Suora

  • Dota 2: The International
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu

Toyotan projektilla pääjohtajan sataprosenttinen luottamus: “Tommi tekee meille voittaja-auton”

Toyota Motor Corporationin pääjohtaja Akio Toyoda odottaa merkin tulevaa WRC-autoa kuin kuuta nousevaa - eikä epäile hetkeäkään, etteikö rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen olisi oikea mies projektista vastaavaksi.

urheilu
Tommi Mäkinen kuvassa
Tomi Hänninen

Maailman suurimman autonvalmistajan, Toyotan odotettu paluu rallipoluille, ja projektin ympärille kietoutuva salaisuuden verho on hyvin tallipäällikkö Tommi Mäkisen tiedossa. Tiedotuspolitiikkaa ei kiireessä ehditty sopia, joten asioita on hoidettu niin sanotusti lennosta.

Kun projekti käteltiin keskikesällä, alkoi villi huhumylly asioiden todellisesta laidasta. Moni arveli, ettei minimaalisen lyhyt aika riittäisi millään tavoitteiden mukaisen WRC-auton rakentamiseen.

Heinäkuusta 2015 lokakuuhun 2016 on vain 15 kuukautta aikaa. Tuossa ajassa Mäkisen on joukkoineen koottava osaava ydinryhmä, rakennettava asianmukaiset tuotantotilat, testattava auto ja lopulta myös luokiteltava se.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n takaraja auton tarkistamiselle ja hyväksyttämiselle kilpailukäyttöön on enää 11 kuukauden päässä. Asiat kuitenkin rullaavat tiimin kotipaikaksi toistaiseksi kiinnitetyssä Puuppolassa.

Liikenteen äänet Suomea halkovalta Nelostieltä kantautuvat vaimeasti rallipajaan, vaikka matkaa ei muutamaa sataa metriä enempää olekaan. Tallipäällikkö Mäkinen, kuten koko kymmenpäinen tekijätiimi, ovat työn touhussa, joten ulkomaailma ei heitä nyt juuri suuremmin kiinnosta.

Mäkinen kuitenkin vakuuttaa, että tiimi etenee aikataulussa tavoitteensa kanssa.

- Ymmärrän, että projekti on saattanut näyttää vaikealta saada liikkeelle suhteellisen lyhyessä ajassa, joka meille on annettu. Olemme kuitenkin tehneet lujasti töitä, jotta olemme voineet rakentaa järjestäytyneen, ammattimaisen ja herkästi reagoivan tiimin, pohjustaa Mäkinen.

- Projektissa mukana olevien ihmisten tehokkuus on mahdollistanut alkuperäisessä suunnitelmassa ja tavoitteessamme pysymisen. Tekemistä riittää yhä todella paljon, mutta olemme siihen erittäin valmiita.

"Ei autoa voi rakentaa vain paperilla"

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda on seurannut rallitoiminnan edistymistä suurella innostuksella. Onhan mies itsekin todellinen ralli- ja autourheilufani, joka istahtaa säännöllisesti kilpa-auton rattiin lempinimellään Morizo.

Mies on osallistunut kolmesti Nürburgringin 24 tunnin ajoon salanimellä Morizo Kinoshita, jotta välttyisi suuremmalta huomiolta.

Nyt huomiota kuitenkin jaetaan isolla kauhalla, sillä merkin WRC-projekti on jo liki vuoden päivät kutkuttanut ralliin vihkiytyneiden mieliä ympäri maailman. Toyota julkaisi aikeensa ralliin paluusta kuluvan vuoden tammikuussa.

Se on kuitenkin selvää, että luottamus pääjohtaja Toyodan ja tallipäällikkö Mäkisen välillä ei voisi lujempi olla. Oppia on ammennettu puolin ja toisin.

- Kun ralliautoa kehitetään, on ensiarvoisen tärkeää ottaa huomioon teiden luonne. Ei autoa voi rakentaa vain paperilla. Tämän sisäistäminen on auttanut meitä tekemään entistä parempia autoja, ja se on myös osa-alue, jossa olemme oppineet Tommilta paljon, herra Toyoda kehaisee.

Pääjohtaja Toyoda uskoo vakaasti siihen, että Mäkinen kokoaa merkille kiinteän, kokeneen tiimin, joka rakentaa voittaja-auton.

Toyota GAZOO Racingin johtohahmot:

Tommi Mäkinen, 51 - Tallipäällikkö
Lauri Riipinen, 33 - Operatiivinen johtaja
Jarmo Lehtinen, 46 - Urheilutoimenjohtaja

Michael Zotos, 48 - Tekninen johtaja
Tom Fowler, 33 - Pääinsinööri
Mikko Ruoho, 35 - Elektroniikkapäällikkö
Simon Carrier, 51 - Pääsuunnittelija

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat