1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Mika Kallion mestaruustaistelu jatkuu voittoja tuoneella radalla

Ratamoottoripyöräilyn Moto2-luokasta on ajamatta neljä kisaa. Mika Kallio on sarjassa toisena, 33:n pisteen päässä sarjaa johtavasta tallikaveristaan Esteve Rabatista. Talli on antanut kuskeille vapaat kädet mestaruustaisteluun.

Kuva: Gold and Goose Photography

Seuraava kisa ajetaan 12. lokakuuta Japanissa. Motegin kisa on ensimmäisenä kaukomailla ajettavista kolmesta kisasta.

- Siinä on tiukka rutistus, kolme kisaa viikon välein: Japani, Australia ja Malesia. Ne ovat olleet minulle hyviä kisoja aiemmin. Motegissa rata on hidas, sellainen stop-and-go-rata. Se vaatii, että pyörä on hyvä jarrutuksissa. Sitä pitää miettiä itsekin, miten pyörä saadaan hyväksi siihen, pohtii Mika Kallio.

Kalliolla riittää pyörässä säädettävää, sillä hänen normaaleissa asetuksissaan pyörään haetaan mutkanopeutta. Se taas syö jarrutehoja. Sarjan kärkimiehen säädöt taas ovat päinvastaiset, Rabat haluaa tehoa jarruihin. Vaikka Kallion pyörä ei heti kuulosta Japanin kisaan sopivalta, on miehellä sieltä hyviä muistoja.

- Se on hyvä rata, sieltä on kolme voittoa aiempina vuosina tullut ja viime vuonna olin siellä kakkonen. Kyllä odotukset ovat korkealla, Kallio kertoo.

Tallikaveri on voitettava jokaisessa kisassa

Kallion tavoite kauden viimeisiin kisoihin on selvä: tallikaverin edellä on oltava jokaisessa kisassa.

- Se on selvä homma, että Rabat pitää jättää taakse, jos mestaruudesta meinaa taistella ja siitähän tietysti taistellaan. Tarkoitus on, että näiden kolmen kisan aikana saadaan eroa kavennettua ja sitten kun mennään Valenciaan, niin pyritään tietysti maksimitulokseen. Katsotaan, mitä vain voi tapahtua, neljä kisaa on jäljellä. Nyt kun mennään noihin kaukomaiden kisoihin, niin siellä keli on ollut aika epävakainen. Jos siellä sattuu satamaan, niin minua se ei ollenkaan haittaa. Olen ollut tällä kaudella sillä kelillä tallikaveria nopeampi, Kallio myhäilee.

Kallio ja Rabat ovat saaneet belgialaistalliltaan Marc VDS:ltä luvan ajaa mestaruudesta loppuun saakka. Tallimääräyksellä mestaruutta ei ratkaista.

- Asiasta on puhuttu tallissa jo alkukaudesta, kun rupesi näyttämään siltä, että tämmöinen taistelu siitä tulee. Totta kai sieltä on tullut ohjeita, mitä saa tehdä ja mitä ei. Mutta kyllä meillä on ihan vapaat kädet taistella toisiamme vastaan ja kyllä se varmasti näin menee loppuun asti ja nopeampi voittaa.

Uusi talli, tuttu kalusto

Ensi kaudella vastaavaa ongelmaa ei ole luvassa, ainakaan Esteve Rabatin kanssa. Mika Kallio vaihtaa tallia italialaiseen Italtransiin. Talli käyttää samaa kalustoa kuin Kallion nykyinen työnantaja, mikä oli suuri syy Italtransin valintaan.

-Kyllä ykkösjuttu oli se, että kalusto on sama. Tiimikin on hyvä.  Tärkeää oli se, minkälaisella tavoitteella he ovat liikkeellä. Mutta kyllä tärkeintä oli se, että käytössä on Kalixin pyörä. Se on nyt parin vuoden aikana osoittautunut pyöräksi, joka sopii minun ajotyylilleni parhaiten tässä luokassa.

Muutokset tulevan kauden toimintaan tulevatkin muualta kuin pyörästä.

- Henkilökunta on isoin juttu, mikä siellä taustalla muuttuu. Itselle aina tärkein henkilö on kisainsinööri, jonka kanssa läheisimmin tehdään työtä ja hän tulee muuttumaan. Eli kyllä siinä paljon on muuttujia matkassa. Juttua helpottaa se, että pyörämerkki pysyy samana. Kaluston suhteen ei siis pitäisikään olla mitään isompaa ongelmaa. Tietysti ennakkoon on vaikea sanoa, mitä tuleman pitää ja mitä kaikkea toiminnassa muuttuu. Heti kun saadaan viimeinen kisa Valenciassa ajettua marraskuussa, niin paidan väri muuttuu ja ruetaan miettimään ensi vuotta.

Italtrans ei ollut Kallion suosikki ensi kauden työpaikaksi. Kallio katsoi kaikki kortit neuvotteluissa MotoGp-tallien kanssa. Tämä kesti suosikkitallin mielestä liian kauan.

- Totta kai Marc VDS, eli nykyinen tallini, oli ykkösvaihtoehto. Heillä ei tuntunut olevan aikaa odottaa ja he tekivät omat ratkaisunsa. Totta kai sen jälkeen pyrittiin löytämään mahdollisimman hyvä paikka. En usko, että Italtrans häpeää yhtään tiiminä VDS:lle, eli varmasti tulee olemaan yhtä kilpailukykyinen tiimi. Talvella on nyt kuitenkin edessä vähän ekstratöitä, että löydetään yhteinen sävel, kuinka työskennellään, Mika Kallio toteaa.