Suora

  • Uinnin lyhyen radan MM
  • Freestylen MC, Thaiwoo
  • Urheilustudio
  • Jääkiekon EHT FIN - SWE
  • Mäkihypyn MC: naisten mäkihyppy, Premanon
  • Hochfilzen, naisten takaa-ajokilpailu
  • Alppihiihdon MC, Val Gardena
  • Val Gardena, miesten syöksylasku
  • Uinnin lyhyen radan MM
  • Urheilustudio
  • Uinnin MM
  • Urheilustudio
  • Davos, sprintit
  • Jääkiekon EHT: RUS - CZE
  • Blast Lissabon CS:GO
  • Ampumahiihdon MC: Hochfilzen, miesten takaa-ajokilpailu
  • Hochfilzen, miesten takaa-ajokilpailu
  • Urheilustudio
  • PUBG Europe League finaalit
  • Engelberg, miesten mäkihyppy
  • Urheiluruutu

Liikuteltava takasiipi on F1-kauden uutuus

Formula 1 -kausi 2011 tuo mukanaan jälleen tukun uudistuksia. Mielenkiintoisimpiin ja puhutuimpiin niistä kuuluu uudenmallinen takasiipi, jonka asentoa - ja näin ollen sen tuottamaa downforcea - kuski pystyy muuttamaan ohjaamosta käsin.

urheilu
Fernando Alonso varikolla
EPA

Mekanismin käyttö on kuitenkin mahdollista vain, kun kuski on alle sekunnin etäisyydellä edellä ajavasta. Muut kuskin ylimääräistä liikkumista vaativat osat, kuten viime kaudella otsikoissa ollut F-putki on kielletty. Jarrutusenergiaa kierrättävä KERS-järjestelmä tekee paluun autoihin vuoden tauon jälkeen.

Kuskit saavat käyttää edelleen kauden aikana kahdeksaa eri moottoria. Vaihdelaatikkoa saa vaihtaaviiden kilpailun välein. Jokaiselle kuskille sallitaan kuitenkin kauden aikana yksi rangaistukseto vaihdelaatikon vaihto päätöskilpailua lukuun ottamatta.

Ferrari joutui rajun kritiikin kohteeksi viime kaudella, kun se käytti tallimääräystä Saksan GP:ssä. Italialaistallille mätkäistiin läpinäkyvästä tempusta sadantuhannen dollarin sakot, mutta pisteitä se ei menettänyt. Tällä kaudella tallimääräykset ovat sallittuja. Kansainvälinen autoliitto on kuitenkin ottanut oikeuden rangaista tallia, joka vahingoittaa lajin mainetta toimillaan.

Testaaminen kauden aikana on kiellettyä. Tallille sallitaan kuitenkin yksi testipäivä, jos pestaa riveihinsä uuden kuljettajan. Kuskilla ei saa olla F1-kilpailukokemusta edelliseltä kahdelta vuodelta.

Liian hitaat kuskit pyritään karsimaan kilpailuista palauttamalla aika-ajoihin niin sanottu 107 prosentin sääntö. Kuljettajan on mahduttava aika-ajon ensimmäisessä osiossa 107 prosentin sisään nopeimmasta kierrosajasta. Mikäli tämä ehto ei täyty, kuski pääsee mukaan kilpailuun vain tuomariston erityisluvalla.

Aika-ajon viimeiseen osioon selviytyvät kymmenen kuljettajaa eivät saa vaihtaa renkaitaan ennen kilpailua. Kisan aikana jokaisen on pakko käydä vähintään kerran varikolla, sillä kilpailun aikana on käytettävä sekä kovaa että pehmeää rengasseosta. Tankkaaminen kilpailujen aikana on kielletty.

Pisteitä jaetaan viime kauden tyyliin kymmenelle parhaalle. Osakilpailuvoittaja kerää 25, kakkonen 18 ja kolmonen 15 MM-pistettä. Siitä alaspäin pisteet etenevät seuraavasti: 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Lähteet: YLE Urheilu

Suosittelemme

Tuoreimmat