Suora

  • PUBG Global Summit: Lontoo, pudotuspelit
  • Futsal-liiga, Miesten 2. loppuottelu Leijona Futsal - KaDy
  • Jääkiekon Nordic cup, Suomi - Norja

Sami Kontio haluaa lentää yhä vaikeampia temppuja

"Taitolento on kuin voimistelun ja taitoluistelun yhdistelmä, jota tehdään taivaalla. Ainoa ero on edellä mainittuihin on se, että suoritus tehdään lentokoneella." Näin taitolentoa kuvailee Sami Kontio, joka juuri hankki Suomen kaikkien aikojen parhaan sijoituksen MM-kisoista.

urheilu

- Kun katsotaan näitä sääntökriteereitä, niin se on nimenomaan voimistelun ja taitoluistelun yhdistelmä. Ero on se, että temput tehdään lentokoneella ja siinä toimitaan tietyssä ilmatilassa ja määrätyissä rajoissa. Kansainvälisissä kisoissa on kymmenen tuomaria, jotka antavat pisteitä suoritusten mukaan, MM-kisoissa kahdeksanneksi lentänyt Kontio kertoo.

Taitolentoa voi myös pelkästään harrastaa, välttämättä ei tarvitse olla huippu-urheilija. Vaatimukset kasvavat kuin rata-autoilussa. Kun kuljettajan vaatimukset kasvavat, lisääntyvät myös laitteistoon kohdistuvat tarpeet.

- Taitolennossa on myös harrastajia ja vaatimustaso muuttuu kilpailuluokan mukaan. Normaali ihminen voi aloittaa sportsman-tasolla, jossa lennetään yksinkertaisia temppuja. Siitä eteenpäin vaatimustaso kasvaa, jolloin koneeltakin vaaditaan yhä enemmän. Korkeimmalla tasolla tarvitaan jo maailmanluokan laitteita ja harjoittelua.

Taitoluistelussa ja voimistelussa usein tuomareihin kohdistuu paljon kritiikkiä. Taitolennossa on samoja arvostelulajien ongelmia.

- Ikävä kyllä tuomaripeliä on tässäkin. Tuomareissa syntyy kuppikuntia. Se on ikävää, mutta fakta tässä lajissa, Kontio muistuttaa.

Kontion haaveena on nousta taitolennon "F1-luokkaan" eli Red Bull Air Race -kisaan. Siinä pilottiin kohdistuu hurjia vaatimuksia.

- Se on pujottelua taitolentokoneella. Se on ehkä helpoin kuvaus lajille. Siinä on haarukat, joiden läpi lennetään. Alimmillaan kone käy 10 metrin korkeudessa, jolloin G-voimia tulee paljon. Haarukoiden leveys on 14 metriä, ja kun koneen kärkiväli on kahdeksan metriä, on kyseessä todella pieni reikä, josta täytyy yli 350 kilometrin tuntivauhdissa mennä lävitse, Kontio kuvailee.

Lähteet: YLE

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat