1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Räikkönen kyykyttänyt tallitovereitaan suomalaiskuskeista selvimmin

Kimi Räikkönen on kerännyt F1-urallaan peräti 280 MM-pistettä enemmän kuin samaan aikaan samalla autolla kilpailleet tallitoverinsa. Heikki Kovalainen puolestaan on vastaavassa vertailussa jäänyt 81 pistettä miinukselle.

Kuva: Diego Azubel / EPA

Suomalaiskuljettajat ovat ajaneet F1-sarjassa kaikkiaan 34 kaudella. 17 kaudella suomalaisia on esiintynyt sarjassa useampi kuin yksi, ja kaikkiaan suomalaisten tilastoista löytyy vuoden 2013 lopulla tilastoissa 50 ajettua kautta. Näistä lyhimmät tosin ovat olleet kahden GP:n mittaisia: Mika Salo kaudella 1994 ja Heikki Kovalainen 2013.

Suomalaiset F1-kuskit ovat ajamiensa yhteensä 50 kauden aikana jääneet vain 14 kertaa tallitoveriaan huonommiksi, 29 kertaa suomalainen on ollut tallitoveriaan parempi, ja seitsemän kertaa pisteitä on tullut yhtä paljon (tällöin useimmiten niin suomalaiskuljettaja kuin tallitoverikin ovat jääneet kokonaan pisteittä).

F1:n MM-sarjan pistevertailu eri kausien välillä oli tasapuolista aina vuoteen 2002 saakka. Kausina 1961–90 kussakin GP:ssä oli jaossa yhteensä 25 pistettä (voittajalle 9, kakkoselle 6, kolmannelle 4, neljännelle 3, viidennelle 2 ja kuudennelle yksi piste). Vuosina 1991–2002 ainoa ero oli voittajalle jaettu kymmenen pistettä. Kausilla 2003–2009 MM-pisteitä sai kahdeksan parasta jaolla 10-8-6-5-4-3-2-1. Kaudesta 2010 alkaen pisteitä on annettu kymmenelle parhaalle (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).

Räikkönen koulutti Grosjeania viime vuonna

Pisteissä laskettuna suurimman pistemarginaalin tallitoveriinsa kiskoi Kimi Räikkönen kaudella 2012, kun hän otti Lotuksella peräti 111 MM-pistettä enemmän kuin tallitoverinsa Romain Grosjean. Koko F1-uransa aikana Räikkönen on saalistanut kaikkiaan 280 MM-pistettä enemmän kuin tallitoverinsa samaan aikaan.

Mika Häkkinen jäi vastaavassa vertailussa 72 pistettä plussan puolelle, Keke Rosberg 19,5 pistettä. Rosbergin saldoa heikensi uran viimeinen F1-kausi 1986, jolloin McLarenin tallitoveri Alain Prost keräsi muhkeat 52 MM-pistettä enemmän – vaikka suomalainenkin sijoittui sentään MM-sarjassa kuudenneksi. Rosbergin mestaruuskaudella 1982 kahdessa ensimmäisessä GP:ssä hänen tallitoverinaan ajanut Carlos Reutemann sai kerättyä enemmän pisteitä, kun Rosbergiltä hylättiin auton alipainon takia Brasilian GP:n kakkossijan tuomat pisteet.

Kahdeksasta F1-kaudestaan viidellä Mika Salo otti pisteitä (mikä merkitsi tuolloin kuuden parhaan joukkoon ajamista), vaikka tallikaveri jäi kokonaan nollille. Ainoan kerran urallaan Salo pääsi ajamaan voittajatallissa kaudella 1999, jolloin hän kuitenkin joutui jäämään Eddie Irvinen takana tallin kakkoskuljettajaksi. Samalla kaudella hän jäi myös BAR-tallissa ajamissaan kolmessa GP:ssä tallitoverinsa Jacques Villeneuven taakse. Salon F1-uran kokonaissaldo putoaa tuon kauden takia miinukselle verrattuna tallitovereiden suorituksiin vastaavana aikana.

Päättyneellä kaudella 2013 Valtteri Bottas saavutti Williamsilla 75 % enemmän MM-pisteitä kuin tallitoveri Pastor Maldonado. Prosentuaalinen ero korostuu, kun Bottas sai neljä pistettä ja Maldonado vain yhden.

Kovalaisella vaikeinta

Suomalaisittain heikoimmat F1-kaudet ovat osuneet vuosiin 2001 ja 2008. Kummallakin kaudella MM-sarjassa ajoi kaksi suomalaista ja molemmat hävisivät tallitoverilleen.

Tallinsa kakkoskuskin roolissa on kaikkein selkeimmin joutunut ajamaan Heikki Kovalainen. Kainuulaisen kahden McLaren-kauden 2008–09 ajan tallin kiistaton ykköskuljettaja oli Lewis Hamilton, joka kruunattiin 2008 maailmanmestariksi. Kovalainen on ajanut ykkösissä seitsemällä kaudella, ja vain avauskaudella 2007 Renaultilla hän keräsi enemmän MM-pisteitä kuin tallitoverinsa.

Jyrki Järvilehto saavutti kuudesta MM-kaudestaan kolmella pistesijoja. Näistäkin kausista vain Dallara-vuosi 1991 ja neljä MM-pistettä nostivat hänet silloisen tallitoverinsa ohi.

Vaikka Mika Häkkinen ajoi McLarenilla kaksi maailmanmestaruutta ja jätti kollegansa David Coulthardin selvästi taakseen. Kausilla 1997 ja 2001 Coulthard oli MM-pisteissä Häkkisen edellä.

Kimi Räikkönen tunkeutui F1-eliittiin häkellyttävän nopeasti mutta hänkin jäi kahdella ensimmäisellä kaudellaan ykkösissä tallitoverinsa taakse. Sittemmin näin on käynyt vain kerran, kaudella 2008, jolloin Felipe Massa kiidätti Ferrariaan MM-sarjassa 22 pisteen verran Räikköstä nopeammin.