8" x 18" (alumiini) vanteet Michelin 650 mm renkailla.

Kori: Yhtenäinen korirakenne. Ainutlaatuiset komposiittisivupaneelit. Hitsattu T45-terästurvakehikko. Aerodynaaminen takaspoileri. Ainutlaatuinen etupuskuri.

Elektroniikka: Täydellinen Cosworth -tiedonkeruujärjestelmä korille ja moottorille diagnostiikan ja suorituskyvyn kehittämiselle.

Polttoainetankki: FIA FT3.5 -tankki, vetoisuus 80 litraa, sijoitettu keskelle.

Mitat: Pituus: 3963 mm. Leveys: 1820 mm. Akseliväli: 2480 mm.

Paino: 1200 kg minimi.

Lähde: Ford-talli

Lähteet: YLE Urheilu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat