Futistutkija kertoo: Seuraa näitä asioita MM-lähetyksissä

Tutkija Sami Kolamo kävi läpi 64 Ylen ottelulähetystä leikkaus leikkaukselta, kun hän teki väitöskirjaansa Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisoista 2010. Kolamon mukaan erityisesti lähikuvat ja hidastusuusinnat ovat keskeisessä roolissa jalkapallotarinan kuljettamisessa.

urheilu
rosetti
Neljännesvälierä Argentiina–Meksiko 27.6.2010EPA

Etelä-Afrikan MM-kisojen neljännesvälierässä Argentiina–Meksiko koettiin poikkeuksellinen ja hämmentävä tilanne.

Argentiinan Carlos Tevez oli juuri puskenut ottelun avausmaalin, kun Meksikon pelaajat näkivät stadionin kuvaruudulta, että Tevez oli ollut selvästi paitsiossa.

Uusintoja kiistanalaisista tilanteista ei yleensä näytetä stadionilla, mutta tällä kertaa kuvaruudusta vastaava toimitsija teki virheen ja lipsautti paitsiomaalin ruudulle. Tulistuneet Meksikon pelaajat ympäröivät avustavan erotuomarin ja vaativat maalin hylkäämistä.

Ottelulähetyksestä ei kuitenkaan käynyt ilmi, mikä sai meksikolaiset äkkiä protestoimaan. Syntyi televisionkatsojan kannalta outo välikohtaus. Lähetys ei kertonut kaikkea.

Tampereen yliopiston tutkijan Sami Kolamon mukaan tilanne oli dramaturginen murtumakohta, eli hetki, jolloin lähetys ei jostain syystä menekään niin kuin pitäisi. Murtuma voi olla nopea, kestoltaan vain pari sekuntia, mutta tutkijan kannalta kiinnostava: miksi tällainen poikkeama, mistä tämä kertoo?

Tevezin paitsiomaali ei ollut ottelun ainoa hetki, jolloin erikoinen sattumus teki kameroiden läsnäolon konkreettisella tavalla näkyväksi.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Argentiinan pelaajat juhlivat 2–0-maalia kentän kulmassa, kun puolustaja Gabriel Heinze kääntyi ja kolautti päänsä käsivaralla kuvanneeseen kameraan.

Tunnekuvat kuljettavat tarinaa

alkuseremonia
MM-finaali Espanja–Hollanti 11.7.2010EPA

Kolamo kävi läpi 64 Ylen ottelulähetystä leikkaus leikkaukselta, kun hän teki väitöskirjaansa Fifan valtapeli: Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisat 2010 keskitettynä mediaspektaakkelina.

Lähetyksissä Kolamo kohdisti huomionsa erityisesti erilaisiin lähikuviin ja hidastusuusintoihin, joiden määrä on kasvanut vuosi vuodelta.

Näitä kuvia ja kuvasarjoja hän kutsuu spektaakkelisegmenteiksi. Ne nostavat esiin eleitä ja ilmeitä, jotka kertovat pelaajien, valmentajien ja fanien tunnereaktioista.

Kolamon teesinä on, että ottelulähetyksissä juuri spektaakkelisegmentit ovat tärkeässä roolissa jalkapallotarinan kuljettamisessa. Ne rakentavat käsitystä siitä, mikä pelissä on keskeistä.

Kuvakerronta ottaa kantaa

Ottelulähetyksen kuvakerronta ei ole neutraalia, vaan se ottaa jatkuvasti kantaa pelitapahtumiin. Tunnepitoiset lähikuvat ja hidastukset alleviivaavat ja korostavat ohjaajan valitsemia asioita.

Räikeästä virheestä syntyneen maalin jälkeen kamera kuvaa pitkään ja syyllistää virheen tehnyttä pelaajaa. Etelä-Afrikan MM-kisoissa näin kävi, kun Englannin maalivahti Robert Green tunaroi USA:n Clint Dempseyn helpon laukauksen verkkoon.

Lähetykseen valitut kuvat voivat myös ennakoida ottelutapahtumia. Vaihtopenkiltä poimitaan kuviin pelaaja, joka ohjaajan mielestä tulisi vaihtaa kentälle. Pian Greenin virheen jälkeen lähetyksessä näytettiin Englannin varamaalivahtia Joe Hartia.

Domenech20101
Raymond DomenechEPA

Selostus menee pään sisälle

Kolamo on tarkkaillut, miten selostaja reagoi spektaakkelisegmenttien kuviin ja alkaa psykologisoida asioita.

Etelä-Afrikan kisoissa, joissa Ranskan joukkue ajautui sisäisiin riitoihin, ohjaaja poimi valmentaja Raymond Domenechin lähetykseen vähän väliä. Selostaja tarttui syyllistäviin lähikuviin ja rakensi kertomusta voimattomasta valmentajasta.

– Selostukseen lisätään materiaalia, että nyt tämä valmentaja vain tuijottelee ja ihmettelee siellä, ei pysty tekemään mitään ratkaisuja. Vaikka kasvoilla ei olisi mitään selkeää ilmettä, tilanteeseen aletaan upottaa tarinaa.

Kamerat ovat kaikkialla

Kolamon mukaan pelaajista on tullut erittäin tietoisia siitä, että heitä kuvataan koko ajan.

Tietoisuus kameroista ilmenee etenkin pelikatkojen aikana. Maalintekijä juoksee kuvaajien eteen tuulettamaan, joskus jopa huutaa suoraan kameraan.

Kameratietoisuus on kasvanut vähitellen, samalla kun ottelujen televisiointi on kehittynyt. Pelaajat seuraavat lähetyksiä ja tietävät tarkkaan, miten jalkapallo-ottelua kuvataan.

kuvaajat1
Eljero Elia (vas.) ja Arjen RobbenEPA

Kolamo on huomannut, että pelaajien tatuoinnit ovat yleistyneet selvästi viime vuosina.

– Saatetaan miettiä, mihin kohtaan tatuointi tulee, ettei se jää pelipaidan alle.

Viime MM-kisoissa Argentiinaa valmentanut Diego Maradona otti poikkeuksellisen runsaasti katsekontaktia kameraan. Kolamon mukaan Maradonan leveät hymyt kameroille osoittivat, että hän oli hyvin selvillä megatähden asemastaan.

Kaikkein tietoisimpia kameroista ovat kuitenkin katsojat. Useimpien fanien käytös muuttuu välittömästi, kun he huomaavat olevansa globaalissa kuvavirrassa.

Kolamo sanoo, että katsojat ovat kaksoisroolissa. He ovat samaan aikaan sekä yleisöä että esiintyjiä.

Lähetyksiin valikoidaan haluttua fanikuvaa edustavat, kaikkein karnevaalihenkisimmät katsojat.

– Jos on Ranskan peli ja katsomosta löytyy tyyppi, jolla on se oikea Gallian kukko sylissä, voi olla varma, että ohjaaja poimii sen kuvaan.

Cristiano ronaldo
Cristiano RonaldoEPA

Gestus tekee esiintyjän tutuksi

Kolamo puhuu gestuksista. Gestus on teatterintutkimuksesta lainattu termi, jolla Kolamo tarkoittaa tietyille pelaajille ja valmentajille tyypillisiä liikkeitä, eleitä ja ilmeitä, esiintyjien omia tavaramerkkejä.

– Katsojina tunnistamme, että kyseessä on nimenomaan Cristiano Ronaldon haara-asento.

Gestuksien merkitys on siinä, että ne vahvistavat tunnesidettä katsojien ja pelaajien välillä.

Kolamo ottaa vertailukohdaksi television saippuasarjat, joiden henkilöhahmot opitaan tuntemaan tietynlaisina psykologisina tapauksina. Samaan tapaan jalkapalloilijoiden tutut, ennustettavat reaktiot tekevät katsojien suhteen pelaajiin läheiseksi ja intiimiksi.

Tutkija kutsuukin jalkapalloa miesten saippuaoopperaksi, jonka esiintyjistä miehet ”suorastaan hullaantuvat keskustelemaan”.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat