1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Tilasto: Räikkönen tekemässä kummallista suomalaishistoriaa formuloissa

Kimi Räikkönen oli ennen kuluvaa kautta kerännyt liki 300 MM-pistettä enemmän kuin tallikaverinsa. Valtteri Bottas on ollut molemmilla F1-kausillaan tallinsa ykkösmies.

Kuva: EPA

Suomalaiskuljettajat ovat olleet F1-sarjassa armottomia tallitovereilleen. Kovimmin aisapariaan on aiemmilla kausilla kyykyttänyt Kimi Räikkönen.

Räikkönen oli ennen kuluvaa sesonkia kerännyt urallaan peräti 298 MM-pistettä enemmän kuin samaan aikaan samalla autolla kilpailleet tallitoverinsa.

Tällä kaudella tilanne muuttui dramaattisesti: Räikkönen on ennen viimeistä osakilpailua yli 100 pistettä tallitoveri Fernando Alonson takana. Samalla maailmanmestarista on ajanut kaikkien aikojen surkeimman suomalaiskauden, jos mittarina käytetään piste-eroa tallitoveriin.

Valtteri Bottas on lyhyen uransa molemmilla kausilla menestynyt tallitoveriaan paremmin.

Tallikaveri pysynyt takana

Suomalaiskuljettajat ovat ajaneet F1-sarjassa kaikkiaan 35 kaudella. 18 kaudella suomalaisia on esiintynyt sarjassa useampi kuin yksi. Seitsemän MM-sarjassa esiintynyttä suomalaista ovat ajaneet F1-kisoja yhteensä 52 kaudella. Kausista lyhimmät tosin ovat olleet kahden GP:n mittaisia: Mika Salo kaudella 1994 ja Heikki Kovalainen vuonna 2013.

Suomalaiset F1-kuljettajat ovat ajamiensa yhteensä 52 kauden aikana jääneet vain 15 kertaa tallitoveriaan huonommiksi, 30 kertaa suomalainen on ollut tallitoveriaan parempi, ja seitsemän kertaa pisteitä on tullut yhtä paljon (tällöin useimmiten niin suomalaiskuljettaja kuin tallitoverikin ovat jääneet kokonaan pisteittä.)

F1-MM-sarjan pistevertailu eri kausien välillä oli tasapuolista aina vuoteen 2002 saakka. Kausina 1961–90 kussakin GP:ssä oli jaossa yhteensä 25 pistettä (voittajalle 9, kakkoselle 6, kolmannelle 4, neljännelle 3, viidennelle 2 ja kuudennelle yksi piste). Vuosina 1991–2002 ainoa ero oli voittajalle jaettu kymmenen pistettä. Kausilla 2003–2009 MM-pisteitä sai kahdeksan parasta jaolla 10-8-6-5-4-3-2-1.

Kaudesta 2010 alkaen pisteitä on annettu kymmenelle parhaalle (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Oman mausteensa pistevertailuihin tuovat tämän kauden päätöskilpailussa jaettavat tuplapisteet, mikä saattaa jäädä ainutkertaiseksi kokeiluksi.

Salo joutui taipumaan Ferrarilla

Kahdeksasta F1-kaudestaan vuosina 1994–2001 viidellä Mika Salo otti pisteitä (mikä merkitsi tuolloin kuuden parhaan joukkoon ajamista), vaikka tallikaveri jäi kokonaan nollille. Ainoan kerran urallaan Salo pääsi ajamaan voittajatallissa kaudella 1999, jolloin hän kuitenkin joutui jäämään Eddie Irvinen takana tallin kakkoskuljettajaksi. Samalla kaudella hän jäi myös BAR-tallissa ajamissaan kolmessa GP:ssä tallitoverinsa Jacques Villeneuven taakse. Salon F1-uran kokonaissaldo putoaa tuon kauden takia miinukselle verrattuna tallitovereiden suorituksiin vastaavana aikana.

Pisteissä laskettuna suurimman pistemarginaalin tallitoveriinsa kiskoi Kimi Räikkönen kaudella 2012, kun hän otti Lotuksella peräti 111 MM-pistettä enemmän kuin tallitoverinsa Romain Grosjean. Koko F1-uransa aikana Räikkönen on saalistanut 194 MM-pistettä enemmän kuin tallitoverinsa samaan aikaan. Viime kauden loppuun mennessä Räikkönen oli kerännyt peräti 298 pistettä enemmän kuin tallitoverinsa mutta kauden 2014 romahdus laskee uran kokonaissaldoa.

Mika Häkkinen ylsi urallaan 72 MM-pistettä plussan puolelle vertailussa tallitovereihinsa, Keke Rosberg 19,5 pistettä. Rosbergin saldoa heikensi uran viimeinen F1-kausi 1986, jolloin McLaren-kollega Alain Prost keräsi muhkeat 52 MM-pistettä enemmän – vaikka suomalainenkin sijoittui sentään MM-sarjassa kuudenneksi.

Räikkösen kausi heikoin suomalaisesitys

Suomalaisittain heikoimmat F1-kaudet ovat osuneet vuosiin 2001 ja 2008. Kummallakin kaudella MM-sarjassa ajoi kaksi suomalaista ja molemmat hävisivät tallitoverilleen.

Tallinsa kakkoskuskin roolissa on kaikkein selkeimmin joutunut ajamaan Heikki Kovalainen. Kainuulaisen kahden McLaren-kauden 2008–09 ajan tallin kiistaton ykköskuljettaja oli Lewis Hamilton, joka kruunattiin 2008 maailmanmestariksi. Kovalainen ajoi ykkösissä seitsemällä kaudella, ja vain avauskaudella 2007 Renaultilla hän keräsi enemmän MM-pisteitä kuin tallitoverinsa.

JJ Lehto saavutti kuudesta MM-kaudestaan kolmella pistesijoja. Näistäkin kausista vain Dallara-vuosi 1991 ja neljä MM-pistettä nostivat hänet silloisen tallitoverinsa ohi.

Vaikka Mika Häkkinen ajoi McLarenilla kaksi maailmanmestaruutta ja jätti kollegansa David Coulthardin selvästi taakseen, kausilla 1997 ja 2001 Coulthard oli MM-pisteissä Häkkisen edellä.