1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Viestintäkonsultin ohjeet twiittaavalle urheilijalle - "Aivan mahtava paikka törttöillä"

Miten urheilijan pitäisi käyttäytyä sosiaalisessa mediassa? Räväkkyys voi astua sponsorin varpaille, tylsä kirjoittelija taas ei kiinnosta.

Kuva: Yle / Lahti

Tunnettu urheilija ei huku Twitterissä massan keskelle. Jos niin käy, hänen twiittinsä tai aktiivisuutensa ovat terävöittämisen tarpeessa. Moni urheilija on hukassa, kun pitäisi ylläpitää ja rakentaa omaa brändiä sosiaalisessa mediassa. Yleisö pitäisi saada kiinnostumaan hermostuttamatta muita sidosryhmiä.

Viestintäkonsultti Katleena Kortesuon mukaan esimerkiksi seurojen ei kannata jättää urheilijoitaan tyhjän päälle sosiaalisen median suhteen.

  • Sosiaaliseen mediaan kannattaa antaa toimintavinkkejä ihan siinä missä seura valmentaa urheilijoita lajiin. Persoonallisuus ei hautaudu, vaikka opetetaan tietämään, mitkä ovat pahimpia mokia ja miten ne vältetään, Kortesuo sanoo.

Tässä Katleena Kortesuon neuvoja twiittaavalle urheilijalle.

**Internet ei unohda. **Sosiaalinen media on aivan mahtava paikka törttöillä, jos sellaista tilaisuutta hakee. Se on äänenvahvistin, ja vahvistaa niin hyvät kuin pienetkin teot suuremmiksi. Joku typerä kiukuttelu leviää valtavan monen silmiin, saati joku epäeettinen toiminta. Keskustelut laajenevat sosiaalisessa mediassa todella tehokkaasti.

Urheiluviestintä on tunneperäisempää kuin yritysviestintä. Siinä on ilman muuta ero. Ihmisillä on myös luontainen vietti tietynlaiseen kilpailemiseen, ja sosiaalisessa mediassa kilpailut päästään vielä käymään varsinaisten kilpailutapahtumien ulkopuolella. Peliaika ikään kuin pitenee, koska "urheilu" tapahtuu jo ennen suoritusta ja jatkuu sen jälkeen.

Negatiiviset tunteet kuriin. Älä koskaan twiittaa vihaisena, sillä on aina ikävät seuraukset. Mieti mitä teet, äläkä törttöile hetken negatiivisesta mielijohteesta. Hetken innostus on aina positiivinen asia. Kerro, mitä yleisö ei näe. Tärkeää on valottaa toimintaa kulissien takana. Mitä on olla urheilija, ja mitä tapahtuu televisiossa nähtävän lisäksi. Tätä esimerkiksi Noora Toivo on tehnyt paljon. Kilpaurheilijan arki on kiinnostava tulokulma.

Hyvien hetkien väline. Sosiaalisessa mediassa on oltava parhaita itsejämme, vähän niin kuin treffeillä tai työpaikkahaastattelussa. Sosiaalisessa mediassa toimiminen kiukkuisena tai väsyneenä johtaa monesti vain häpeään. Silloin voidaan jutella ja tilittää perheen kesken. Sosiaalinen media on sitä varten, kun ollaan neutraaleja tai iloisia ja skarppeja.

Brändinrakentaja. Vahva persoona pääsee sosiaalisessa mediassa esille yhtä lailla kuin ennenkin vaikkapa televisiossa. Hän erottuu missä tahansa, jos vain on läsnä. En usko, että yksilö jauhautuu koneiston rattaisiin yhtään pahemmin kuin on milloinkaan muutenkaan hautautunut. Aina on toki ollut niin, että urheiluorganisaatiot ja viestintäkoneistot ovat tehneet paljon töitä, ja yksilöt ovat voineet jäädä vähän piiloon. On kuitenkin vaikeaa kuvitella perustelua sille, miksi juuri sosiaalisessa mediassa yksilö jäisi enemmän jalkoihin.