Suora

  • Urheilustudio 6.12.
  • Alppihiihdon MC: Santa Caterina, miesten suurpujottelun 1. lasku
  • Santa Caterina, miesten suurpujottelu, 1. lasku
  • Rallin MM Monza - EK 15 - live
  • Urheilustudio 6.12.
  • Monza, EK 15
  • Urheilustudio 6.12.
  • Urheilustudio: Rallin MM
  • Monza, Power Stage live
  • Monza, Power Stage live
  • Ampumahiihdon MC: Kontiolahti, miesten viesti
  • Alppihiihdon MC: Santa Caterina, miesten suurpujottelun 2. lasku
  • Ampumahiihdon MC, miesten viesti, Kontiolahti
  • Urheilustudio 6.12.
  • Santa Caterina, miesten suurpujottelu, 2. lasku
  • Urheilustudio 6.12.
  • Ampumahiihdon MC, Naisten takaa-ajokilpailu, Kontiolahti

Ogierilta mielenkiintoinen ehdotus autoihin liittyen: “Jos vain parhaat saisivat ajaa niillä”

Sébastien Ogier ei laittaisi pahakseen, jos nykyiset WRC-autot olisivat edes hieman tehokkaampia. Samalla niitä saatettaisiin nähdä vain parhaiden kuljettajien käskemänä.

urheilu
Sebastien Ogier.
Voimaa, kiitos. Sébastien Ogierin toivelistalla olisi saada enemmän sykettä WRC-autojen konehuoneeseen. Miika Wuorela.

Ranskalaismestari pitää kyllä kovasti uudesta ajokistaan, mutta korostaa, että väritystä ja muutamaa yksityiskohtaa lukuun ottamatta auto tuntuu yhä omalta.

  • Se on evoluutio vanhasta autosta. Ei se ole mitään todella erilaista, mutta auto on hieman suorituskykyisempi. Suurin muutos lienee vaihdelaatikko, sillä nyt voi pitää molemmat kädet ratissa.
Volkswagen on ajanut kahden viime vuoden aikana 22 voittoa 26 mahdollisesta. Vaikka autoa voisi helposti kutsua täydelliseksi työkaluksi, on tiimi silti huhkinut hartiavoimin töitä pitääkseen etumatkansa muihin rallin MM-sarjassa.
  • On aina vaikea sanoa, mitä pitää parantaa. Vasta kisat tuovat vastauksen. Mutta on se hieman nopeampi, koska insinöörit ovat taas pystyneet viemään sitä enemmän rajoille, pariin otteeseen uutta autoa lumella testannut Ogier jutteli.
Mutta ei niin hyvää, etteikö jotain parannettavaa aina löytyisi. Suoraan takaisin B-ryhmän autoihin Ogier ei hyppäisi, mutta lisää ytyä moottoripuolelle kyllä kävisi laatuun. Tällä hetkellä WRC-autojen moottorit tuottavat noin 330 hevosvoiman tehon.
  • Ei se voi olla kaikki tai ei mitään. Ehkä paluu 1980-luvulle olisi vähän liikaa turvallisuudenkin kannalta. Pito, jousitus ja jarrut ovat kuitenkin kehittyneet niin paljon, että autoissa tuntuu olevan jo liian vähän voimaa koriin verrattuna.

Ja jotta rallista ei muodostuisi liian vaarallista urheilulajia, voitaisiin autot antaa Ogierin mielestä vain kyntensä jo osoittaneille kuljettajille.

  • Hieman lisää voimaa ja autoista tulisi jälleen näyttäviä. Ehkä sen voisi toteuttaa sillä tavalla, kuten formula ykkösissä, että vain parhaat, ns. mestarikuljettajat saisivat ajaa niillä, Ogier ehdotti.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat