Laiton merkintä Tapparan tapahtumassa? – näin seura kommentoi

Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen kommentoi seuran mediatilaisuudessa nähtyä kiellettyä No logo -merkintää.

No Logo -merkintä Tapparan medialle tarkoitetussa tilaisuudessa. Kuva: Sari Sirkkiä-Jarva

Tapparan mainostausta oli esillä vasta toimittajille järjestetyssä tilaisuudessa, joten nähtäväksi jää, millaisia mainoksia ottelutapahtumiin on suunnitteilla.

Ottelutapahtumat CHL-kauden aikana on tarkkaan käsikirjoitettu mainontaa myöten ja tilaisuuksiin tulee käsikirjoitus Infrotilta Sveitsistä. Jokaisessa ottelussa on paikalla ns. supervisor, joka seuraa tilaisuuden etenemistä niin tapahtumajärjestelyjen, televisioinnin kuin urheilun osalta.

Onko kyse kielletystä logosta vai vain mainospaikasta, joka sermissä on merkitty No logo –merkinnällä? Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen siirtää No logo -kysymyksissä vastuun sveitsiläistoimijoille ja kieltää, että kyseessä olisi lain tulkinnan testaaminen.

– Se ei varmaan tarkoita No logoa, Leinonen miettii.

– Markkinointi ja mainonta hoidetaan Sveitsistä Infrontin kautta. Tällä hetkellä en valitettavasti tiedä, mitä se pitää sisällään. Niin kuin viime vuonnakin, siellä on varmasti tällaisia kansallisia ja ylikansallisia sopimuksia ja silloin laitetaan No logo, jos joku on lainsäädännöllisesti väärin. Ainakin viime vuonna katsottiin, että parempi olla No logo kun että lähdetään tekemään mitään laitonta.

Testataanko logolla poliisihallinnon kärsivällisyyttä?

–  Ei missään nimessä. Tämä liittyy siihen, että jossain päin joku on sallittua ja jossain ei. No logo ei viittaa mihinkään peliyhtiöön, toimitusjohtaja Mikko Leinonen selvittää.

Poliisihallitus pyysi CHL-seuroilta keväällä selvityksen No logo -markkinoinnista. Arpajaishallintopäällikkö Jouni Laihon mukaan logonäkyvyys oli epäsuoraa mainontaa ja se rikkoi arpajaislain markkinointikieltoa.

– Infront ymmärsi tämän tilanteen, se oli heillekin uutta, eivät he pysty kaikkien maiden lainsäädäntöä lukemaan. Meillä on 12 maata CHL-liigassa mukana. Jossain on aina jotain ja ne pyritään ratkaisemaan, ja jos ei pystytä lainsäädännöllisesti ratkaisemaan, silloin toimitaan näin, että laitetaan No logo. Enemmistö yleensä päättää, miten mennään, Mikko Leinonen kertoo.

Tapparan osalta CHL-oppivuosi päättyi hyvään todistukseen, vaikka pelit jäivät jo marraskuussa. Tapahtumajärjestelyjen osalta tamperelaisseura sai kiitoksia pääkonttorista. Ylikansallisen sarjan rakentamisessa on ollut omat kommervenkkinsa, mainoskäytännöt ovat yksi esimerkki.

– Kyllä se on ollut vaikeata mutta Infront Media House on tehnyt kovan työn, Leinonen kertoo.

– Kaikki tekevät niin kuin keskuskonttori sanoo, ja meistä on hienoa ollut olla mukana tässä. Mutta kyllä me ollaan kuuliaista poikaa täällä kun Infrontin herra tulee, Leinonen nauraa.

**Korjattu klo 15.51. **Otsikkoa muutettu ja lisätty kysymysmerkki laiton-sanan perään.