1. yle.fi
  2. Yle Urheilu
  3. urheilu

Mildh: Bottas pääsee rakentamaan oman Williamsin

Sääntömuutokset ja moottoritoimittajan vaihto Mercedes-Benziin ovat keskeisimmät tekijät avittamaan Williamsin uuteen nousuun, kirjoittaa Jukka Mildh.

Kuva: Yle / Samu Lehtonen

Tilanne palkintopallilla oli Itävallan GP:n palkintoseremonioissa mielenkiintoinen. Korokkeella oli kolme miestä, joilla on pitkä – ja toiveikas kokemus Williamsilla työskentelystä.

Haastattelua vetänyt Mark Webber haki aikoinaan lopullista läpimurtoaan Williamsin autolla, mutta totesi tilanteen mahdottomaksi jo kahden kauden jälkeen. Viimeisen Williams-kautensa Webber ajoi Nico Rosbergin kanssa. Nyt Itävallassa voittanut Rosberg jäi talliin vielä kolmeksi kaudeksi Webberin jälkeen. Oikeastaan Rosberg juuttui Williamsille, sillä Frank Williams ei millään suostunut yhteenkään ostoyritykseen. Ja ne olivat todella vakavia ja houkuttelevia.

Sekä Webberiltä että Rosbergilta jäi silloin läpimurto tekemättä, vaikka he niin yrittivät optimistisesti uskoa Williamsin valoisaan tulevaisuuteen.

Nyt kaikki merkit osoittavat, että Valtteri Bottas onnistuu siinä missä Webber ja Rosberg eivät. Olen kahdeksan kisan jälkeen vihdoin valmis sanomaan, että hän on nyt se Williams-kuljettaja, joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Sääntömuutokset ja moottoritoimittajan vaihto Mercedes-Benziin ovat keskeisimmät tekijät avittamaan Williamsin uuteen nousuun. Kuljettajaparikin on parhaasta päästä tähän tilanteeseen. Bottas ja Felipe Massa täydentävät toisiaan erinomaisella tavalla, kun ajatellaan ajotaitoa ja auton kehittämistä.

Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että pari Bottas-Massa on avainasemassa myös tallin kehittämisessä, kun koko henkilöstö elää hurmoksessa. Heistä kumpikaan ei ole muiden yläpuolelle asettuva tähti. Williamsilla inhotaan sen kaltaisia kuljettajia. Useiden vuosien ajan talli on pystynyt houkuttelemaan riveihinsä huippukuljettajia, mutta kemiat eivät ole pelanneet.

Tallipäällikön tehtäviä hoitava Claire Williams lausui hiljattain brittilehdistölle, että hänen unelmaparinsa olisi Nigel Mansell ja Juan-Pablo Montoya, koska “hän pitää haasteista”. Lausunto kuvastaa paljon sitä, miten monimutkaisessa ja kitkaisessa suossa Williams on viimeiset reilut kymmenen vuotta tarponut; vaikeamman kautta.

Frank Williams on aina uskonut, että hän pystyy pistämään kuljettajat ruotuun. Samoin teki hänen entinen yhtiökumppaninsa Patrick Head. Heidän otteensa oli tiukka ja vaativa, mutta erilaisten luonteenpiirteiden kanssa kurinpito oli ylivoimaista.

Williamsin uuden tulemisen avaimet ovatkin suuressa muutoksessa. Jääräpäinen Head ei ole mukana kilpailutoiminnassa, mutta tärkeintä on se, että Sir Frank on vihdoin päättänyt alkaa luottaa muiden tekemiseen. Claire Williamsin nimittäminen tallin johtoon oli ensimmäinen siirto. Tyttäreen voi luottaa sataprosenttisesti ja hän osaa toimia suodattimena työtekijöiden ja kuljettajien suuntaan.

Hyvin ratkaisevaa on ollut vastuun luovuttaminen Pat Symondsille. On pitkälle hänen ansiotaan, että Willliamsin auton suunnittelu kohtasi onnistuneesti sääntömuutokset ja että sitä on jatkuvasti pystytty kehittämään yhä nopeammaksi. Eturivin valtaaminen aika-ajossa ja Bottaksen kolmas sija eivät todellakaan olleet onnenkantamoisia, joiden varaan Williamsin on tähän asti pitänyt laskea. Työssä on systemaattisuuden tuntua.

Vahvana taustavaikuttajana, todellisena harmaana eminenssinä, koko prosessissa on toiminut Alexander Wurz. Kilpatallin uuden rakenteen suunnittelu on hyvin pitkälle hänen käsialaansa. Hän on ollut myös mukana henkilövalinnoissa ulkopuolisena neuvonantajana. Wurz ajoi Williamsilla vain yhden kauden (2007), mutta onnistui saamaan erittäin luottamukselliset suhteet Frank Williamsiin ja kaikkiin keskeisiin henkilöihin. Wurz ei pidä itsestään ääntä, mutta hän on mies joka uskaltaa nostaa vaikeimmatkin asiat pöydälle ja haastamaan jopa itsensä Sir Frankin. Sitä Williamsin on todella tarvinnut, jotta se pystyy yksityistallina menestymään.

Kaiken tämän myötä Williams elää uutta nousuaan ja Valtteri Bottakselle on varattu tässä tarinassa tärkeä rooli. Siksi ymmärrän hyvin hänen halunsa jäädä toistaiseksi Williamsille. Näyttö Itävallan GP:ssä oli tosin sitä luokkaa, että kiinnostus muista talleista herää aivan varmasti. Kiusauksia saattaa tulla, mutta vielä ensi kaudeksi niihin ei kannata tarttua. Voittamiseen on vielä matkaa, mutta Williams on nyt aallonharjalla. Sillä on hyvä ote asioista, joita uusi Formula 1 vaatii.

Bottaksen ei nyt tarvitse muuta kuin pitää pää kylmänä, säilyttää asenteensa ja imeä joitakin oppeja kokeneelta Massalta. Näillä eväillä hän onnistuu siinä missä Itävallassa palkintokorokkeella olleet Webber ja Rosberg eivät onnistuneet.

Hän pystyy johtamaan uuden Williamsin voittoihin ja tekee siitä oman tallinsa.

Jukka Mildh