Naiskuskit hävinneet rallihuipulta

Ralli on miehinen laji. Kadunmiehen mieleen muistuu vain yksi naispuolinen kuljettaja, Michelle Mouton, joka on ajanut aivan huipputasolla rallia. Ranskalainen Mouton ajoi vuonna 1982 rallin MM-hopeaa. Audi-kuski Mouton kokosi 97 pistettä, saksalainen Opel-ajuri Walter Röhrl 107.

Michelle Mouton ajoi 50 MM-sarjan osakilpailua. Neljästi Mouton voitti, kolmesti hän oli toinen ja kahdesti kolmas. Kaudella 1981 Mouton oli MM-sarjassa viides, pari vuotta myöhemmin kahdeksas ja 1984 vielä sijalla 12. Mouton lopetti uransa kauden 1986 jälkeen.

Jos vuonna 1951 syntynyt Mouton olisi noussut MM-sarjan voittajaksi, olisiko se avannut muille naiskuljettajille tien tähtiin? Joidenkin mielestä kyllä, Walter Röhrlin mielestä ei. Röhrl arvioi, että "Audilla osaa ajaa vaikka opetettu apina". Röhrlin hapan arvio ei poista tätä tosiasiaa: Mouton oli oikeasti lahjakas kuljettaja.

Jyväskylässä vain kaksi naiskuljettajaa

Naiskuljettajien tilanne on nykyisin lohduton. Rallin MM-sarjassa ei ole yhtään naiskuskia, joka kaasuttaisi tehdasautoa. Lähivuosina edes näköpiirissä ei ole naista, joka pystyisi haastamaan miehet kisaan tehdaspaikasta. Michelle Mouton ei pystynyt avaamaan muille naisille tietä rallihuipulle, joten yksi pääsky ei tehnyt kesää.

Torstaina alkavassa Suomen MM-rallissa on mukana vain kaksi naiskuljettajaa. Britti Natalie Barrat käskee Subaru Imprezaa, uusiseelantilainen Emma Gilmour pyörittää Ford Fiestan rattia. Barrat ajaa N4-ryhmässä, Gilmour N3:ssa, joten he eivät kilpaile kokonaiskisan kärkipaikoista.

Barrat on ajanut rallin SM-sarjaa, mutta ilman mainittavampaa menestystä. Karttureina Suomen MM-rallissa on vajaa kymmenen naista, joista yksikään ei lue nuotteja huippukuljettajalle. Suomalaisista mukana ovat Katja Pylvänäinen ja Sari Ohra-aho. Takavuosina Jyväskylän MM-rallissa ajoivat Minna Sillankorva ja Eija Jurvanen, joiden tasoisia naiskuskeja ei ole enää Suomessa.

Ralliajajan ura ei kiinnosta naisia

Tosiasialle, että naiset eivät kisaa rallihuipulla, ei ole yksittäistä selitystä. Suomen MM-rallin apulaiskilpailunjohtaja Seppo Harjanne ja AKK-Motorsportin rallin ja sprintin lajipäällikkö Jukka Aho tarjoavat pohja-ajatusta, että tytöt eivät ole niin kiinnostuneita moottoriurheilusta kuin pojat.

Vähäisestä tyttöjoukosta ei löydy helposti huippulahjakkuuksia.

- Kyseessä on myös jatkumo. Isät tarjoavat mahdollisuutta harrastaa moottoriurheilua helpommin pojilleen kuin tytöilleen. Viimeistään murrosiässä tyttöjä alkavat kiinnostaa muut asiat kuin moottorien kanssa touhuaminen, Harjanne arvioi.

Aktiivisesti rallia ajavia naisia on vain kourallinen Suomessa. Nuorten SM-sarjan yhteydessä ajettavassa Lady-cupissa ajajia on alle 20. Pisteille Lady-cupissa on päässyt 13 naista.

- Kaksivetoisilla autoilla ajettavassa Lady-cupissa on kuusi osakilpailua. Hieman toistakymmentä naista kiertää vakituisemmin näitä kisoja, Aho tietää.

Kansainvälisestikin rallia harrastaa vain pieni joukko naisia. Siksi Michelle Moutonin kaltaisen lahjakkuuden löytyminen on enemmän kuin epätodennäköistä.

- Fyysisesti naiset pärjäisivät yhtä hyvin kuin miehet, koska MM-rallit ovat lyhentyneet. Lahjakkuuden lisäksi huipulle pyrkivällä naisella pitäisi olla mahdollisuus ajaa tasokkaalla kalustolla, joka nykyisin maksaa paljon, Harjanne sanoo.

Nainen rallihuipulle? Tähän yhtälöön ei ole nykyisin ratkaisua.