Suora

  • Ratsastuksen maailma
  • Elävä arkisto esittää
  • Viimeistä viedään
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

"Monesti miehet ajattelevat ennakkoluuloisesti, että eihän nainen osaa mitään"

Hämeenlinnalainen Noora Saarinen, 31, on oiva esimerkki siitä, että myös nainen tietää autoista yhtä ja toista. Hän aloitti autoharrastuksen jo 18-vuotiaana, kun rakensi siviiliautoja.

urheilu
Noora Saarinen ajaa rallia.
Noora Saarinen ajaa rallia, mutta osaa myös korjata autoja.Noora Saarisen arkisto

JYVÄSKYLÄ. Pikku hiljaa Noora Saarisen innostus siirtyi kilpa-autoihin. Hän ajoi vuokra-autolla rataa pari kautta, jonka jälkeen hän siirtyi kartanlukijaksi.

- Kartturina olen ollut useamman vuoden, ja puolitoista vuotta sitten päätin ostaa oman auton. Muutaman kisan pääsin ennen sitä ajamaan rallia ja rallisprintiä laina-autolla.

Tällä hetkellä Saarinen toimiikin sekä kuskina että kartturina F-cupissa. Rallin lisäksi hän kiertää jokamiesluokan kilpailuissa.

- En varsinaisesti ajaa mitään sarjaan vaan käyn satunnaisissa kisoissa. Yleensä ne ovat kansallisia ralleja, joissa on naisten luokka. Esimerkiksi nyt elokuussa aion lähteä Lahteen ajamaan naisten cupia, mutta B-junnuna ajoin myös miesten seassa, Saarinen kertoo.

Jo ennen ajokortti-ikää hän istui kaverinsa kanssa tien varrella bongailemassa autoja.

- Arvuuttelimme niiden merkkejä ja malleja. Kun sain ajokortin, etsin paikkaa, mihin pääsisin ajamaan kilpaa autolla. Lopullinen kipinä syttyi, kun olin vahingossa Hattulan kansallisen rallin erikoiskokeen varrella. Halusinkin pian myös itse auton kyytiin, Saarinen muistelee.

Nyt hänellä riittää innostusta myös oman auton Toyota Starletin korjaamiseen, jotta se pysyy kasassa. Hän kertoo tekevänsä muun muassa perushuoltoja ja korjauksia.

Jos en jotain osaa, kysyn apua, jolloin miehet aika äkkiä huomaavat, että olen tosissani. He haluavat testailla minua ja heittävätkin tyhmiä kysymyksiä ja kokeilevat, osaanko vastata niihin.

Noora Saarinen

- Minua ei haittaa, jos sormeni ovat vähän bensassa. Jos autoni moottoriin ja vaihteistoon tarvitsee jotain tehdä, irrotan ne ja vien ammattilaisille korjattavaksi. Kaikkea muuta kuitenkin pystyn laittelemaan itse eli muun muassa vaihtamaan öljyt, vetämään uudet bensalinjat ja vaihtamaan iskarit.

Saarinen tekee siis naisena aika harvinaista työtä, koska autojen korjailu on perinteisesti ollut enemmän miesten hommaa.

- Monesti miehet ajattelevat ennakkoluuloisesti, että eihän nainen osaa mitään. Minullakin on vielä paljon opittavaa, mutta olen nöyrällä asenteella ja teen sen, minkä osaan. Jos en jotain osaa, kysyn apua, jolloin miehet aika äkkiä huomaavat, että olen tosissani. He haluavat testailla minua ja heittävätkin tyhmiä kysymyksiä ja kokeilevat, osaanko vastata niihin.

Saarisen mukaan kyse onkin tahdosta.

- Jos haluaa opetella, varmasti oppii. Minäkin haluan yhä kehittää taitojani, ja tässä hommassa on paljon sellaista, mikä vaatii myös talkoovoimia, sillä F-ryhmän auton ylläpitäminen on työlästä. Ihan kaikkea en pystykään itse tekemään, sillä kunnostaminen vie paljon aikaa, ja autooni ei käytännössä löydy kaupoista suoraan sopivia osia. Tällöin pitääkin kaikkia vähän sovitella, ja autoni onkin monesta autosta koottu. Siinä on esimerkiksi Volvon taka-akseli ja takajarrut. Monia osia on myös teetetty.

Joskus Saarinen viettääkin autotallilla pitkiä päiviä. Ensin hän on päivän töissä, ja niiden jälkeen nainen viettää aikaansa tallilla pikkutunneille asti.

- Muutaman tunnin yöunilla jatkan taas seuraavaan päivää, mutta se vaihtelee paljon.

Ylen Ralliradio seuraa Suomen MM-rallin tapahtumia tiiviisti torstaista sunnuntaihin. Jyväskylässä taajuus on 99,3 MHz ja Pihtiputaalla 97 MHz. Lisäksi ralliradiota voi kuunnella koko maailmassa netissä: www.yle.fi/ralliradio (siirryt toiseen palveluun).

Jarno Ranta
Yle Urheilu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat