Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Kuin savuna ilmaan

Carlströmille ja Veikkaselle ammattilaissopimukset huippujoukkueisiin

urheilu

Suomalaispyöräilijät Kjell Carlström ja Jussi Veikkanen ottavat kukonaskeleen pyöräilijäurallaan. Carlstömin ura jatkuu italialaisessa Liquigas -tallissa, Veikkanen siirtyy ranskalaiseen ProTour -lisenssin saaneeseen FDJeux.comiin.

Jussi Veikkanen (kuvassa) nousi pyöräilynurallaan askeleen eteenpäin.

28-vuotias Kjell Carlström siirtyy nykyisestä italialaisesta 3. divisioonan Amore & Vita –Beretta–ammattilaistallista uuteen italialaiseen Liquigas- talliin. Talli hakee lisenssiä korkeimpaan ammattilaistalliluokkaan, joka ajaa uuden ProTour -sarjan.

23-vuotias Jussi Veikkanen siirtyy puolestaan ranskalaisesta VC Roubaix –amatööritallistasuoraan ProTour -lisenssin jo saneeseen FDJeux.comiin. Veikkasen ura jatkuu näin vuoden jälkeen edelleen Ranskassa.

Kokeneen Carlströmin tavoitteena ollut hyvä tallipaikka

Kjell Carlströmin jo pitkä ura pyöräilijänä on kehittynyt vakaasti. Hän on voittanut Suomen mestaruuden kahdesti ja hän ajanut nyt kolme vuotta Italiassa hyvin menestyneessä Amore & Vitassa. Sen tallin paidassa Carlström saavutti tänä kesänä tärkeän etappikilpailun, Uniqua Classicin kokonaiskilpailun voiton.

Carlström on kansainvälisen pyöräilyliiton UCI:n henkilökohtaisessa pistetilastossa tällä hetkellä sijalla 220.

TWD-Länkeniä kotimaassaan edustavan porvoolaisen Carlströmin ura on lähtenyt liikkeelle Porvoon Akilleksesta, josta hän siirtyi Länken Cykelin tomaattipaitaan. Hän vieraili myös Turun Urheiluliitossa, mutta palasi Länkeniin ja sitä kautta TWD-Länkenin riveihin. Ennen Italiaan siirtymistään hän sai hyvää kansainvälistä kokemusta ruotsalaisessa TWD-Länkenin yhteistyöjoukkueessa Team Mälarenergissa. Carlström on kypsynyt hyväksi etappiajajaksi nimenomaan vuosien varrella ajetuissa kovissa kansanvälisissä pitkissä kilpailuissa.

Liguigas –tallistaollaan rakentamassa kovan tason joukkuetta. Sen riveihin on siirtymässä mm. tämänvuotisen Paris – Roubaix –kilpailunvoittaja ruotsalainen Magnus Bäckstedt. Myös Bäckstedtin uraan kuuluu ajaminen Länkenissä. Hän ajoi suomalaisseuran paita päällään vuosina 1994 – 1995.

Tämän lisäksi Liquigas käy neuvotteluja mm. venäläisen Pavel Tonkovin sekä italialaisten Franco Pellizottin, Dario Andriotton, Oscar Masonin ja Marco Zanottin kanssa. Carlströmin allekirjoittama sopimus on yksivuotinen, mutta se sisältää kaksi optiovuotta.

- Nyt täyttyi yksi tavoitteeni pyöräilijänä. Vaikka minulla on ikää 28 vuotta, luulen, että olen nyt muutaman vuoden ajan parhaimmillani. Tavoitteenani on ollut saada nimenomaan sellainen tallipaikka, jossa on mahdollisuus päästä ajamaan kolmea suurta etappiajoa eli Ranskan, Italian ja Espanjan ympäriajoa. Milloin se tapahtuu, sitä en pysty sanomaan, mutta eiköhän ohjelmaani joku noista kolmesta tule sisältymään, kertoi tyytyväinen Kjell Carlström.

- Minulle paikka italialaisessa tallissa sopii hyvin, sillä olen sopeutunut hyvin italialaiseen tapaan toimia. Ohjelmani jatkuu syyskuun ajan tiiviinä nykyisen tallini ohjelman mukaan ja kauteni huipentuu Italian Veronassa ajettaviin MM-kilpailuihin lokakuun alussa. Alun perin ohjelmassani oli sen jälkeen vielä Australian kilpailut, mutta nyt ne näyttävät epätodennäköiselle, hän jatkaa.

Veikkasen kehitys ollut nopeaa

- Olihan minulla tietysti haaveita tänne Ranskaan talvella tullessani, mutta en olisi voinut uskoa, että ne käyvät näin nopeasti toteen, sanaili iloinen Jussi Veikkanen kaksivuotinen sopimuspaperi taskussaan.

- Minulla on ollut hyvä kausi, mutta minulla on ollut myös onni myötä, sillä minua on ollut auttamassa sellaisia pyöräilyvaikuttajia, joita ilman todennäköisesti en olisi nopeasti päässyt näin hyvään sopimukseen. Joona Laukan hyvät yhteydet nykyiseen ranskalaisseuraan VC Roubaixiin vaikuttivat siihen, että sain täällä hyvän lähdön. VC Roubaixin legendaarisella valmentajalla Cyrille Guimardilla taas on sellainen uskottavuus ja hyvät yhteydet, että hän sai FDJeux.comin vetäjän Marc Madiotin seuraamaan ja kiinnostumaan minusta, kertoi Veikkanen suhteiden merkityksestä.

Jussi Veikkasen tie on kulkenut Riihimäen Kiista-Veikoista Itävallassa vietetyn maastopyöräilyvuoden jälkeen TWD-Länkeniin ja sitä kautta nopeasti Ruotsiin Team Mälarenergiin. Siellä maastopyöräilijästä kasvoi nopeasti kovan tason maantiepyöräilijä ex-ammattilaisen Patrick Serran johdolla. Kaiken kaikkiaan Veikkanen on keskittynyt maantiepyöräilyyn vain sen kolmen vuoden ajan, jonka hän ollut TWD-Länkenissä.

- Uusi tallini FDJeux.com on pitänyt periaatteenaan ottaa riveihinsä myös nuoria ajajia. Vaikka olen vasta 23-vuotias, en suinkaan ole tallini nuorin. FDJeuxissa on ajanut jo vuoden ajan alle kaksikymppinen ruotsalaislupaus Thomas Lövkvist. Tunnen hänet jo Ruotsin ajoilta, joten kotiutuminen uusiin kuvioihin on varmasti nopeaa, kuvaili Veikkanen tulevaisuuttaan.

- Meidänkin tallin pitää ProTour –joukkueidentavoin ajaa kaikki suuret ympäriajot ja kukaan ajaja ei tietysti pysty niitä kaikkia ajamaan, joten on tietysti pieni mahdollisuus, että minäkin saan tilaisuuteni. En kuitenkaan usko, että olisin vielä ensi vuonna Tour de Francessa, sillä pitäähän tässä päästä ensi näihin uusiin kuvioihin mukaan, kertoi Veikkanen.

FDJeux.com kuten muutkin tallit työskentelevät parasta aikaa kiireisinä joukkueidensa rakentamiseksi, sillä UCI:n sääntöjen mukaan lopullisia sopimuksia ei voi tehdä ennen syyskuun 1. päivää. ProTour –lisenssinomaavilla joukkueilla ajajien määrä tulee olemaan noin 25.

Veikkasen kausi jatkuu vielä syyskuussa, sillä hänen nykyisellä joukkueellaan VC Roubaixilla on 19. syyskuuta tärkeä kilpailu. Silloin nimittäin ratkeaa Ranskan amatöörijoukkueiden cup-mestaruus. VC Roubaix on tällä hetkellä toisella tilalla. Cup-mestaruus tietää voittajajoukkueelle kunnon europottia. Tämän jälkeen Veikkanen palaa syksyiseen Suomeen vetämään hieman henkeä ja valmistautumaan uuden kauden harjoitusohjelmiin.

Pyöräilyunionin Sundberg tyytyväinen

- Tämähän oli hyvä uutinen, totesi Suomen Pyöräilyunionin puheenjohtaja Henry Sundberg kuulleessaan Kjell Carlströmin ja Jussi Veikkasen kirjoittaneen ammattilaissopimukset. Voin vain onnitella poikia ja TWD-Länkeniä. Tällaiset sopimukset nostavat varmasti kaikin puolin lajimme arvostusta ja ne antavat meille jatkossa myös mahdollisuuden saada miesajajia olympialaisiin ja MM-kilpailuihin.

- Nykyinen valintajärjestelmä on niin armoton, että pienillä pyöräilymailla ei ole mitään mahdollisuuksia saada arvokisapaikkoja, ellei ole ajajia huipputalleissa ja kovantason pistekisoissa, jatkoi puheenjohtaja Sundberg. UCI:n uusi ammattilaisten kilpailujärjestelmä ProTour -sarjoineen ei olisi ainakaan helpottanut asemaamme. Lajimme on ottanut nyt ison harppauksen, sillä meillä ei ole ollut koskaan näin monta ajajaa huipputalleissa. Uskon, että tämä innostaa myös muita nuoria ajajiamme ottamaan esimerkkiä nyt ammattilaissopimuksen kirjoittaneista ajajistamme, Sundberg kiittelee.

YLE

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat