Suora

  • Huuhkajia ja panelistijuoruja
  • Käsipallon Champions League: Cocks - Sporting CP
  • Urheiluruutu
  • Käsipallon Champions League, Cocks - Sporting CP

Rallikomeetta Esapekka Lappi ja vaikea ajanjakso EM-tittelin jälkeen: "Ei mitään käryä, mitä ajetaan"

Rallin Euroopan mestaruuden viime vuonna voittanut kruunattu Esapekka Lappi elää uransa synkintä aikaa.

urheilu
Esapekka Lappi katsoo kaukaisuuteen.
Epätoivoa. Huolimatta hyvistä näytöistä niin Euroopassa kuin Aasian-Tyynenmeren rallisarjassa, eivät portit tunnu aukeavan Esapekka Lapille.Miika Wuorela

Lappi kruunattiin tammikuun alussa Vuoden Autourheilijaksi Suomessa, mutta siihen taitavat ilonaiheet hetkeksi jäädäkin. Nuorukaisen kyvyt edellyttäisivät nopeaa nousua MM-tasolle, lajin eliittiä haastamaan. Totuus on kuitenkin varsin toisenlainen. Skodan tiimissä palkkakuljettajan statusta nauttiva, hiljattain 24 vuotta täyttänyt rallitähti kohautelee olkapäitään, kun puhe kääntyy tulevaisuuteen.

  • Uusi auto, R5 tulee joskus kesän alussa. Tiimi ei halua ajaa vanhalla autolla enää yhtään kilpailua, joten aika pitkä kilpailutauko tässä nyt on valitettavasti edessä.
  • Siihen on nyt tyytyminen. Toki me testaamme koko ajan, mutta kisa on aina kisa. Kilpailurutiini tässä vähän kärsii, Lappi myöntää.
Skodan rallitiimissä kolmatta kauttaan aloitteleva Lappi voi vain arvailla, milloin pääsee seuraavan kerran ajamaan kisanumerot autonsa kyljessä. Varmaa on ainakin se, ettei mies pääse kartanlukijansa Janne Fermin kanssa taistelemaan minkään rallisarjan mestaruudesta.
  • Ei mulla ole vielä mitään käryä, mitä me ajetaan, koska tiimi ei ole ilmoittanut. Jos se auto tulee siihen aikaan (kesällä), niin ei kai sitä missään ole enää mahdollista täyttä sarjaa ajaa.
Yksittäiset näytönpaikat WRC-auton ratissa maksavat osapuilleen 150 000 euroa per ralli. Kuljettajan nostaminen palkkaa ansaitsevaksi ralliammattilaiseksi - kun laskee koko ralliuran ajot yhteensä - kustantaa mitä tahansa neljän ja kuuden miljoonan euron välillä. Tuollainen raha pitäisi siis löytyä, mikäli Lapin taustalla häärivä norjalaismanageri Erik T. Veiby aikoo saattaa uuden suomalaisnimen rallimaailman huipulle. Lisäksi pitäisi irtautua palkkaa tuovasta Skoda-sopimuksesta.
  • Nykyinen sopimuksemme ei salli muilla merkeillä kilpailemista. Ei WRC-autoillakaan, Veiby vahvisti.
  • Mutta minulla on oma Skodani tallissa. Tarkoitus olisi, että Esapekka ajaa sillä autolla jonkin rallin tässä lähiaikoina.
Lappi itse on skeptinen siitä, että hänet nähtäisiin kilpailemassa WRC-autolla ainakaan tällä kaudella. Pientä poltetta tehotykin aisoihin kuitenkin on.
  • En usko, että se on mahdollista. En vielä itse näkisi sellaista tilannetta.
  • Okei, voisin mä olla kenties valmis, jos saisi monta testipäivää alle. Mutta ehkä joskus sitten myöhemmin, pyörittelee Lappi.
Tampereella nykyisin asuvan Lapin arki täyttyy pitkälti testiajoista Skodan kanssa. Pakolliseen kilpailutaukoon Lappi suhtautuu ymmärtäväisesti. Positiivinen asenne auttaa jaksamaan.
  • Ei se auta surkutella, vaikka onhan se takaisku, totta kai, ettei kisoja ole. Se on vain käännettävä toisinpäin, ja ajateltava, että nyt on aikaa treenata ja valmistautua niihin kisoihin, joita tulen ajamaan.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat