Suora

  • Dota 2: The International
  • Sikiöseulonta
  • Elävä arkisto esittää
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu
  • Lentopallon EM, Serbia - Suomi
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu
  • Lentopallon EM: Turkki - Kreikka

Blogi: Aamuangstista ja vähän muustakin

Judoka Päivi Tolppanen kertoo harjoittelun arjesta Paralympia-blogin tuoreimmassa merkinnässään.

urheilu
Päivi Tolppanen
Päivi Tolppanen

Mittumaarin aikaan meikänainen antoi judogeiden levätä ja nautti kesästä muun Suomen ohella mökillä Kytäjällä. Eivät edes Mäntsälän tai Lusin suoran liikenteen pullonkaulat kohottaneet stressikertoimia, koska kotiovelta mökin pihalle on matkaa noin15 kilometriä. Urheilusta vapaa viikonloppu oli siis tehokkaasti käytössä rentoutumisen merkeissä. Elvyttävä kokemus muutoin niin hektisessä arjessa.

Herätyskello ilmoittaa olemassaolostaan aamuisin puoli seitsemän tietämissä ja kännykän herätys AC/DC:n jytkeellä viisi minuuttia myöhemmin. Joo-o, ilman kahden erillisen heräämisen apuvälineen toimintaa eivät luomeni yksinkertaisesti suostuisi aukeamaan. Rääkätty kehoni ei pysty toimimaan, jollen torkuta ainakin kerran sitä viiden minuutin pätkää.

Sängystä kaadun verkkareihin ja ilman naamarin pesua suunnistan joko Torikadun liikuntakeskukselle fysiikkajumppajaisiin tai junalla judotreeneihin Helsinki Cityyn. Koska tiedän olevani äärimmäisen rajoittunut aamuisin, olenkin itseäni ja ympäristöäni säästääkseni kehittänyt aamuihin toimivan rutiinin eli minimoinut kaiken toiminnan ja erityisesti verbaalisen kanssakäymisen muiden ihmisten kanssa.

Usein saa lukea hehkutuksia siitä, miten ihmiset saavat kiksejä aikaisin aamulla harjoittelusta tai kuinka nämä samaiset inhottavan energiset luojan luomat ovat jo aamu seitsemään mennessä tehneet osan päivän töistä. Olen yrittänyt ja sattuneesta syystä yritän edelleenkin harva se aamu, mutta kun ei niin ei.

Aamutreenien sisältö vaihtelee päivittäin sen mukaan missä treenaan ja kenen kanssa. Nopeusjaksolla teen pitkäkestoisen lenkkeilyn sijaan suunnanmuutos- ja temponvaihtelujuoksuharjoituksia, pikkuhiljaa nopeutuvia jalkaheittosarjoja sekä loikka- ynnä hyppysettejä. Varsinaista punttitreeniä en tee lainkaan, vaan ne on korvattu vastuskuminauhaharjoittelulla ja kahvakuulatreenillä. Vastuskuminauhalla en tässä tapauksessa tarkoita kuntoutuksesta tai niska-selkä-jumpasta tuttua Thera-Band-ritsaa vaan sen isoaveikkaa, erityisesti kamppailulajien oheisharjoittelua varten kehitettyä kumpparia. Hyvällä säällä kietaisen kumpparin kotipihan valopylvään ympärille ja teen naapureita riemastuttavia heittoja simuloivia veto, työntö ja kiertoliikkeitä. Huonolla säällä temppuilen omassa olkkarissa kumppari portaiden kaiteeseen solmittuna. Sitä päivää odotellessa, kun elämäni hienoin lonkkaheitto päätyy telkkarin viereen kirjahyllyyn.

Puolilta päivin suunnistan sorvin ääreen eli töihin Siltakadulle. Kissalogolla varustettujen ikkunoiden sisäpuolella käynnistän fysioterapeutti-vaihteen ja uppoudun muutamaksi tunniksi muiden ihmisten elämään ja ongelmiin. Parhaan kykyni ja taitoni mukaan pyrin auttamaan ja ohjaamaan asiakkaitani paranemisen ja kunnossa pysymisen kivikkoisella tiellä. Hyppysissäni olevan tuntuman avulla pystyn ainakin helpottamaan, joskaan en välttämättä aina parantamaan kokonaan jo olemassa olevaa kiputilaa ja korjaamaan virheellistä asentoa.

Neurologisille asiakkailleni toimin jonkinlaisena liikunnanohjaajan, valmentajan, fysioterroristin ja psykologin sekoituksena. Vaadin oikeanlaisia liikkesuorituksia, tarpeentullen avustan niissä, annan ja vastaanotan palautetta sekä pohdin yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisuja jokapäiväisessä elämässä toimimisessa ilmeneviin pulmiin. Rakastan työtäni ja mielestäni olen onnistunut tasapainottamaan urheilun ja työelämän vaatimukset. Valtion myöntämä urheiluja-apuraha on tietenkin edistänyt tämän tasapainon syntymistä.

Iltapäivällä voin poistaa tulitikut silmäluomieni välistä, sillä nyt ne pysyvät auki ihan itsestään. Mieleni ja 65-kiloinen tomumajani ovat toimintakykyiset. Pikaisen töissä hotkaistun välipalan jälkeen judotreenit sujuvat. Illan harjoituksessa painotetaan judotekniikkaa ja otteluharjoituksia. Aamuun verrattuna intensiteetti on kovempi, endorfiinin makuinen ja pari kertaa viikossa suorastaan tainnuttava. Kotimatkalla junassa imaisen pahanmakuisen palautumisjuoman ja nostan aivot narikkaan lueskelemalla rakkausromaaneja. Unilääkkeenä toimii pitkämielisen aviosiippani valmistama lämmin ilta-ateria. Masu täynnä maukasta mättöä ja lämmin peitto kaulaan asti vedettynä kuorsaan jo siinä puoli yhdentoista maissa. Kahdeksan tunnin kuluttua kaikki alkaa alusta.

Päivi Tolppanen

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat