Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Meksikon MM-rallista rankka seikkailu

Meksikon MM-ralli on kauden haastavin kilpailu WRC-autoille. Ohuessa ilmanalassa ajettava ralli on kova urakka kisainsinööreille.

urheilu
Sebastien Ogier kuvassa
Mestarin menoa - Sebastien Ogier vauhdissa.Miika Wuorela

"Juokse sata metriä täysillä ja hengitä snorkkelin kautta". Suunnilleen tältä tuntuu modernien WRC-autojen konehuoneessa, kun kuljettajat painavat tulisesti kaasupoljinta ennätyskorkealla ajettavan Meksikon MM-rallin erikoiskokeilla. Ohut ilmanala antaa kisainsinööreille mahdollisuuden loistaa omalla tontillaan. Kulisseissa tiedetään hyvin, ketkä ovat menestyksen avaintekijöitä, mikäli oma autokunta sattuu voittamaan rallin. Samoin tuntemuksin viivalle kyyristyvät myös rallien näkyvimmät tähdet, kuljettajat. Ruotsin rallin voittokamppailusta hankeen lipsahtanut Jari-Matti Latvala janoaa revanssia kauden ensimmäisessä sorarallissa.

  • Odotan Meksikon MM-rallia senkin vuoksi, koska minulla on muutamia muutoksia tehtävänä autoon. Sarjan neljäntenä kuljettajana lähtöpaikkani ralliin on ihanteellinen. Lähtöpaikalla saattaa olla isokin rooli, ja ainakin yritän kuroa piste-eroa kiinni sarjakärkeen. Ruotsissa jäin pisteittä, mutta se kuuluu ralliin, eikä sille asialle nyt enää mitään tee. Pitää vain hyödyntää nykytilanteeni parhaan mukaan.
Nollakisa oli Latvalan mestaruushaaveille paha takaisku. Mies kuitenkin tietää, että virhekiintiö tuli kerrasta täyteen, sillä maailmanmestaruus on kauden ainut tavoite.
  • Kun katsoo historiankirjoja taaksepäin, useimmat maailmanmestarit ovat mestaruuskaudellaan ajaneet pisteitä joka rallista. Sikäli minulla ei enää ole varaa virheisiin, Latvala tietää.
Paljon porua epäkiitollisesta lähtöpaikastaan vääntäneellä Sébastien Ogierilla tuntuu ääni muuttuneen kellossa sitten viime kerran. Nyt hallitseva maailmanmestari onkin yhtäkkiä sitä mieltä, että ylivoimainen alku kaudelle pelottaa ranskalaisen pahimpia haastajia tuntemaan kylmiä väreitä jo ennen kisan alkua.
  • Olen voittanut kauden kaksi ensimmäistä rallia, mikä on minusta erittäin vakuuttavaa. Senpä vuoksi paineet eivät missään nimessä ole omilla hartioillani, vaan juuri takaa tulevilla kuljettajilla, Ogier yritti uskotella.
Ensimmäisenä kuljettajana reitillä Meksikossa Ogier on melko tuulisessa tilanteessa. Irtosoran peittämät erikoiskokeet nopeutuvat auto toisensa jälkeen, joten on hyvin todennäköistä, että Ogier on voimaton olosuhteita vastaan kamppaillessaan. Ogierin pokerinaama pitää siitäkin huolimatta.
  • Kuljettajana saa paljon lisää itseluottamusta, kun pystyy voittamaan taistelun, jollaisen kävin Andreas Mikkelseniä ja Thierry Neuvilleä vastaan Ruotsissa. Pari viime rallia Meksikossa ovat niin ikään osoittaneet, että viihdyn maassa. Myös automme sopeutuu hienosti korkealla ajettaviin erikoiskokeisiin.
Ohut ilmanala haasteena

Juuri ohut ilmanala tekee Meksikon osakilpailusta erityisen haasteen. Kuumuus kiusaa kuljettajia, ja vähäinen happi autoja. Volkswagenilla asiaan on löydetty kompromissi, jonka turvin saksalaistiimi uskoo olevansa muita etevämpi.

  • Toisaalta ilmanpaine laskee korkeuden myötä, ja sen myötä myös hapen määrä ilmassa. Mutta niin laskee myös ilmanvastuksen määrä turbossa, mikä taas mahdollistaa korkeamman moottorin pyörimisnopeuden, kuin missään muussa rallissa, tohtori Donatus Wichelhaus, Volkswagen Motorsportin moottorin kehitysyksikön johtaja sanoo.
  • Jotta voimme taata tasapainoisen toiminnan ja menettää niin vähän suorituskykyä kuin mahdollista, olemme valmistautuneet Meksikoon useilla eri simulaatioilla viime vuosina.
Mitä vähemmän ilmassa on happea, sitä työläämpää turboahtimille on tuottaa 33mm:n kuristimen läpi sama teho. Jotta ahdin ei ylikuormittuisi pienemmän ilmanvastuksen vuoksi, insinöörit muuttavat myös auton moottorinohjausjärjestelmää periaatteella: niin vähän kuin mahdollista, ja vain sen verran kuin tarpeellista. Siitäkin huolimatta moottoriteho putoaa 30% edelliseen, täydellisissä olosuhteissa ajettuun Ruotsin MM-ralliin verrattuna. Kun autot Ruotsin kaltaisessa rallissa tuottavat kylmässä ja runsashappisessa ilmassa tehtaan ilmoituksen mukaisen 318 hevosvoimaa, joudutaan Meksikossa pärjäämään useita kymmeniä hevosvoimia pienemmällä moottoriteholla. Ralli alkaa Suomen aikaa myöhään torstai-iltana ajettavalla yleisöerikoiskokeella, 72 000 asukkaan Guanajuaton kaupungissa. Koko kilpailu ajetaan yli 1800 metrin korkeudessa merenpinnasta. Korkeimmalla käydään ´El Chocolate´ -nimisellä erikoiskokeella, joka kiipeää aina 2752 metrin korkeuteen.
Vertailun vuoksi: Euroopassa ajettavissa ralleissa korkein kohta saavutetaan eräällä Monte Carlo -rallin erikoiskokeella, jolla kiivetään "vain" 1608 metrin korkeuteen. Kilpailun pisin erikoiskoe on päätöspäivänä ajettava ´Guanajuatito´ (EK19), jolla on mittaa peräti 55,82 kilometriä. Rallin voittaja on selvillä sunnuntai-iltana klo 21 aikoihin. Miika Wuorela
Yle Urheilu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat