Hyppää sisältöön

Mildh: Älä koskaan epäile Kimin sitoutumista

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh pohtii tuoreessa kolumnissaan Kimi Räikkösen ja Lotuksen tulehtuneita suhteita.

Kuva: Yle

Kimi Räikkösen palkkarästit ovat tämän hetken puheenaihe Formula 1 -maailmassa. On hyvin poikkeuksellista, että sopimukset ja taustajärjestelyt nousevat näin julkiseksi ja avoimeksi. Lajin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan kaikki järjestelyt kuljettajien, sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kanssa ovat superluottamuksellisia. Liike-elämän muuttumisen yhä läpinäkyvämmäksi halutaan toteutuvan Formula ykkösissä niin hitaasti kuin mahdollista.

Myönteisten asioiden yksityiskohtia on helpompi jakaa, ainakin raottaa,  mutta epäkohdat käsitellään aina hyvin pienessä piirissä, tarkasti lukittujen ovien ja yksityisluontoisten puhelinkeskustelujen välityksellä.

Yleensä osapuolet ovat heti valmiit laittamaan kovan kovaa vastaan. Jo ongelmien alkumetreillä ollaan valmiit käyttämään lakimiehiä, mutta niin kuin kaikki suuret päätökset yleensäkin, ratkaisu syntyy lopulta neuvottelujen kautta. F1 on loputonta kaupankäyntiä.

Kimi Räikkönen on päästänyt tilanteen harvinaisen pitkälle. Lotus jätti jo viime vuonna noudattamatta suomalaisen palkkioiden maksuaikataulua. Nyt tallin asiat ovat vielä enemmän sekaisin. Tämä on ollut tiedossa jo kauden alkaessa. Silti Räikkönen managereineen on ollut yllättävän kärsivällinen. Sanoisin jopa liian kiltti.

Räikkösen osalta kiistassa puhutaan pääasiassa rahasta; useista miljoonista. Maksamatta jättäminen on merkittävin sopimusrikkomus, jonka voi tehdä.  Tässä yhteydessä on muistutettava, että sopimustekstin tuntee vain harva, ja että pykälien sisältöä voi tilanteen niin vaatiessa muuttaa matkan varrella molempien osapuolten suostumuksella. Eli summat, maksuehdot, maksutavat ja niiden liitännäiset voivat olla alkuperäisestä hyvinkin poikkeavat.

Käsitellään asiaa kuitenkin sopimusrikkomuksena. Räikkönen toi nyt ensimmäistä kertaa julkisuuteen mahdollisuuden ryhtyä lakkoon; jättää kisoja ajamatta. Aiheesta on varmasti keskusteltu aikaisemminkin Lotuksen päättäjien kanssa, mutta vasta nyt kun kausi on lopuillaan asia nostetaan julkisuuteen.

Räikkösen ei ole ollut helppoa löytää oikeaa pelitapaa. Ennen Ferrari-sopimuksen allekirjoitusta hänellä ei yksinkertaisesti ollut varaa jättää kisoja ajamatta. Ja nyt en puhu varallisuudesta vaan kuljettaja-arvosta. Tuloksen tekeminen radalla oli tulevaisuutta ajatellen paljon arvokkaampaa kuin rahan saaminen Lotukselta. Jokainen ajettu metri on myös valmistautumista ensi kauteen. On hyvin tärkeää olla ajan hermolla asioista, joita muutokset tuovat tullessaan.

Koko vyyhti pamahti käsiin kun tuli selväksi se, että Räikkönen todella lähtee Ferrarille. Yhteiselo Lotuksen kanssa oikeastaan loppui siihen. Alkoi lähtölaskenta. Ei ollut enää todellista syytä olla hiljaa ja vain nielaista tilanne. Kuljettajasuorituksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Räikkösellä on puhtaat paperit; hän on tehnyt moitteetonta työtä.

Ferrari-sopimuksen kautta Räikkönen nousi valtaa pitävien joukkoon entistä vahvemmin ja varmisti samalla kaikki sympatiat itselleen. Miten joku talli julkeaa kohdella maailmanmestaria, MM-mitaleista edelleen kilpailevaa ja tulevaa Ferrari-kuljettajaa näin kaltoin?

Kiistat palkoista, radiokeskustelut, spekuloinnit tallin kylmästä tunnelmasta on ollut tehokas mediakampanja, jonka Lotus on hävinnyt. Räikkönen on päässyt näyttämään voimansa ja lisäämään arvostustaan tallin yläpuolelle. Vain harva kuljettaja lajin historiassa on oikeasti pyörittänyt tallia samalla tavalla pikkusormensa ympärillä. Mieleen tulee vain yksi kuljettaja: Ayrton Senna. Se mitä brasilialainen halusi McLarenilta ja mitä hän julkisuudessa sanoi, sen Ron Dennis hyväksyi.

Kireät radiokeskustelut ovat vain yksi näkyvä oire Lotuksen epävakaasta tilanteesta. Tallissa on kaikki mahdollisuudet menestykseen, mutta hauras talous ja epävarma tulevaisuus piinaa kaikkia työntekijöitä. Näissä tilanteissa oikeat henkilösuhteet tulevat pintaan. On harhakuvitelma, että kaikki tallien työntekijät, päättäjiä myöten, pitäisivät kuljettajistaan ja seisoisivat sataprosenttisesti heidän takanaan. Ammatillisesti kylläkin, mutta kriisitilanteessa todelliset tunteet ja asenteet nousevat esiin. Teennäisyys häviää ja totuus paljastuu.

Räikkönen päästää ammatillisesti lähelleen vain muutaman henkilön tallista. Heidät on laskettavissa korkeintaan yhden käden sormilla. Kisainsinööri on ilman muuta yksi, mutta loput löytyvätkin sitten ensisijaisesti omistajaportaasta.

Räikkösen pinna paloi lopullisesti, kun häntä syytettiin siitä, ettei muka pelannut tiiminsä etujen mukaisesti. Jotkut tallista varmasti kokivat Ferrari-julkistuksen jälkeen, että ”ei Kimiä enää kiinnosta meikäläiset” ja alkoivat puhua siitä ääneen.

Voiko enää lapsellisemmin ajatella – ja toimia.

Lotus on velkaa Räikköselle lähes 20 miljoonaa euroa. Oli oikea summa mikä tahansa, velka on massiivinen puhutaanhan nyt jo tehdystä työstä ja kiistattoman upeista tuloksista.

Nyt näyttää siltä, että tuo velka - korkoineen - siirtyy vihdoin maksuun. Potti on sen verran suuri, että jonkun aikavälin maksuaikataulu on kuitenkin jouduttu sopimaan.

Siihen asti kunnes koko summa on maksettu, on Räikkönen ollut – ja on -  yksi Lotuksen suurimmista, ellei suurin sponsori. Ja samalla tehnyt huipputulosta radalla.

Sen väkevämmin omaa sitoutumistaan ja uskollisuuttaan pystyy tuskin kenelläkään osoittamaan.

Jukka Mildh