Suora

  • Lentopallon EM, Turkki - Valko-Venäjä

Tallipäällikkö Mäkisellä selvät sävelet: “Haluan saman kotoisan tunnelman kuin Mitsubishilla oli”

Jyväskylän pohjoispuolelle, Puuppolaan rakentuu lämminhenkinen yhteisö. Yhteisenä nimittäjänä jäsenillä on palava intohimo menestyä kivikovassa rallin MM-sarjassa.

urheilu
Tommi Mäkinen.
Miika Wuorela

Toyota ilmestyy rallipoluille 13 kuukauden kuluttua Yaris WRC -autollaan. Kuumia kysymyksiä projektin ympärillä leijuu useita. Yksi tuloksenteon kannalta merkittävimmistä on tarpeeksi nopeiden kuljettajien palkkaaminen - asia, jossa Mäkinen on jo tehnyt tunnusteluja.

– Olemme keskusteluissa useiden kuljettajien kanssa kaudesta 2017. Tulemme mukaan sarjaan kahdella, jos ei jopa kolmella, autolla, Mäkinen paljastaa.

Puuppolaan, pääkallonpaikalle on koottu heinäkuun alkupäivien jälkeen 40 ihmisen tiimi, joka ponnistelee tauotta kohti yhteistä päämäärää.

– Suunnittelemme autoa parhaillaan. Insinööri- ja suunnittelutiimimme yhdessä alihankkijoiden kanssa on työskennellyt väsymättä pysyäksemme aikataulussa. Ja kehittääksemme autosta voittajan. Varsinainen Yaris WRC:n rakennusvaihe sen sijaan alkaa hyvin pian.

Vaikka suuri osa tuotannosta tapahtuu Mäkisen itse kokoaman tiimin toimesta, säilyy erinäisten komponenttien valmistus silti ulkoistettuna. Kölnissä toimiva Toyota Motorsport GmbH (TMG) toimittaa Mäkisen autoihin kisamoottorit.

– He ovat avainkumppani meille. TMG vastaa auton moottorin suunnittelusta ja kehittämisestä. Työskentelemme hyvin läheisesti, jotta saamme tehtyä Yariksesta kelpo auton.

“Aito ylpeyden aihe”

Päähuomio projektissa keskittyy kuitenkin edelleen Tommi Mäkinen Racingin alkuperäisiin tiloihin, Jyväskylän Tervamaantielle.

Täältä kaikki alkoi, joten kotoisampaa tunnelmaa on vaikea kuvitella. Kotitalollekin on vain kivenheitto.

– Tiimi pysyy Suomessa ja se rekisteröidään japanilaiseksi tiimiksi. Workshop ja suunnitteluryhmä vuodeksi 2016 on jo sijoitettu Puuppolaan, missä myös Tommi Mäkinen Racing sijaitsee. Japanilaiset kollegamme ovat vierailleet Suomessa usein varmistaakseen, että kommunikointi on säännöllistä ja tehokasta.

Vaakakupissa painaa myös sinivalkoinen rallihistoria, vaikka lopullista päätöstä tiimin sijoituksesta ei olekaan vielä tehty.

– On ilo toteuttaa projekti Suomessa, missä ralli on kansallisurheilua ja aito ylpeyden aihe. Se on myös ideaalipaikka automme kehittämiselle ja testaamiselle, jota varten maastamme löytyy useita vaihtoehtoja. Joka tapauksessa, tutkimme eri vaihtoehtoja tiimin kotipaikaksi kaudella 2017, lisää Mäkinen.

Eniten tallipäällikkö Mäkinen taistelee sen puolesta, ettei tiimi paisuisi jättikokoiseksi yritykseksi, jossa työntekijät eivät tunne toisiaan.

– Vaikka Toyota on maailman suurin autonvalmistaja tällä hetkellä, se on myös tunnettu kevyestä ja tehokkaasta operoinnistaan. Haluan tiimimme olevan samanlainen. Haluan samanlaisen valloitustunnelman, joka meillä oli pienessä Mitsubishi-tiimissämme.

Omalta mestaruusajanjaksoltaan Mäkinen tietää hyvin, että pienenäkin voi pärjätä verisessä kamppailussa. Mitsubishi oli aikanaan sarjan maltillisimmilla resursseilla kilpaileva tiimi, mutta niin vain menestystä tuli.

Asioita tehdään Toyotan tapaan

Kohokohtana pieni brittitiimi saavutti merkkimestaruuden kaudella 1998, jolloin Mäkinen myös sinetöi kolmannen maailmanmestaruutensa rallihistorian dramaattisimpien tapahtumien jälkeen.

– Ei tarvita isointa budjettia tai tiimiä kyetäkseen voittamaan. Kaikista tärkeintä on rentoutua ja nauttia kokemuksesta, ja jakaa tuntemus samoin tuntevien ihmisten kanssa. Haluamme näyttää kaikille rakastavamme autoja, ja sen, että meillä on hauskaa työskennellä yhdessä - tehdä asiat Toyotan tapaan.

Kun Yaris WRC:n prototyyppi tulevan vuoden maaliskuussa on valmis, valjastaa Mäkinen välittömästi matkaan kaksi erillistä testitiimiä. Toinen tiimeistä alkaa matkata ympäri maailman, kun taas toinen säilyy puhtaasti kotimaan olosuhteisiin keskittyvänä yksikkönä.

– Testit alkavat keväällä 2016. Laajamittainen suunnitelma on jo tehty siitä, että testejä ajetaan niin Suomessa kuin ympäri maailman.

Suomalaisen ydinjoukon ympärille kootaan ensi vuoden kuluessa reilut 100 ihmistä käsittävä ammattilaistiimi. Tarjolla on monia mielenkiintoisia tehtäviä lajin näköalapaikalla.

– Tiimimme rakentuu vähitellen. Moni paikka on vielä täyttämättä. Etsimme ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään töitä kovaa tässä projektissa, ja liittymään tiimiin, joka työskentelee ison perheen tavoin.

– Haluamme joukkoomme vahvoja luonteita, jotka samalla sopeutuvat tiimiimme, Mäkinen päättää.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat