Tapparan tilaisuudessa näkyi edelleen kielletty logo – Poliisihallitus seuraa CHL-markkinointia

Tappara järjesti alkavaa CHL-kautta koskevan tiedotustilaisuutensa Tampereen Hakametsän jäähallissa keskiviikkona.

Kuva: Yle

Pelaajat, päävalmentaja ja seuran toimitusjohtaja Mikko Leinonen esiintyivät tilaisuudessa mainostaustan edessä, sermissä komeilivat CHL:n yhteistyötahojen logot.

Yksi logoista vaikutti kovin tutulta. No logo -mainonta herätti voimakasta keskustelua vuosi sitten CHL:n alkaessa. Kyseinen mainos oli Poliisihallituksen tulkinnan mukaan arpajaislain vastaista markkinointia.

- Totesimme jo edelliskaudella, että No logo –markkinointi CHL:n peleissä on arpajaislain markkinointikiellon vastaista. Kyse on epäsuorasta markkinoinnista, yleisölle ei voi jäädä epäselväksi, mikä taho käyttää No logo –markkinointikeinoa, kertaa arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho Poliisihallituksesta.

- En pysty nyt ottamaan tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, joudumme pyytämään Tapparalta selvityksen asiasta, Laiho jatkaa nähtyään Yle Urheilun valokuvan mainostaustasta.

CHL-otteluita pelataan Suomessa Tapparan lisäksi Bluesin, HIFK:n, Jypin, KalPan, Kärppien, Lukon ja TPS:n kotihalleissa. Poliisihallitus lähetti helmikuussa selvityspyynnön liigaseuroille CHL:n markkinointia koskevassa asiassa ja tuolloin CHL:n markkinoinnista vastaava Infront ilmoitti Poliisihallitukselle, ettei No logo -markkinointia toteuteta SUomessa CHL-peleissä kaudella 2015-2016.

- Silloin ei tarvittu enempiä toimenpiteitä, koska Infront poisti No logo-näkyvyyden, arpajaishallintopäällikkö Laiho jatkaa.

- Infront ilmoitti, että tunnusta ei käytetä jatkossa Suomessa. En nyt ennakoi mitään, mutta varmasti pyydämme lähiaikoina asiasta selvitystä asianosaisilta. Arpajaishallinnon kanta ei ole muuksi muuttunut. Olemme esittäneet keväällä näkemyksemme No logo -markkinoinnista, Laiho jatkaa.

Myös KHL-seura Jokereiden No logo-kampanja oli Poliisihallituksen tarkastelussa päättyneellä kaudella. Laihon mukaan CHL- ja KHL-tapauksissa on selvä ero. Jokerit on suomalainen toimija kun taas CHL:n taustalta löytyy Sveitsissä majapaikkaansa pitävä Infront. Poliisihallitus kävi tiukkasanaista keskustelua Jokereiden toimiston kanssa ja lopulta asiaa vauhditettiin 100 000 euron uhkasakolla.

- Jokereiden yhteistyösopimuksen tarkoituksena oli meidän näkemyksemme mukaan saada ulkomaiselle vedonlyöntiyritykselle markkinointinäkyvyyttä Suomessa. Asiaa selvitettiin Jokereiden kanssa keväällä ja seura poisti kyseisen markkinoinnin. Uhkasakkoa ei tarvittu pistää maksuun, Laiho jatkaa.