Suora

  • Urheiluruutu
  • Elävä arkisto esittää

Valavuori: Tavoitan yhdellä viestillä yli satatuhatta suomalaista

Aleksi Valavuori lietsoi liekkiä, kun Susijengi nousi Twitter-hitiksi. Loimaan Bisonsin eurocup-manageri sanoo suoraan, että somea ei osata käyttää.

urheilu
Bisonsin Eurocup-manageri Aleksi Valavuori
Lehtikuva

Aleksi Valavuori nousi eturiviin, kun Suomen koripallomaajoukkuetta hehkutettiin Slovenian EM-kisojen aikana.

"Susijengi" pelasi vakuuttavasti arvokisaparketilla ja haastoi isompiaan. Otteet saivat mikroblogi Twitterin visertämään.

Valavuori hehkutti suomalaispelaajien otteita, jännitti jatkopaikan ratkeamista ja järjesteli charter-lentoa sosiaalisessa mediassa. Samalla ilmiö sai lisää tuulta purjeisiin.

- Yritin omalla esimerkilläni kannustaa ihmisiä olemaan rohkeampia ja ottamaan osaa enemmän. Halusin antaa takaisin sinne, mistä olen lähtöisin, Valavuori sanoo Yle Urheilulle.

Some on kuin taskulaskin

Loimaan Bisonsin eurocup-manageri kuuluu näkyvimpiin suomalaishahmoihin Twitterissä. Valavuori naurahtaa kysymykselle siitä, osataanko Suomessa hyödyntää sosiaalista mediaa.

- Helppo vastata lyhyesti, että ei. Meillä on muutamia osaajia yli lajirajojen ja jopa ammattirajojen, jotka osaavat käyttää sosiaalista mediaa todella hyvin hyödyksi, hän sanoo.

Valavuoren mielestä ei ole epäilystäkään siitä, miten paljon vaikutusvaltaa "somella" on.

- Sillä on ihan valtava rooli, puhutaan sitten brändäyksestä tai sitten joukkueen pääsylipputuloista. Sosiaalisen median osa on merkittävä, mutta ei se auta, jos sitä ei osaa käyttää, Valavuori muistuttaa.

- Olen verrannut tätä taskulaskimeen: Ei siitä ole hyötyä, jos sitä ei osaa käyttää.

Valavuori näkyy sosiaalisessa mediassa henkilökohtaisen Twitter-tilinsä lisäksi muun muassa Veikkaajat.comin kautta Facebookissa ja Twitterissä.

Hän on masinoinut kanaviensa kautta näkyviä fanilaumoja erilaisiin tapahtumiin, kuten HJK-FC Honka otteluun elokuussa.

- Tavoitan yhdellä viestillä vuorokauden sisällä yli satatuhatta suomalaista. Se alkaa olla niin merkittävä luku, että jos sitä ei ymmärrä... Useita satoja yksittäisiä kannattajia Suomen maajoukkuematseihin, HJK:n peleihin ja näin. Sillä on valtava, aivan mieletön voima, Valavuori hehkuttaa.

"Ilmiöt ovat aina aitoja"

Koripallomaajoukkueen aiheuttamaa innostusta on toppuuteltu esittelemällä vaatimattomia televisiokatsojalukuja. Twitterin pöhinä ei tuntunut realisoituvan silmäpareiksi vastaanottimien ääressä.

- Kisat eivät saaneet katsojia, koska ne olivat paskakanavalla ja huonosti markkinoitu. Jos kisat olisivat olleet pääkanavalla ja kaikkia pelejä olisi markkinoitu etukäteen, tehty hieno kisastudio ja hieno kisatuote, luvut olisivat olleet ihan erilaisia. Ennen kisoja oli hyvä, että tiesi, miltä kanavalta peli tulevat, Valavuori kritisoi.

Susijengi-ilmiötä Valavuori ei pidä kuplana.

- Ilmiöt ovat mielestäni aina aitoja. Mutta miten se aitous näkyy kentälle asti? On lajin oma tehtävä viedä ilmiö maaliin, hän muistuttaa.

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat