1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Näkökulma: Suomen vähiten arvostettu moninkertainen maailmanmestari?

Yle Urheilun toimitussihteeri, joka harrastaa motocrossia, enduroa ja cross countrya on kirjoittanut näkökulman Juha Salmisesta.

Juha Salminen. Kuva: Husqvarna.jpg

"Ajaminen ei ole kivaa. Se on työtä, jonka haluan tehdä mahdollisimman hyvin."

Yllä oleva lauseen olen kuullut menneinä vuosina usein Juha Salmisen suusta, useimmiten jonkun moottoripyörillä ajetun kilpailun voiton jälkeisessä haastattelussa. Salmisen kilpailu-ura alkoi jo 90-luvun alussa trialista, kauan ennen kuin itse aloitin työni moottoriurheilutoimittajana.

Vantaalainen kahden pienen tytön isä on työssä, josta monet pikkupojat – ja nykyisin myös tytöt – vain haaveilevat. Hän saa ajaa päivät pitkät millilleen huippukuntoon trimmatuilla moottoripyörillä. Työ lennättää miehen ympäri maailmaa ja koko lystistä vielä maksetaan.

Toki ammattikuskin työhön sisältyy muutakin. Pyörän kehitystyö tarkoittaa lukemattomia tunteja moottoripyörätehtaan insinöörien kanssa ja testaamista. Lisäksi on paljon pr-töitä ja omasta fiiliksestä huolimatta kivana kaverina esiintymistä fanien ja median kanssa.

Jälkimmäisen suhteen Salmisella ei ole tosin ollut koskaan ongelmia, hänen julkisuuskuvansa on kiiltävä ja lommoton kuin käyttämätön kaksitahtisen pakoputki.

Työssä on perheelliselle miehelle myös kääntöpuolensa. Käsi ylös niillä, jotka ovat jaksaneet painaa omassa ammatissaan jo viisitoista vuotta ollen siinä maailman paras tai vähintään kärkikolmikossa. Lisämausteena jokaiseen työpäivään sisältyy loukkaantumisriski, joka on pahimmillaan vienyt kollegan hengen.

Juha Salminen on voittanut 13 henkilökohtaista maailmanmestaruutta, seitsemän joukkuemaailmanmestaruutta ja kaksi Amerikan cross country -sarjan mestaruutta sekä kaupanpäällisinä vielä tukun eri maiden kansallisia mestaruuksia.

Yksilölajien urheilijoiden fanittajilla on tapana vääntää kättä siitä, onko arvokkaampaa voittaa maailmanmestaruus yhdellä yrityksellä vai tahkoamalla pitkän osakilpailusarjan voittajaksi. Salmisen kohdalla tällaiset spekulaatiot voi unohtaa, sillä hän on kaasuttanut ennätysmäiset 96 osakilpailuvoittoa.

Huippu-urheilun kärki tuppaa olemaan lajista riippumatta kapea. Joku urheilija osoittaa ylivertaisuutensa noin kymmenen sekunnin rykäisyllä, toisilla kisasuoritus lähentelee kymmentä tuntia. Kumpi heistä on parempi?

Suomessa ei moottoriurheilijoita juuri arvosteta formuloita ja MM-tason ralliautoilua lukuun ottamatta. Maailman eliittiin kuuluvat endurokuljettajamme ovat hyväksyneet tämän ilman suurempaa mielipahaa. Kovaa työtä ja saavutuksia arvostetaan kyllä siellä missä työmaat ja työnantajatkin ovat - maailmalla.

Jos kuluvan kauden vuoden urheilijaa pohtiessasi arvotat korkeimmalle maailmanmestaruuden, pistäpä mieleen nimet Joonas Kylmäkorpi, Mauno Hermunen ja Pekka Päivärinta. Juha Salminen päätti oman loistokkaan uransa MM-hopeaan.

Oma veikkaukseni on, että jatkossa ”lentävä suomalainen” tullaan näkemään yhä useammin ralliauton ratissa. Nimittäin moottorivehkeillä parasta on sladissa ajaminen, hyppimisen ohella. Ja nyt maailman menestynein endurokuljettaja pääsee tekemään sitä puhtaasti pikkupoikamaisella innolla. Työpäivinään hän edistää jatkossakin moottoripyörien myyntiä.

Tuija Nieminen
Yle Urheilun toimitussihteeri, joka harrastaa motocrossia, enduroa ja cross countrya.