Suora

  • Naisten normaalimatka, Anterselva
  • Ski Tour, sprintit, Åre

Coulthard pelkkää taktikointia aika-ajoissa ja GP-kisoissa

urheilu

Kansainvälisen autoliiton FIA:n johto voi onnitella itseään jo ennen kuin kauden ensimmäinen formula-ykkösten GP-kisa on alkanut. Viime hetkellä läpirunnottu F1-sääntöpaketti on jo nyt tuonut F1-kuljettajille ja medialle paljon värikkäämpää pohdiskelun aihetta, kun viime kautta leimanneen Ferrari-tallin ylivoiman tuskailu.

David Coulthard odottaa kovaa taktikointia alkavalla kaudella.

McLaren-tallin kokenut David Coulthard ennusteli keskiviikkona Melbournessa, että uudet aika-ajosäännöt johtavat taktikointiin ja saattavat houkutella talleja tekemään keskinäisiä sopimuksia.

Uusien sääntöjen mukaan kuljettaja saa ajaa yhden nopean kierroksen perjantain ja lauantain aika-ajoissa. Perjantain aika-ajossa ratkeaa lauantaina ajojärjestys. Perjantain hitaimmat kuljettajat ovat lauantaina radalla ensimmäisenä ja nopeimmat viimeisenä. Lauantain aika-ajo ratkaisee paikat kisan lähtöruudukkoon.

Coulthardin mukaan perjantain aika-ajon vauhdin ratkaisee sää.

- Jos lauantaille on luvassa vesisadetta aika-ajosession loppua kohden, voi olla, että isot tallit ajavat tarkoituksella hiljaa perjantaina ja yrittävät siten päästä lauantaina radalle ensimmäisenä, kun rata on vielä kuiva, Coulthard maalailee.

Uudet säännöt tarjoavat skottikuljettajan mukaan muitakin ikäviä vaihtoehtoja. Kun autoja ei enää voi tankata lauantain aika-ajon jälkeen, tallit voivat olla lauantain aika-ajossa liikkeellä hyvinkin erilaisilla polttoainemäärillä. Coulthard veikkaa, että pienet tallit saattavat ajaa minimimäärällä polttoainetta ja yrittää siten kevyellä autolla nousta lähtöruudukossa kärkipäähän.

- Näin tehdessään he voivat kilpailun alussa pidätellä nopeampia autoja takanaan ja pilata jonkun kisan, Coulthard tuumii.

Skotti kehitteli ajatusrakennelmaansa pidemmällekin. Hän pelkää, että edessä voi olla tilanne, jossa kaksi tallia sopii keskenään taktiikasta niin, että toinen tekee töitä toisen eteen. Tällainen olisi mahdollista vaikkapa niin, että pienempi talli onnistuu ajamaan kevyellä autolla hyvän paikan kilpailun lähtöruudukossa. Tällöin talli, jolla on vaikutusvaltaa pikkutalliin vaikkapa moottorintoimittajana, voisi pyytää tallilta "palvelusta" kilpailun avauskierroksilla.

- Vaikka tallimääräykset ovat kiellettyjä, luvassa saattaa olla tallien välisiä sopimuksia, Coulthard kaavailee.

STT-AFP-YLE

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat