Suora

  • Kirvesmurhaaja

Rallifanien toiveita kuunneltu - tältä näyttää vuoden 2017 WRC-auto

Uudet rallisäännöt nuijittiin pöytään Meksikossa: WRC-autoista kehitetään villimmän näköisiä ja tehokkaampia.

urheilu
Tulevaisuuden ralliauto kuvassa
Tältä näyttää vuoden 2017 MM-ralliauto.FIA

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti peruslinjaukset kauden 2017 alusta mukaan tuleville WRC-autoille. Nämä ovat säännöt, joiden mukaan myös Tommi Mäkisen johtama Toyotan rallitiimi rakentaa autonsa MM-sarjaan.

Tehoa, näyttävyyttä ja suorituskykyä. Juuri näitä asioita rallifanit ovat viime vuosina vaatineet autoihin.

Pääosassa FIA:n World Council -kokousta Mexico Cityssä olivat nimenomaan autojen teholukemat, jotka ovat käytännössä olleet samat viimeiset 20 vuotta. Kauden 1995 alusta säännöksi tullut 34 mm turbonkuristin putosi jokunen aika sitten vielä 33 millimetriin, mutta nyt palataan lähes 1990-luvun alun mittoihin.

FIA sallii uusissa autoissa halkaisijaltaan 36 millimetrin kuristimen, mikä nostaa tehon vähintään 380 hevosvoimaan, kun ilma moottorille virtaa hieman vapaammin. Karkeasti ottaen yksi millimetri lisää kokoa tarkoittaa 30 hevosvoimaa, joten todellisuudessa nykyisistä 330-hevosvoimaisista moottoreista ponnistetaan kerralla yli 400 hevosvoiman tehoihin.

Vertailun vuoksi: kun A-ryhmän ralliautot elivät viimeistä vapaampaa aikakauttaan, mitattiin Toyota Celican moottorista kauden 1992 loppupuolella jopa 520 hevosvoiman tehot.

Ulospäin autot näyttävät aiempaa aggressiivisemmilta vapaammin suunnitellun korin ansiosta. Niin keulaa kuin perääkin hallitsevat suuret pullistukset lokasuojissa, jotka tekevät autoista todellisten kilpa-autojen näköisiä. Autojen minimipaino putosi samalla 25 kiloa, ollen jatkossa 1205 kiloa.

FIA:n rallipomo Jarmo Mahonen taustoittaa uusien sääntöjen syntyvaiheita.

- Yksityiskohtien hiominen on ollut iso, mutta palkitseva prosessi. Kaikki lajin sidosryhmät ovat olleet mukana varmistamassa, jotta kaupalliset tavoitteet tulee otettua huomioon. Olemme myös kuunnelleet, mitä fanit haluavat autoilta nähdä.

- Autot näyttävät dramaattisemmilta ja ovat luonteikkaampia. Tällaisia muutoksia haluamme nähdä, kun viimeinen tekniikkapalaveri asioista on pidetty. Tuollaisen auton kun näkee erikoiskokeella, se saa sydämen pomppimaan, ja se on juuri se, mihin on näillä säännöillä pyritty, Mahonen sanoo.

Miika Wuorela
Yle Urheilu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat