Suora

  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Kouluratsastuksen Grand Prix
  • Elävä arkisto esittää
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Kouluratsastuksen Grand Prix
  • Urheilukierros

Rallin suomalaismanagerin sympatiat entiselle suojatille: "Se on aika tiukka paikka Tommille"

Manageri Timo Jouhki pitää Tommi Mäkiselle langennutta Toyota-projektia erittäin merkittävänä ja haasteellisena tehtävänä.

urheilu
Rutkasti töitä. Toyota testaa kuluvalla viikolla uutta WRC-autoaan Keski-Suomessa kolmen kuljettajan voimin.
Rutkasti töitä. Toyota testaa kuluvalla viikolla uutta WRC-autoaan Keski-Suomessa kolmen kuljettajan voimin.Miika Wuorela

Aivan sivusta seuraajana lukuisten suomalaisten uraa rahoittanut Jouhki ei nykyiselläänkään ole. Itse asiassa, Toyotan tilanne ja tulevaisuus koskettaa häntä hyvinkin paljon.

Puolisen vuotta sitten nuori rallilupaus Teemu Suninen oli onnistunut vakuuttamaan viidelle lahjakkuudelle järjestetyssä rallitestissä merkin kykyjenetsijät. Suojelusenkelikseen Suninen sai Jouhkin, joka pyörsi pyhän päätöksensä jäädä eläkkeelle taustavaikuttajan töistä.

Suninen on tehnyt sopimuksensa Toyota Motorsport GmbH:n (TMG) kanssa. Jouhki ei osaa vahvistaa, onko asialla vaikutusta, kun työnantajaksi vaihtuukin nyt maanmies Mäkinen ja eri yritys.

- En tiedä, onko sillä merkitystä. Todennäköisesti sopimuksessa on suoritusperusteinen irtisanomispykälä. Mutta Teemulla on kolmivuotinen sopimus 'junior training programmessa', kauden 2017 loppuun asti. Se viimeinen vuosi on vielä sillä tavalla, että siihen saattaa sitten sisältyä kilpailuja WRC-autolla.

Loogisin vaihtoehto rallitoiminnalle oli hoitaa koko projekti Kölnistä, suurista ja valmiista tiloista, perinteitä kunnioittaen. Vähitellen kävi kuitenkin selväksi, ettei TMG nöyrtynyt yhteistyöhön, jollaista merkin pääjohtaja Akio Toyoda oli mielessään kaavaillut.

Lopulta vaakakuppi nitkahti herra Toyodan hyvin tunteman ja arvostaman Mäkisen suuntaan.

- Kyllä se meni juuri niin kuin oletinkin; Tommi kantaa päävastuun projektista. Se, mikä lopulta on TMG:n osuus, on vähän epäselvää, mutta jotain yhteistyötä he kuitenkin tekevät.

- TMG oli aluksi sitä mieltä, että he osaavat kaiken ja rakentavat maailman parhaimman auton. He tarjosivat aluksi Tommille vetovastuuta, mutta olisivat rakentaneet itse auton. Siinä vaiheessa Tommi löi jarrua, ja sanoi haluavansa myös auton suunnittelun itselleen.

Logistisesti Suomi ja Puuppola tuovat väistämättä oman haasteensa maailmanlaajuisen rallitoiminnan pyörittämiseen. Niinpä isommat tilat jossain päin Suomea ovatkin hankintalistalla varsin pian.

- Aika näyttää, miten projekti etenee. Siinä ei välttämättä ole yhtä paikkaa, josta asioita hoidetaan. Sanoisin, että se on aika tiukka paikka Tommille kaiken kaikkiaan. Ei ole helppoa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat