Suomalaiskuski: Testipesti ei ole jäähdyttelyä

Ensi kaudeksi KTM:n MotoGP-projektiin lähtevän Mika Kallion mukaan testikuljettajana onnistuminen vaatii samanlaista latautumista kuin kilpailuissakin.

Kuva: Jussi Jäkälä

Mika Kallio on ajanut MM-sarjassa yhtäjaksoisesti 14 kauden ajan. Nyt edessä on siirtyminen KTM:n 240 hevosvoimaisen RC16 pyörän selkään kiertämään tyhjää testirataa.

- Haasteena on se, kuinka pitää oma huipputaso myös testiradalla, kun vertailukohdat muihin kuskeihin puuttuvat, eikä tarvitse ottaa niin kovia riskejä kuin kisatilanteessa. Testikierroksilla on silti saatava itsestä kaikki irti, koska pyörän tietyt ominaisuudet saattavat paljastua vasta silloin, kun kierrosajasta nipistetään sitä viimeistä sekuntia tai kymmenyksiä, Kallio kuvailee.

Kallion suurena tavoitteena siintää kilpakuljettajan paikka MotoGP-luokassa kaudella 2017, jolloin KTM aloittaa kilpailemisen kuninkuusluokassa. Kolikon ankeampi kääntöpuoli voi kuitenkin myös olla se, että jo ensi viikonloppuna suomalaiskonkari ajaa Valenciassa uransa viimeisen MM-osakilpailun.

- En ole kyllä edes ajatellut asiaa noin. Tuleva kisa on minulle ihan normaali kauden päätöskisa. Sata lasissa mennään ja sitten edessä on uusi haaste. Ajohanskojen heittäminen nurkkaan ei ole käynyt mielessä, eikä testikuljettajan rooli ole missään nimessä jäähdyttelyä. Kilpailuista poisjääminen on tietysti riski, mutta MotoGP-luokkaan paluu on kuitenkin ollut pitkään haaveeni ja uskon, että tätä kautta siihen on mahdollisuudet.

- Olen tälläkin kaudella myös ajanut Michelinille rengastestejä ja se on omalta osaltaan lisännyt luottamusta MotoGP-tavoitteeni suhteen. Minulla on aika hyvä tuntuma siitä, minkä tyyppisillä renkailla MotoGP-luokassa seuraavilla kausilla ajetaan. Testisopimukseni ei myöskään estä yksittäisten kilpailujen ajamista, jos niihin tarjoutuu mahdollisuus.

Kallion on määrä päästä tulevan testityökalunsa kimppuun ensi kertaa marraskuun lopussa. KTM:n toinen testikuljettaja Alex Hofmann ajoi muutama päivä sitten prototyyppipyörän ensimmäiset ratakilometrit Itävallan Spielbergissä.

- Kuulemani mukaan ensitesti oli mennyt yllättävänkin hyvin. Koska pyörässä ei ollut lastentauteja eikä luotettavuusongelmia, pääsen aloittamaan oman testityöni tämän kuun lopussa Valenciassa. Kyllähän tässä pieni testikuume on jo päällä, kun pääsen pitkästä aikaa takaisin MotoGP-pyörän selkään. Ensi kaudeksi olemme alustavasti suunnitelleet viitisentoista kolmipäiväistä testirupeamaa, joten reissaamistakin on tiedossa melkein kuin kisakuskilla.