Onko Esapekka Lappi rallin seuraava supertähti? – "Mitään kiirettä ei ole", sanoo rallikonkari

Tommi Mäkisen entinen kartanlukija, kokenut rallivalmentaja Risto Mannisenmäki uskoo, että Esapekka Lappi voi olla seuraava suomalainen supertähti. Matkaa korkeimmalla korokkeelle kuitenkin riittää.

urheilu
Esapekka Lappi Jyväskylässä 2015.
Tomi Hänninen

Esapekka Lapista on ounasteltu seuraavaa suomalaista rallin supertähteä. Jyväskylän MM-rallissa Lappi vei WRC2-luokan ylivoimaiseen tyyliin.

– Kypsä ja järkevä suoritus Esapekalta, Lappia uran alkutaipaleella valmentanut Risto Mannisenmäki arvioi.

- Esapekka ajoi taktisesti järkevästi. Lähti reippaasti ja pyrki tekemään alussa eron, ja kontrolloimaan seuraavina päivinä. On tärkeää olla taktiikka ja pysyä siinä, ellei esimerkiksi rengasrikko sitä muuta. Se oli huippusuoritus.

Tommi Mäkisen kanssa kaksi maailmanmestaruutta (1998 ja 1999) voittanut Mannisenmäki tutustui Esapekka Lappiin työskennellessään AKK Motorsportin rallivalmennuspäällikkönä.

- Esapekka taisi olla tuolloin 16-vuotias, joten hänen kohdallaan ajokortittomalle jouduttiin miettimään hieman erilaista harjoitusohjelmaa.

Mannisenmäki muistelee, että Lapin lahjakkuus nousi esille vasta vuosia myöhemmin. Samoihin aikoihin ryhmissä olivat mm. Juho Hänninen ja Jarkko Nikara.

- Esapekka tuli kartingista, joten ralliauto oli aivan uudenlainen kulkupeli. Ensimmäinen muistikuva, että nuori kaveri, mutta rallista hän ei paljoa tiedä. Ja hän huomasi nopeasti lajien eron.

- Rehellisesti sanottuna jokunen vuosi siinä meni ennen kuin Esapekan lahjakkuus tuli esille. 2010 ja 2011 rupesi näkymään, että lahjakkuutta on. Silloin hän alkoi eroamaan muista ryhmän jäsenistä.

Lappi on edennyt urallaan määrätietoisesti. Suomenmestaruuden jälkeen hän on ajanut WRC2-luokkaa. Viime vuodelta tuloksena oli euroopanmestaruus. Tällä hetkellä mies johtaa luokan MM-sarjaa. Kilpailemisen ohessa Lappi on testannut ja harjoitellut paljon.

- Esapekka pääsi nuoresta lähtien päässyt ajamaan paljon kilometrejä nelivetoautoautoa hyvien taustajoukkojen ansiosta.

Rämäpäisyys pelkkä myytti?

Mannisenmäki muistuttaa, että rallimenestyksen pohja on aina kuljettajan oma motivaatio ja määrätietoinen työ. Toki taustajoukoilla on iso merkitys.

Tie rallimaailman huipulle on pitkä, mäkinen ja mutkainen.

- Kyllä siinä isoja riskejä otetaan taloudellisestikin, eikä varmuutta huipulle pääsystä ole.

Mannisenmäki ei halua vertailla nuorta lahjakkuutta nykyisiin ja entisiin huippukuskeihin.

- Kaikille huippukuskeille yhteistä kuitenkin on kova motivaatio sekä määrätietoinen ja pitkäjänteinen työ.

Entä löytyykö Lapista rallikuskilta vaadittavaa rämäpäisyyttä?

- Suuri yleisö taitaa liittää tuon turhankin paljon ralliin. Tärkeintä on kuitenkin ajatella analyyttisesti, miten autosta saa parhaiten kaiken irti ja miten sitä kannattaa ajaa, että tulos on paras mahdollinen.

- Ajotyyli on tärkeää opetella jo uran alkuvaiheessa. Siitä on hyötyä sitten kun huipulla ajetaan ja erot ovat pieniä.

Onko Lappi valmis WRC-luokkaan?

Esapekka Lapista on veikkailtu seuraavaa rallin mestarikuljettajaa. Lapin nimi on spekuloinneissa liitetty Tommi Mäkisen johtajamaan Toyota-talliin, joka aloittaa MM-sarjassa 2017.

- Vaikea sanoa onko Esapekka valmis. Hän ei ole tainnut ajaa vielä kaikkia MM-sarjaan kuuluvia osakilpailuja. Karting-taustasta huolimatta ralliasfaltista ei taida olla vielä paljon kokemusta. On tärkeää, että testausta on paljon, jotta kokemusta karttuu, Risto Mannisenmäki pohtii.

- Minusta hänellä ei ole mikään kiire vielä WRC-luokkaan. Jossakin vaiheessa se askel tulee ottaa. Sitten se nähdään jos ja kun Esapekka siellä joskus ajaa. Silloin on vastassa maailman parhaat kuskit, tallit ja kalustot.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat