SM-liigan puheenjohtaja tykittää: Päätösvalta seuroilta liigalle

Jääkiekon SM-liiga on ajautumassa ensi kaudella miljoonien eurojen taantumaan. Synkkien näkymien vuoksi SM-liigan puheenjohtaja Timo Rajala on lähtenyt ajamaan merkittäviä muutoksia liigaseurojen toimintaan.

urheilu

Rajalan mukaan seurojen olisi hyväksyttävä leikkauksia lippujen hintoihin ja pelaajapalkkioihin. Rajalan suurin teema on se, että seurojen pitäisi luovuttaa päätösvaltaa SM-liigalle.

SM-liigan puheenjohtajan kovat puheet kertovat liigaseurojen hädästä. Viime kaudella seurat tekivät tappiota yhteensä 8 ja puoli miljoonaa euroa. Ensi kauden ennusteet ovat tuplasti synkempiä.

Mainostajien Liitto arvioi että yritykset vähentävät liigaseurojen sponsorointia noin 15 prosentilla. Rajala on valmistautunut siihen, että kokonaistaantuma seurojen talouteen on noin 10 miljoonaa euroa, eri laskutavoista riippuen.

Rajala haluaisi napata seuroilta päätösvaltaa SM-liigalle, koska sillä saataisiin vauhtia neuvottelupöytään, kun uudistuksia halutaan jyrätä läpi.

- Se olisi hyväkin ottaa. Ei sen tarvitse olla väkivaltaista vaan sovittua asiaa. Seurat voisivat kertoa meille ongelmistaan etukäteen, niin asioita voisi sopia ja ratkoa hyvissä ajoin, Rajala painottaa.

- Nyt se tuppaa olla sellaista, että me tullaan viimeisessä vaunussa ja meille kerrotaan, että nyt olisi tällainen ongelma.

Lippujen hinnat alas, pelaajille palkkakatto..

Lisäksi Rajala on ajamassa kovia muutoksia liigaseurojen toimintaan. Hän haluasi keskitetysti lippujen hinnat alas, pelaajille palkkakaton, leikkauksia henkilöstökuluihin ja järkeä yrityslippujen myyntiin.

Rajalan mukaan liigaseurat ovat unohtaneet tavallisen katsojan aiempien vuosien huumassa. - Yritysten osuus on kasvanut liian suureksi, varsinkin tietyissä katsomoissa. Tavallinen väki pitäisi saada takaisin katsomoihin.

Yritykset seuraavat tarkasti SM-liigan päätöksiä. Jopa panimoteollisuus, joka yleensä viihtyy taloustaantumassa, on vähentämässä SM-liigaseurojen sponsorointia tulevina kausina. Rajalan mukaan liigaseurojen on herättävä nopeasti yhteistyöhön.

- Vielä olisi 2-3 kuukautta aikaa luoda strategia ensi kauteen. Vaikeata se on, koska yrityksillä on nyt paljon muuta tekemistä.

Lähteet: YLE

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat