Suora

  • Hiihdon Ski Classics, La Diagonela Engadin
  • Urheilustudio 18.1.
  • Naisten 10 km, Nove Mesto
  • Naisten suurpujottelun 1. lasku, Sestriere
  • Urheilustudio 18.1.
  • Miesten 15 km, Nove Mesto
  • Slopestyle, Seiser Alm
  • Miesten syöksylasku, Wengen
  • Miesten syöksylasku, Wengen
  • Naisten suurpujottelun 1. lasku, Sestriere
  • Urheilustudio 18.1.
  • Naisten suurpujottelun 2. lasku, Sestriere
  • Miesten viesti, Ruhpolding
  • Urheilustudio 18.1.
  • Naisten suurpujottelun 2. lasku, Sestriere
  • Urheilustudio 18.1.
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Titisee-Neustadt
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Titisee-Neustadt
  • Urheiluruutu
  • Lentopallon Suomen cup, naisten loppuottelu LP Viesti - LiigaPloki
  • Lentopallon Suomen cup, naisten loppuottelu LP Viesti - LiigaPloki

Katajamäki ykkönen Kuusankoskella

Kosti Katajamäki, Peugeot 206 WRC, voitti lauantaina ajetun rallin SM-osakilpailun Kuusankosken seudulla. Ykkössija oli ensimmäistä kauttaan WRC-autolla ajavalle Katajamäelle jo kauden kolmas. Katajamäki ja kartanlukija Timo Alanne nousivat kilpailun johtoon kolmannella erikoiskokeella ja pitivät paikkansa loppuun asti. Kakkoseksi tullut Kristian Sohlberg hävisi peräti 43 sekuntia.

urheilu

- Ongelmaton kilpailu. Kaikki toimi loistavasti. Tiet olivat todella vaikeita ja irtosoran takia liukkaita, mutta ajorytmi oli helppo pitää, kun autoon, nuottiinja renkaisiin pystyi luottamaan sataprosenttisesti. Erittäin hieno voitto ja virheettömällä suorituksella, Katajamäki iloitsi.

- Alussa ajoimme Sohlbergin kanssa kovaa sekuntitaistelua, mutta kun hänelle tuli vähän ongelmia, pystyin hieman rauhoittamaan tilannetta ja katselemaan muiden aikoja. Erot kasvoivat yllättävän suureksi, mutta arvelinkin jo nuotitusvaiheen jälkeen, että tiet ovat nyt sellaisia, että eroja voi tulla.

Sarjan yhteispisteissä Marcus Grönholmin suojatti nousi jo toiseksi. Juuso Pykälistö johtaa Katajamäkeä enää kolmen pisteen erolla. Seuraavan kerran SM-pisteistä ajetaan syyskuussa Uudessakaupungissa. Katajamäen seuraava haaste on kuitenkin Suomen MM-ralli, joka on junioreiden MM-osakilpailu. MM-sarjaa Katajamäki kaasuttelee Suzukilla.

- SM-sarjassa mennään suunnitelman mukaan. Vauhti kasvaa joka osakilpailussa. SM-kulta on tavoitteena. MM-sarjassa sensijaan on ollut vähän ongelmia. Teknisiä pulmia on ollut liikaa. Ajamme ennen Suomen osakilpailua kunnon testit, ja viritämme auton suomalaisille teille sopivaksi. Kyllä tavoitteena on ajaa MM-osakilpailun voitosta, Katajamäki suunnitteli.

Sohlberg tiivisti SM-kärkeä

Kansainvälisistä kisoista vauhtia ja kokemusta hakenut Kristian Sohlberg eteni vauhdikkaasti Mitsubishi Lancer WRCstep2-autollaan SM-rallissa. Ero Katajamäkeen kasvoi ratkaisevasti kahdella viimeisellä erikoiskokeella.

- Autosta hajosi voimasiirto ja tulin ne pätkät käytännössä enää etuvetoisella autolla, kertoi Sohlberg.

Teknisistä vastoinkäymisistä huolimatta hän oli varsin tyytyväinen suoritukseensa.

- Alla on nyt paljon kilometrejä ja se heijastuu toivotulla tavalla vauhtiin. Itseluottamus on kohdallaan, mikä näkyy heti myös kellossa. Tulosta syntyy tavallaan helpommin ja vapautuneemmin.

A-ryhmän tasainen SM-kärki tiivistyi entisestään, kun kaudesta on ajamatta vielä kaksi osakilpailua.

- SM-sarjassa kaikki on tosiaankin vielä mahdollista, vinkkaa Sohlberg.

Kärkivauhti kärsi kolauksen Ampujan kanssa

Kristian Sohlberg ajoi pohjat päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta hukkasi reilut 24 sekuntia kolmannella, vajaan kymmenen kilometrin mittaisella ek:lla.

Sohlberg saavutti erikoiskokeella hiljaa ajaneen ja keskeyttämään joutuneen Ampujan. Ohitustilanteessa kuljettajien ajatukset eivät kohdanneet toisiaan ja Sohlbergin Mitsubishi kolahti väistöliikkeen juuri ratkaisevalla hetkellä eteen tehneen Ampujan Fordin perään. Heti seuraavassa huollossa korjattu Mitsubishi kärsi sen verran pahoja vaurioita, että Sohlberg joutui ajamaan yli puolet erikoiskokeesta käytännössä ilman tehoja.

- Voitto ei välttämättä mennyt vielä kokonaan siihen, mutta turhan paljonhan niitä sekunteja tuli kolmosella menetettyä. Turbosta katosivat paineet seitsemän kilometriä ennen erikoiskokeen maalia ja tulos oli sen mukainen.

Vauhti kohdallaan

Kuusankosken rallin avaus ja samalla kisan pisin, eli 23.17 kilometrin mittainen erikoiskoe osoitti parhaiten, että vauhti on sopivasti kohdallaan ennen Jyväskylää. Katajamäki jäi Sohlbergille ensimmäisellä ek:lla 1,2 ja Pykälistö jo 12,3 sekuntia.

- Päätin hyökätä heti alussa. Taktiikka piti hyvin kolmannen erikoiskokeen tapahtumiin asti.

- Päällimmäinen tavoitteeni oli hakea Kuusankoskelta lisää vauhdikkaita kilometrejä Suomen MM-rallia varten. Tähän suoritukseen pitää olla tyytyväinen, vaikka tarjolla olleen voiton luisuminen käsistä tietenkin harmittaa, sanoi Sohlberg.

Lähteet: YLE

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat