Suora

  • Dota 2: The International
  • Sikiöseulonta
  • Elävä arkisto esittää
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu
  • Lentopallon EM, Serbia - Suomi

Näin ystävät muistelevat Aholaa - hämmästyttävästi kalalokistakin tuli mestarin kaveri

Enduromoottoripyöräilyn legendaksi noussutta Mika Aholaa muistellaan perjantaina ilmestyvässä kirjassa Mika Ahola - Tie tähtiin.

urheilu
Mika Ahola
Mika Ahola. YLE

Peräti viisi enduron maailmanmestaruutta peräkkäin voittanut Mika Ahola oli legenda jo eläessään. Hän oli kaikkien kaveri. Jopa kalalokistakin tuli mestarin kaveri.

Aholahan tuli tunnetuksi etenkin kovana kalamiehenä.

- Moni sanoi, että hän oli jopa kovempi kalamies kuin endurokuljettaja, kertoo Kikka Kuosmanen, joka on yhtenä ollut kokoamassa perjantaina ilmestyvää Mika Ahola – Tie tähtiin –muistokirjaa.

Hänen mukaansa kirjassa näkyykin Aholan harrastuneisuus kuvin.

- Yksi täytetty ahven on laitettu takankin päälle.

Myös Aholan kalareissut olivat mielenkiintoisia. Kerran hän löysi kalalokin poikasen munan, jonka mies sai kuoriutumaan kellarissa.

- Tämän jälkeen kalalokki lenteli hänen kaverinaan kalareissuilla, Kuosmanen kertoo.

Äiti rukoili Aholan jokaisena syntymäpäivänä

Aholan äiti Pirjo Ahola on kirjoittanut muistoja pojastaan tämän lapsuudestaan aikuisuuden kynnykselle asti. Hän muun muassa mainitsee kirjassa, että pienenä Mika sairasteli paljon.

Poika harrasti innokkaasi urheilua jo pienestä asti ja kokeili muun muassa luistelua ja hiihtoa, joiden ansiosta fyysinen kehitys oli erittäin sujuvaa.

- Jokaisena syntymäpäivänä laitan kädet ristiin ja kiitän, ettei poikani ole saanut mitään vaurioita, äiti kirjoittaa kirjassa.

- Opettaja tosin sanoi, ettei Mika ollut ilkeä vaan hänellä oli paljon asioita. Hän oli ulospäin suuntautuva eikä tahtonut pysyä paikallaan, äiti jatkaa muisteluaan.

”Mikalla oli erittäin suuri sydän”

Kirjassa Aholaa muistelevat myös monet hänen ystävänsä ja kilpakumppaninsa.

Heistä yksi on Mikan espanjalainen "veli", treenikaveri ja GasGas-kuljettaja Jordi Figueras.

- Muistan hyvin, kuinka kerran houkuttelin Mikan luonani kokeilemaan maastopyöräilyä. Tämän rankan treenin jälkeen Mika totesi: Jordi, minä en halua olla maastopyöräilyn maailmanmestari. Tämän jälkeen jätimme yhteiset maastopyöräreissut väliin ja keskityimme moottoripyörällä ajamiseen. Mikalla oli erittäin suuri sydän ja vahva henkisesti, Figueras kirjoittaa kirjassa Aholasta.

Ahola jäi suustaan kiinni - mitalihaaveet menivät

Ahola teki monta Six Days Enduro –kisareissua enduron moninkertaisen maailmanmestarin Kari Tiaisen kanssa. Kirjassa Tiainen kertoo, että hänen mieleensä on jäänyt USA:n Sixi-kisa 1994, mikä oli Aholan ensimmäisiä sixejään ainakin Trophy-joukkueessa.

- Mika oli jo osoittanut nopeutensa, mutta "hajamielisyys" haittasi suorituksia. Tuntui useasti olevan muissa maailmoissa. Sixi-reissuthan oli siitäkin tosi kivoja, että huuli lensi rankasti ja kaikista tehtiin pilaa, Tiainen kirjoittaa.

Hän myös muistelee Aholan usein myöhästelleen ja unohtaneen kisavalmistelunkin.

- Oli vähän unohtanut ja pikkasen jäänyt suustaan kiinni jne. Juuri siihen aikaan niin hänen tapaistaan. Tulihan siitä at-minuutteja jotain puolen tunnin verran, eli meidän mitskuhaaveemme meni siihen. Tietty se sinä päivänä vähän potutti. Mikakin sai kuulla vähän tiukempaakin palautetta, mutta sepä kuittasi asian naurullansa, mikä on kaikkien niiden vuosien aikana jäänyt parhaiten mieleeni, ja minkä muistan loppuikäni ja mitä myös ikävöin, Tiainen kirjoittaa.

”Hän oli eräänlainen artisti – hippi, rokkari”

Team Husqvarnan "Fabu" Fabrizio Azzalin ja Mauro Cremonesi kertovat, että heillä oli kunnia tutustua Aholaan ja tehdä töitä suuren persoonan kanssa.

- Aivan erityinen ihminen, joka on opettanut meille paljon elämästämme ja meidän työstämme. Mika oli monivivahteinen henkilö, joka eli ammattilaiskuljettajan elämäänsä eri tavalla kuin muut. Hän oli eräänlainen artisti - hippi, rokkari, jolla oli yksi pieni erikoisuus: uskomaton lahjakkuus moottoripyörällä ajamiseen.

Aholan mekaanikkona toimi monen vuoden ajan Luca Pidutti. Hänen mielestään sana merkittävä kuvailee parhaiten Aholaa.

- Merkittävä kuljettajana, merkittävä ihmisenä jokapäiväisessä elämässä. Käytän tätä sanaa, koska sen avulla ymmärtää parhaiten myös ihminen, joka ei koskaan tuntenut Mikaa. Hänen persoonallisuutensa oli erittäin vahva ja syvällinen.

Pidutti kirjoittaa olleensa erittäin onnekas, kun tapasi Aholan jo nuorena.

- Tämän vuoksi meidän yhteinen tiemme oli pitkä, kiitos isojen pettymysten, mutta myös jatkuvan ilon ja tyydytyksen

”Olimme Mikan kanssa sopineet, että nyt treenataan ihan sikana”

Husqvarna-vuosina Aholan tiimikaverina ollut Mika Saarenkoski muistelee kirjassa harjoitusmatkaa Sisiliaan 2005.

- Olimme tuolloin yhdessä Mikan kanssa sopineet, että nyt treenataan aivan sikana, etteivät tulokset ainakaan siitä jäisi kiinni tulevissa koitoksissa.

Tallipäällikkö Fabu oli painottanut miehille ennen reissua, että siellä pitää treenata eikä makoilla rannoilla.

- Päätimme eräänä iltana laittaa Fabulle hiukan treenikuulumisia. Otimme minusta kuvan. Olimme teipanneet otsaan palaneen etuvalon polttimon kuvatekstillä varusteltuna. Siinä taisi lukea jotakin seuraavaa: S.O.S tilanne vakava, viimeinen lamppu palanut rikki emmekä voi enää harjoitella öisin! Fabu vastasi muutaman päivän päästä lyhyesti: te kaksi sekopäätä suomalaista. Nauroimme kippurassa koko porukka, Saarenkoski kirjoittaa kirjassa.

Ahola sai ajoharjoituksissa sisäelinvamman pari vuotta sitten ja kuoli barcelonalaisessa sairaalassa sisäelinvamman ja leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.

Hän oli kuollessaan 37-vuotias.

Jarno Ranta
Yle Urheilu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat