Jukka Mildh: McLarenin uusi henki

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh kiteytti Silverstonen F1-kilpailua ennakoivassa lehdistötiedotteessa varsin selkeästi sen, kenellä on kokonaisuus parhaiten hallussa tällä hetkellä: ”Olemme kolmessa viimeisessä kilpailussa saaneet 119 pistettä 129 mahdollisesta.” McLaren lähtee kotikisaansa selvästi vahvimpana tallina Red Bulliin ja Ferrariin verrattuna.

Kuva: Yle

McLaren on kieltämättä tehnyt järjestelmällistä ja nousujohteista työtä, joka on saavuttamassa huippukohtansa nyt MM-sarjan tullessa viikonloppuna puoliväliin. Ja juuri oikeaan aikaan. Alkukautta hallinnut Red Bull on edelleen autona paras, mutta talli ei jostain syystä edelleenkään pysty pitämään kokonaisuutta hallussa. Vaikka Sebastian Vettel voittikin pari viikkoa sitten Valenciassa, oli se vain piikki tallin varsin ailahtelevissa tilastoissa.

McLarenilla on johto sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjassa, mutta silti hekin myöntävät olevansa vielä nopeudessa jäljessä Red Bullista.

Toisten tallien kopioidessa kiireellä etenkin Red Bullin tekemiä ratkaisuja, McLaren on pitänyt oman päänsä eikä lähtenyt hätiköimään. Siinä missä muut kärkitallit toivat merkittävät tekniset päivityspaketit Valenciaan, McLaren ajoitti ne nyt Silverstoneen. Talli on rakentanut kehitysohjelman, jossa uusia osia tuodaan harkituin askelin ensin Silverstoneen ja sitten seuraavaan kisaan Hockenheimiin.

Jokainen muutos johtaa lukuisiin muutoksiin ja ongelmiin. Siksi on muistettava, että kauden aikana on mahdoton tehdä ihmeitä, ellei auto ole lähtökohdiltaan ollut hyvä. McLarenilla on näin, ja myös Red Bullilla.


Myös McLarenin yhteishenki tuntuu olevan kohdallaan. Jopa poikkeuksellisen kohdallaan. McLaren on aina ollut tunnettu jäykästä, sisäänlämpiävästä, ilmapiiristään. Tämä kulminoitui Ron Dennisin olemukseen, mutta nyt kun hän ollut pois johtotehtävistä jo parisen vuotta, tuntuvat uudet tuulet puhaltavan. Tällä on kovassa paineessa suuri merkitys. F1:n yleinen ongelma kun on aina ollut se, että voimakkaat johtajat eivät anna yksilöiden toteuttaa itseään ja moni kehitysidea jää käsittelemättä, kun niitä ei uskalleta tuoda esille.

Nyt McLareniin on saatu puhallettua aivan uuttaa energiaa. Uskallan väittää, että oma tärkeä osuutensa tähän on Aki Hintsalla. Yleisesti suomalaista pidetään tallin lääkärinä, mutta käsitys on väärä. Hintsalla on merkittävämpi asema tallin hengen parantajana ja työskentelyolosuhteiden kehittäjänä. Hänen tehtävänään on kuunnella työntekijöitä, kerätä tietoa hyvässä ja pahassa, analysoida ne ja välittää ne kehitysehdotuksineen tallin johdolle.

Ollessaan vielä toimitusjohtajana Ron Dennis ymmärsi suuren henkilökohtaisen ongelmansa: hänen egonsa ei antanut periksi kommunikoida syvällisesti työntekijöidensä kanssa. Dennis tajusi katsoa pitkälle ja keksi oivan ratkaisun: hän palkkasi Mika Häkkisen kautta tuntemansa Hintsan filtteriksi itsensä ja organisaation väliin.

Nyt tohtori Hintsa haastaa kovin ottein ehdottomana pidetyn McLarenin johdon. Asetelma, johon F1-maailmassa ei ole totuttu, mutta jolla on paljon myönteisiä vaikutuksia.

Lewis Hamilton ja Jenson Button tuntuvat myös pelaavan hyvin yhteen. Tässäkin Hintsalla on riittänyt puuhaa. Hän on saanut Hamiltonin hallitsemaan omaa luonnettaan niin, että suhtautuu tallikaveriinsa suosiollisemmin. Ja kun Jenson Button on luonteeltaan aidosti valoisa persoona, helpottuu Hamiltoninkin olo. Valencian kisan jälkeen kaksikko halailessa toisiaan ennen palkintojen jakoa, tilanteesta välittyi vilpittömän iloinen tunne.

Button pystyy myös haastaamaan Hamiltonin eri tavalla kuin tämän edelliset tallikaverit. Fernando Alonso toki oli kovimman luokan vastus, mutta Hamiltonin nopeus yllätti espanjalaisen täysin ja tämä menetti hermonsa. Heikki Kovalaiseen taas Hamilton sai sellaisen yliotteen ensi metreiltä lähtien, ettei suomalaisella ollut mitään mahdollisuuksia. Nyt Button on samalla viivalla kuin Hamilton ja kova kisa on saanut aikaan oikeanlaista kehitystä, joka vie koko tallia eteenpäin.

Miten tämän yhteishengen käy mestaruustaistelun kiristyessä jää nähtäväksi. Hamilton on nyt Buttonia paremmassa kunnossa ja hallitseva maailmanmestari joutuu työskentelemään rajusti löytääkseen tavan kääntää tilanne edukseen.

Jotta harmonia säilyy on Hintsan omalta osaltaan saatava Button kokonaan hallintaansa ja johdateltava tämä oikealle tielle. Ajaahan britti ensimmäistä kauttaa McLarenilla ja työskentelyhistoria on siksi vielä varsin lyhyt.


Kuljettajat odottavat innolla ajamista uuden muodon saannella Silverstonen radalla. Nopeita suunnanmuutoksia tuovat kaarteet eli kuljettajan kannalta mielenkiintoisimmat osat on säilytetty. Uudet osuudetkin näyttävät ainakin paperilla toimivilta.

Rataa ei kuitenkaan ole kukaan vielä kokeillut. Tärkeäksi tietolähteeksi on noussut kolmen viikon takainen moottoripyörien Moto GP-kisa, jota kuljettajat ja tallin edustajat ovat seuranneet tiiviisti. Esimerkiksi rengastoimittaja Bridgestone on ottanut kaiken irti MotoGP:n kautta saamastaan tiedosta.

FIA toimittaa talleille kaikki keskeiset tiedot radasta, jotta niistä voidaan tehdä simulaatio-ohjelma. Tieto kuitenkin tulee varsin usein aika myöhään, joten toimimaan saadulla ohjelmalla ei yleensä päästä ajamaan kovin aikaisessa vaiheessa. Siitä huolimatta kärkitallien kuljettajat ovat tahkonneet rataa jo useita tunteja tehtailla.

Sivujuonteena aiempaan McLaren pohdiskeluun liittyen lienee tässä yhteydessä hyvä mainita se, että McLarenin simulaattori on jo pitkään ollut muihin talleihin verrattuna selvästi edistyksellisin.

Uusittu rata, uudet kujeet. Nopeat karteet ja uusi pinta laittavat renkaat koville, joten odotan renkaiden nousevan Silverstonessa kilpailun kulun kannalta taas merkittävään rooliin.


Siinä missä Red Bull, McLaren ja miksei nyt Ferrarikin porskuttavat kärkitaistelussa ja kehittyvät oikeaan suuntaan on Mercedes flopannut täydellisesti. Viime vuoden mestaritallin pohjalle rakennettu Mercedes ei saa autoaan millään toimivaksi.

Michael Schumacher valittaa sitä, etteivät he vieläkään ymmärrä renkaista tarpeeksi. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa fundamentaalia ongelmaa auton suunnittelussa. Matkan varrella on vaihdettu akseliväliä ja painopistettä, kokeiltu F-putkea ja ties mitä. Tuntuu siltä, että Mersulla ollaan hämillään siitä, mitä oikeastaan pitäisi tehdä. Vaihtoehtona on keskittyä joko auton perusrakenteeseen tai sitten muiden keksimien kikkojen soveltamiseen. Mutta ei molempiin.

Sekä Schumacherin että Nico Rosbergin lausunnot viestivät selvästi turhautumisesta. Suuria ihmeitä saa tapahtua, jotta tilanne parantuisi.

Muistan kuinka Nicon vielä ajaessa Williamsilla tallilla oli vastaavia ongelmia saada renkaat toimimaan oikein. Vaikka mitä kokeita ja kehitysratkaisuja tehtiin, ongelma oli ja pysyi. Pelkään, että Mersulla on nyt käynyt samoin ja katseet on pakko suunnata ensi vuoteen.

Alkukauden veikkaukseni siitä, että neljästä kärkitallista kaikki kuljettajat ottavat vähintään yhden voiton on näillä näkymin menossa pieleen. Vaikka kausi onkin vasta puolivälissä, näyttää pahasti siltä, etteivät Mercedes-kuljettajat voittoihin pysty.

Schumacherin ja Rosbergin nouseminen palkintopallin korkeimmalle korokkeelle edellyttää jotain poikkeuksellista kolari-turva-auto-sadekeli –yhdistelmää.

Jukka Mildh