Laaksosella selvä johto Päijänteellä

Sipoon Marko Laaksonen on vahvasti kiinni enduromoottoripyöräilyn 67. Päijänneajon voitossa 16 erikoiskokeen ja lauantain osuuden jälkeen. Joutsan yötauolle Laaksonen pääsi 4.28 minuutin johtoasemassa Hämeenlinnan Juha Laaksoon, jota Jämsän Vesa Kytönen nousi illan viimeisellä ek:lla jo uhkailemaan.

Olosuhteet olivat kovat.

Kytönen ohitti Lahden Mikko Tontin päivän päätteeksi kuudella sekunnilla. Kytönen ja Tontti ovat vain parinkymmenen sekunnin päässä Laaksosta. Marko Laaksonen ei vielä usko voittoaan. - Tämä on neljästoista Päitsi ja aiemmista 13:sta olen oppinut paljon. Senkin, että pitää ajaa ensin maaliin, Laaksonen muistutti.

- Kokemus on tuonut malttia. Vielä kymmenen vuotta sitten olisin huonosti menneen pätkän jälkeen antanut periksi. Nyt pyrin unohtamaan epäonnistumiset. Tämä on pitkä kisa ja päättyy vasta sunnuntaina Malmilla.

Marko Laaksonen ajeli koko lauantain vauhtiaan tarkkaillen. Laaksosen ensimmäinen Päijänne-voitto on vuodelta 1999. Sekin tuli nelitahtipyörällä. Jos hän onnistuu jahdissaan, on kyseessä vasta kolmas kerta, kun voitto otetaan nelitahtipyörällä. Ennen Laaksosta tässä onnistui Olavi Riekki vuonna 1953. Koleus on vaivannut Laaksosta erityisesti siirtymäjaksoilla.

- Kun ensin pätkällä tulee hiki ja sitten körötellään liki satakin kilometriä, ei se ole kivaa. Pätkät ovat kuitenkin olleet hyviä.

Ohkolassa Laaksosella oli epäonnea, kun ketjut hyppäsivät aamulla päältä lähdössä yleisön edessä. -.Kyllä siinä 25-30 sekuntia meni ja sisältä kylmäsi. Seuraavalla ek:lla Mäntsälän kirkonkylässä varoin oikein kunnolla, ettei sama toistu.

Juha Laakso tunnetaan hyvänä spooriajajana, mutta liika on liikaa hänellekin, vaikka se olisi luntakin. Maastossa kun lunta piisaa.

- Olosuhteet olivat arvaamattomat, kun ei koskaan voinut tietää kantaako pohja vai ei. Lisäksi ohittaminen oli urilla todella vaikeaa. Trapetsitaiteilijan kyvyistä olisi ollut etua, kun ei tiennyt mihin koipensa pisti syvissä spooreissa, Laakso kertoi.

Laakso ei ole luovuttanut. - Marko menee kaukana, muttei peli ole vielä pelattu.

Mikko Tonttia harmittivat paitsi hirveät lumimassat myös se, että lauantaina viimeiselle pätkälle eteen lähti C- ja veteraanikuskeja, joita oli liki mahdoton ohittaa.

- Ilman "kaatumatautia" olisi päiväni ollut huomattavasti parempi. Taisi olla koko lauantaissa vain pari ehjää pätkää, Tontti pohti.

Alexander Wiikille lauantain olosuhteet olivat myrkkyä. Wiik on tottunut ajamaan kovilla crossityyppisillä alustoilla. Lisäksi piikkiluokan pyörälle nietokset olivat vähän liikaa.

- En ole koskaan ennen ajanut näin paksussa lumessa, Wiik kertoi.

Kolmantena päivän aloittanut sipoolainen putosi seitsemänneksi.

Lunta kainaloihin saakka

Juha Laaksokin yllättyi Keski-Suomen lumimäärästä.

- Kuhmoisissa ei välillä pystynyt istumaan satulassa, kun lunta oli kainaloihin. Tämän tästä oli potkittava vauhtia ja työnnettävä pyörää. Kunnon päällehän se otti. Vaikeuksia oli Wiikilläkin.

- Yhdellä pätkällä irtosi vaihdekeppi, mutta onneksi sattui olemaan päällä sellainen vaihde, että pääsin ek:n maaliin, Wiik sanoi.

Jämsän Vesa Kytönen jatkoi koko päivän vahvaa nousuaan. Aamulla 12:nnelta sijalta startannut Kytönen pääsi kotipätkälle sijalta neljä ja piti paikkansa Oravasaareen ja kipusi Joutsassa kolmanneksi.

- Vanha alkaa jo vertyä. Kuhmoisissa kaaduin varmasti neljä kertaa. Loppu meni jo paremmin, Kytönen sanoi.

Kilpailu jatkuu sunnuntaiaamuna Joutsasta. Päätöspäivän ohjelmassa on kahdeksan maastokoetta.

STT-Yle