Suora

  • Painin MM, naisten paini

Suomessa yritykset kaukana muista pohjoismaista urheilusponsoroinnissa

Yritykset ovat Suomessa pahasti jälkijunassa urheilun hyödyntämisessä markkinoinnissaan. Urheilusponsorointiin käytettävät rahat kertovat karua totuuttaan, jos lukuja vertaillaan esimerkiksi Ruotsiin ja Norjaan.

urheilu
Euroseteleitä.
Arja Lento / Yle

Ruotsissa yritykset käyttivät urheilusponsorointiin vuonna 2012 peräti 500 miljoonaa euroa, Norjassa vastaava luku oli 364 miljoonaa. Suomessa urheilusponsorointiin valui ainoastaan 91,3 miljoonaa euroa.

- Tähän vaikuttavat tietysti historialliset tekijät; se, että meillä on sattunut kaikenlaista. Toinen tekijä on, että meiltä puuttuvat hyvät esimerkit urheilusponsoroinnissa verrattuna Ruotsiin, toteaa Sponsor Insight'n tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen.

- Meillä ei ehkä ole uskallettu lähteä omille urille niin voimakkaasti.

Sponsoroinnin mahalasku

Suomessa sponsoroinnin määrä on yleisesti laskussa, kun useissa muissa maissa suuntaus on päinvastainen. Koko sponsorointikakku laski Suomessa vuodesta 2011 vuoteen 2012 3%. Norjassa nousua oli samaan aikaan 4%, Ruotsissa peräti 9%. Urheilusponsoroinnin lasku oli Suomessa tuolloin vielä jyrkempi, lähes 10%.

Suomessa sponsoroinnin mahdollisuudet ovat jääneet muun markkinoinnin varjoon. Urheilun yhteiskunnallisen aseman, statuksen hyödyntäminen koetaan liian vaikeaksi. Suomessa on sponsoroinnin osaajia, mutta vähän itse tekijöitä, kertoo tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen.

- Siinä on ehkä tullut tällainen negatiivinenkin kierre, että ei ole ollut aikaa ja resursseja hyödyntää kohteita riittävästi.

Ruotsissa toimii erillinen sponsorointiin erikoistunut konsulttien ammattiryhmä, joiden palveluja yritykset hyödyntävät henkilö-, joukkue- tai tapahtumasponsoroinnissa. Suurten yritysten markkinointitehtävissä on myös pelkästään sponsoroinnista huolehtivia ammattilaisia.

- Meillä Suomessa riittää hyviä urheilubrändejä. Osaaminen yrityksissä ja sponsoroinnin kohteetkin ovat samaa tasoa kuin esimerkiksi Ruotsissa. Uskoisin, että ongelmat ovat enemmän resurssikysymys, ja se kuka tekee ensimmäiset "peliliikkeet", analysoi tutkimusjohtaja Virkkunen.

Suuret puheet, pienet rahat

Virkkusen mukaan Suomessa ei puhuta suurista summista joukkueiden tai henkilöiden yhteistyösopimuksissa.

- Lajiliittojen, joukkueiden tai yksityisten urheilijoiden osalla puhutaan korkeintaan sadoista tuhansista euroista yksittäisten sopimusten osalta. Suurimmassa osassa kuitenkin mennään joukkueiden osalta kymppitonneissa, ja yksilöiden osalta puhutaan joko kymppitonneista tai tonneista.

Suomessa 91,3 miljoonan euron (2012) urheilun sponsorointirahoista menee 20% jääkiekkoon, loput jakaantuvat muiden lajien kesken, joko yksityisille urheilijoille, joukkueille tai tapahtumille. Norjassa puolestaan jalkapallo imaisee puolet 364 miljoonan euron potista. Huima summa tuloksiin nähden, ilman katkeruuden häivääkään.

Suomessa on "sponsorointipotentiaalia", mutta kuka sen osaisi hyödyntää. Nykyinen taloustilanne pitää yrityksiä näpeissään, investointeja harkitaan tarkasti ja henkilöresurssit ovat tiukalla.

Lähteet: Sponsor Insight

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat