1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Teknologia MM-menestyksen taustalla - mikä ihmeen big data?

Maailmanmestari Saksa otti teknologiasta kaiken hyödyn irti jalkapallon MM-kisoissa.

Big data esittelyssä
Katso video big datan hyödyntämisestä

Saksalaisessa jalkapalloilussa ei tunnetusti jätetä mitään sattumanvaraan. Kaikki mahdollinen marginaalinenkin asia tutkitaan ja puretaan atomeiksi, jos siitä on hyötyä joukkueelle.

Brasilian MM-kisoihin joukkue rakennutti oman harjoituskeskuksen. Saksan joukkueen taustajoukot vierailivat 25 eri hotellissa ennen kisoja, mutta kun yksikään ei täydellisesti joukkueelle sopinut, saksalaiset rakensivat oman harjoitus- ja majoituskompleksinsa.

Myöskään vastustajien analysoimisessa ei jätetty kiveäkään kääntämättä. Saksan joukkueen data-analysoijat pilkkoivat vastustajien taktiikat osiin viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.

Mikä ihmeen big data

50 opiskelijaa Kölnin yliopistosta keräsi kahden vuoden ajan tietoa Saksan mahdollisista vastustajista MM-kisoissa. Esimerkiksi välierissä vastaan tullut Brasilia oli analysoitu todella tarkasti.

Jokaisesta pelaajasta löytyi yksityiskohtainen tilastopaketti. Kuinka paljon he ovat keskimäärin pallossa, kuinka paljon he liikkuvat pelin aikana, miten he reagoivat, jos heitä rikotaan, miten he sijoittuvat missäkin tilanteessa, minkälaiset taklaukset heitä erityisesti ärsyttää.

Ylipisto-opiskelijat olivat projektista tietenkin innoissaan, sillä he halusivat auttaa Saksan maajoukkuetta menestymään.

Tietoa on tietysti ollut aina paljon saatavilla, mutta saksalainen ohjelmistojätti SAP kehitti yhteistyössä Saksan jalkapalloliiton kanssa järjestelmän, jonka avulla data voidaan esittää valmennukselle ja pelaajille helposti ymmärrettävällä tavalla. Ja siitä on big datassa kyse. Suurten tietomassojen keräämisestä ja sen esittämisestä helposti ymmärrettävällä tavalla tilastotiedettä ja tietotekniikkaa hyödyntäen.

Saksan valmennusjohto pystyi lähettämään pelaajiensa kännyköihin yksityiskohtaisia videoklippejä vastustajista, joista paljastui heidän vahvuutensa ja heikkoutensa. Juuri ohjeiden selkeys ja helppous olivat pelaajien mieleen. Kaikki data oli personoitu ja mikä parasta, sitä pystyi tarkkailemaan suoraan älypuhelimesta.

Puolustuspelaajat saivat esimerkiksi ennen Portugali-ottelua tarkat tiedot siitä, mitä Cristiano Ronaldo tekee saadessaan pallon hyökkäysalueella. Kumpaan suuntaan hän kääntyy, miten usein ja missä tilanteissa hän pelaa pallon yhdellä kosketuksella pois, milloin hän lähtee pitkään kuljetukseen, mistä hän ärsyyntyy, milloin keittää yli jne.

Pelinopeus Saksan ase MM-kisoissa

Brasilian MM-kisoissa Saksa halusi nopeuttaa peliään. Maajoukkueen taustahenkilöt olivat laskeneet, että MM-kisoissa 2010 pelaajat pitivät palloa keskimäärin 3,4 sekuntia/kerta. Viime kesän kisoissa pallonhallinta onnistuttiin laskemaan 1,1 sekuntiin.

Pallo annettiin eteenpäin yli kaksi sekuntia nopeammin kuin aikaisemmin. Pelinopeus ja liike lisääntyivät.

- Saksa oli kerännyt ennen MM-kisoja jo paljon tietoa karsinta- ja harjoituspeleistä ja he hyödynsi sitä kertomalla pelaajille tilastoja niistä peleistä. Itse MM-kisoissa he eivät saaneet tätä teknologiaa käyttää, mutta he käytti sitä paljon hyödykseen ennen kisoja, SAP:n Suomen edustaja (senior pre-sales advisor) Chris Pritchard sanoi.

Tavoitteena fanien ottelukokemuksen parantaminen

SAP Match Insights-sovellus on nyt käytössä Saksan maajoukkueen lisäksi Bundesliigaseuroista Bayern Münchenillä ja Hoffenheimilla.

- Nyt jo isot joukkueet hakevat tilastojen kautta ja datan analysoimisen kautta niitä asioita, joiden avulla he pystyvät erottautumaan ja hakemaan kilpailuetua muihin joukkueisiin.

Bayernilla on tarkoitus rakentaa tästä faniapplikaatio. Niin että fanit näkisivät katsomossa älypuhelimillaan reaaliajassa tilastoja vaikka omasta suosikkipelaajasta. He voivat nähdä vaikka suosikkinsa etäisyyden toisiin pelaajiin, pelaajan liikkeen ja vaikkapa laukaisukartan. Pritchard totesi.

Pelaajat ovat sijoituskohteita

Big datan käyttö on lisääntynyt tasaisesti joka elämänalueella. Kaupat tarkkailevat ja tutkivat asiakkaittensa liikkeitä reaaliaikaisesti. Minkä tuotteen luokse asiakas kävelee ensimmäisenä tai kuinka kauan hän kävelee ympäriinsä ennen kuin nappaa tuotteen ostoskoriinsa.

Huippujalkapalloseurat ovat suuryrityksiä. Konsulttiyritys Deloitten mukaan maailman rikkaimmat 20 seuraa tuottavat yhteensä 5,4 miljardia euroa.

Pelaajat maksavat joukkueille parhaimmillaan kymmeniä miljoonia ja heistä halutaan kaikki hyöty irti.

Niinpä datan kerääminen ja ennen kaikkea sen hyödyntäminen vain lisääntyy jatkossa. Pienikin taktinen nyanssi voi antaa ottelussa ratkaisevan yliotteen. Kysykää vaikka saksalaisilta.