Suora

  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Kouluratsastuksen Grand Prix special
  • Kuka olisi uskonut
  • Urheiluruutu
  • Elävä arkisto esittää
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Kouluratsastuksen Grand Prix special
  • Dota 2: The International

Kiimanevalla tappamisen meininki - "Suksikaa suolle!"

Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla mäkiä ovat suot ja nevat, joissa urheilijat treenaavat hapenottoa ja hiovat kuntoaan.

urheilu
SPV treenaamassa suolla.
Seinäjoen Peliveljet viihtyvät suolla kuin kotonaan toista kesää.Jarno Ranta

KURIKKA/SEINÄJOKI. Takavuosien mestarihiihtäjä Juha Mieto patistaa suomalaisia huippu-urheilijoita suksimaan suolle. Miedon mielestä soita käyttämällä urheilijat olisivat nykyistä herkempiä, kovempia ja ennen kaikkea pehmoisempia.

- Suoharjoittelu on raajoille erinomaista. Mä väitän, että kun suolla tarpoo pehmoosessa ja siellä väsyy ja energiavarastot menevät niin sanotusti tyhjille, niin kun sieltä pääsöö kovalle maalle, tuntuu siltä kuin olisi lentohon lähärössä. Mieli palautuu ja taistelutahtoa tuloo niin, jotta orottakaa, kun täältä tullahan. Tuloo niin sanottu tappamisen meininki.

Voirahan sanoa, jotta metsä ja varsinkin suo, niin se on mulle Raamattu. Se on niin kuin kirkko. Ja sieltä mä saan elämyksiä.

Juha Mieto

Suolla pitääkin olla kuin persuksiin ammuttu karhu. Se on terapiaa. Suksikaa siis suolle, vaikka sataisi! Mieto ainakin viihtyy suolla kuin kotonaan.

- Voirahan sanoa, jotta metsä ja varsinkin suo, niin se on mulle Raamattu. Se on niin kuin kirkko. Ja sieltä mä saan elämyksiä. Se on täyrellistä ainakin mun persoonalle. Mä luulen, että jos moni urheilija käyttäisi soita ja metsiä, he löytäisivät ittensä entistä ehompina.

- Mä itse olin sellaasella nevalla, jonka nimi on rehellisestikin Kiimaneva. Mä olenkin sanonut, että kun nuorella miehellä alkoivat voimat pullistelemahan, sieltä sai pikkuisen eksotiikkaa tämän nimenkin puolesta.

”Suot ja nevat olivat meirän mäkiä”

Aktiiviurallaan Mieto harjoitteli kesäisin kolme kertaa viikossa soilla ja nevoilla.

- Kun parikymppisenä pääsin olympiakomitean valmennusryhmiin, valmentajamme Arto Tiainen sanoi, että kun meillä Pohojanmaalla ei ole mäkiä, meirän mäkemme ovat suot ja nevat. Sitten laitoin sauvat kourahan ja kumisaappat jalkahan ja lähärin suolle ja nevalle.

Yksi Miedon harjoituksista oli sellainen, että hän meni nevalla hissun kissun nautiskellen.

- Mulla oli aina juomaa suolla matkassa niin, että 15-20 minuutin välein otin pienet urheilujuomat. Nestetasapaino oli tärkeä, kun tein niin sanottua kestoharjoittelua neljä tuntia. Tarkoituksenani oli väsyä niin, että energiavarastot menivät nollille. Toinen harjoitus oli kestoltaan kaksi tuntia reipasta kävelyä ja välillä myös reipasta juoksua. Välillä menin pirempää askelta, välillä lyhyempää. Kolmas harjoitus oli puoli tuntia kilpailuvahtia käytännössä. Se oli tosi kovaa kävelyä käsiä painottaen niin, että koko kroppa oli mukana. Välillä myös juoksin, ja mä väitän, että ne olivat tosi hyviä harjoituksia, kun tuolloin luisteluhiihdosta ei ollut tietoakaan.

Miedon mukaan parasta suoharjoittelussa on myös se, että suo haisee ja jopa tuoksuu niin, että se antaa elämyksiä ja mielikuvitus lähtee liikkumaan.

- Tämä on samalla järjenjuoksun hyödyntämistä tulevaisuutta varten. Olympiaurheilijoidenkin kannattaisi mennä peilin etehen ja katsoa itseänsä. Jos heillä on yhtään järkeä, he ottavat suoharjoittelun ehrottomasti yhreksi tärkeäksi kesän harjoitusmuodoksi. Mä itse olen tunteilla leiskuva kaveri ja oon raaka itseäni kohtaan. Mä oon sadisti vain itselleni, mutta kanssaihmiset hyväksyin sellaisina kuin he ovat.

”Pystyisin hoitamaan Suomen hiihdon päävalmentajan viran”

Miedolla olisi paljon annettavaa suomalaiselle nykyhiihdolle.

- Jos mä olisin Suomen hiihdon päävalmentaja, ehrottomasti ottaasin kesän aikana ohjelmaan suoharjoittelun. Ihan rehellisesti sanottuna sen verran on kokemusta ja mielestäni myös näkemystä, että jopa pystyisin sen viran hoitamahan.

Miedon esimerkkiä seuraa nuori kurikkalainen hiihtäjä Niko Koskela, joka on treenannut soilla jo nelisen vuotta.

- Suot pystyvät laittamaan tarvittaessa tutun miehen todella tiukoille, sillä siellä voi tehdä kisanomaisia harjoituksia. Suolla pitää kuitenkin olla nöyrä, ettei käy köpelösti. Kun Pohjanmaalla ei pahemmin ole ylämäkiä, suot korvaavat ne, kolmisen kertaa viikossa suolla harjoitteleva Koskela sanoo.

Myös SPV treenaa suolla

Miedon ohjeita noudattaa myös salibandyn kaksinkertainen Suomen mestari Seinäjoen Peliveljet.

- Suoharjoittelu antaa meille erittäin hyvän henkisen testin. Kun välillä ollaan rullalla suossa ja kaveria tulee niskaan, siinä kysytään ihan erilaisia henkisiä valmiuksia kuin kentällä. Samalla se antaa vaihtelua, ja onhan tämä myös ympäristönä poikkeuksellinen. Osa onkin ekaa kertaa elämässään suolla, SPV:n päävalmentaja Tommy Koponen sanoo.

Myös seikkailija Timo Polari kannustaa urheilijoita suoharjoitteluun.

- Se antaa henkistä perspektiiviä tavalliseen harjoitusrutiiniin. Tämä alusta on vielä sellainen, että se antaa kestovoimaa, sitkeyttä ja sisukkuutta erityisesti. Miljöö on ihan fantastinen. Täällä on puhdasta ja raikasta. Täällä on mukavampi kaatua kuin asfaltilla tai parketilla.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat