Minne menet MM-ralli? - suomalaismestarit vastaavat

Rallin MM-sarjaan esitetyt uudistukset on otettu kuorossa hymisten vastaan, mutta parannettavaakin löytyy.

urheilu
Kylttejä Ruuhimäen varrelta.
Rallin MM-sarjassa riittää työmaata.Tomi Hänninen

Rallin MM-sarjassa nähdään vuonna 2017 suuria muutoksia.

WRC-autoihin saadaan puolentoista vuoden kuluttua lisätehoja, näyttävyyttä ja suorituskykyä. Moottorien tehojen arvioidaan nousevan vähintään 380 hevosvoimaan. Tallit saavat myös aerodynamiikan osalta uusia vapauksia, joten autojen ulkonäkö muuttuu erilaisten rakenteiden ja siipien myötä. Lisäksi auton vähimmäispaino putoaa 25 kiloa.

"Oikea suunta"

Suomalaiset rallilegendat ovat ottaneet FIAn ilmoittamat muutokset iloiten vastaan.

- Uudet tulossa olevat säännöt vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kun autoihin lisätään tehoja ja kehitetään uusia aerodynamiikkapaketteja, niistä tulee äärettömän nopeita. Se lisää sarjan mielenkiintoa, viime vuonna ralliuransa lopettanut Mikko Hirvonen sanoo.

- Suunta on oikea. Saadaan autoihin lisää ääntä, tehoja ja näyttävyyttä. Ne ovat oikeasti ralliautoja, jotka näkyvät ja kuuluvat. Kyllä se kiinnostaa, MM-sarjaan palaavan Toyton tallipäällikkö Tommi Mäkinen toteaa.

Myös juuri Mäkisen luotsaaman tallin comeback on Hirvosen mielestä MM-sarjalle myönteinen asia.

- Toyton paluu tuo lisää mielenkiintoa MM-sarjaan. Pitää toivoa että vanhatkin tallit säilyvät siellä. MM-sarja on menossa oikeaan suuntaan, Hirvonen kehuu.

- Tiimejä on tulossa lisää, ja jos jokaisessa tiimissä saa olla kolme kuljettajaa, tuo se MM-sarjaan lisää kuljettajapaikkoja ja uusia kuskeja. Se on erittäin tervetullutta.

Mäkinen on samaa mieltä, vaikka tallipäälliköllä toki onkin asiassa hieman omakin lusikkansa sopassa.

- Lisää tiimejä, lisää kuljettajia... Jo niillä lääkkeillä tulee lisää kiinnostavuutta, Mäkinen komppaa.

Teknologia hyötykäyttöön

Kehitettävääkin MM-sarjassa riittää. Rallin voisi saada tuotua nykyistäkin tehokkaammin metsistä yleisön tajuntaan.

- Televisiointia ja koko mediapuolta voisi kehittää. Internet on aika hyvä alusta ralliautoilun seuraamiseen. Rallin aikana tapahtuu niin paljon hienoja asioita, mutta ne jäävät sinne metsään. Ne tarinat pitäisi pystyä tuomaan sieltä paremmin ihmisten nähtäville, Mikko Hirvosen kartturina toiminut Jarmo Lehtinen sanoo.

Myös Tommi Mäkinen tiedostaa mahdollisuudet, mutta näkee kehityksen menevän oikeaan suuntaan myös tällä saralla.

- FIA ja WRC-promoottori tekevät hyvää työtä. Katsojaluvut ovat olleet jatkuvassa nousussa, Mäkinen sanoo.

"MM-sarja" vai MM-sarja?

Marcus Grönholmin kartturina kahdesti maailmanmestaruuden voittanut Timo Rautiainen näkee kansainvälisen levittäytymisen sarjan kannalta erittäin tärkeänä.

- Rallin MM-sarjaa tulisi levittää laajemmalle. Olen jo 20 vuotta ollut sitä mieltä, että jos kiertuetta halutaan kutsua MM-sarjaksi, sitä pitäisi ajaa kaikilla mantereilla ja useampia kilpailuja. Sarja on täysin europpakeskeinen, Rautiainen sanoo.

- Uskon, että laajenemisen myötä saadaan myös automerkkejä kiinnostumaan enemmän. Kiinan lisäksi Afrikka ja Etelä-Amerikka ovat varmasti alueita, joiden markkinat kiinnostavat autonvalmistajia. Kyllä MM-sarjaa sinne suuntaan pitäisi mielestäni levittää.

FIAn hiljattain päättämät uudistukset pyrkivät nyt laittamaan koneiston kuntoon. Kun tuote on tarpeeksi kiinnostava, voi sille povata myös nopeaa laajentumista uusille markkina-alueille.

Vuonna 2017 rallipoluilla nähdään siis tavallaan uusi alku, joka ralliväen on pystyttävä hyödyntämään.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat