Hyppää sisältöön

Airbag-selkäsuojus pelasti olympiavoittajan vakavalta loukkaantumiselta

Alppihiihdon vauhtilajit ja turvallisuus ovat aiheita, jotka halutaan samaan lauseeseen. Val Gardenan syöksykilpailussa nähtiin, miten turvallisuusvarusteisiin kuuluva airbag-selkäsuojus pelasti laskijan hyvin pahalta loukkaantumiselta.

Matthias Mayer Kuva: EPA

Olympiavoittaja Matthias Mayer olisi voinut loukkaantua lauantain syöksykisassa vakavasti. Itävaltalainen menetti laskunsa hallinnan rinteen loppuosassa ja mätkähti täydessä vauhdissa rinteeseen selkä edellä. Mayer selvisi kuitenkin rytäkästä vähillä vammoilla, sillä hänellä oli käytössään airbag-selkäsuojus, joka pehmensi laskijan iskua rinteeseen.

- Kaatuminen ei koskaan ole hyvä asia, mutta tänään hän (Mayer) säästyi ehkä selkärankavammalta, Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) tekninen asiantuntija Günter Hujara sanoi.

Mayeria hoidettiin kaatumisen jälkeen rinteessä, minkä jälkeen hänet kuljetettiin bolzanolaiseen sairaalaan. Itävallan joukkue tiedotti myöhemmin illalla, että Mayerilta on murtunut selkänikama, mutta hän on sivussa todennäköisesti vain kuukauden verran. Hänet siirretään Innsbruckiin lisätutkimuksiin.

- Airbag-selkäsuojukset ovat osoittautuneet tärkeiksi varusteiksi vauhtilajeihin, Itävallan liiton johtaja Hans Pum totesi.

Vain kourallinen käyttää

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun maailmancupin osakilpailussa on nähty airbag-selkäsuojus toiminnassa. Suojuksen italialainen valmistaja on kehittänyt sitä vuosikausia ja kourallinen laskijoita on alkanut käyttää sitä viime aikoina. FIS hyväksyi selkäsuojuksen käyttöön viime kaudella ja tälle kaudelle on mukaan saatu myös ranskalaisvalmistajan suojus.

Suojukset suojaavat tällä hetkellä ainoastaan olkapäitä, niskaa, selkää ja rintaa, mutta valmisteilla on suojia, jotka suojaisivat myös lantiota ja polvia.

Osa urheilijoista ei ole vielä lämmennyt airbag-suojuksille, vaikka niiden turvallisuutta ei kyseenalaistetakaan. Eniten kysymyksiä on herättänyt se, voiko liivin airbag laueta ennen aikojaan tai se, miten suojus vaikuttaa laskijan aerodynamiikkaan. Muun muassa Val Gardenan syöksykisan voittanut Aksel Lund Svindal on kokeillut liiviä, mutta ei pidä sitä kilpailuissa tai harjoituksissa.

- Olen rikkonut sillä tänä vuonna jo yhden syöksypuvun, kun vetoketju hajosi. Kun puvun alla on airbagin takia ekstramateriaalia, vetoketju ei toimi yhtä hyvin enkä halua venyttää sitä liikaa, Svindal perusteli.

Airbag-selkäsuojus ei ole vielä pakollinen, mutta FIS toivoo, että maailmancupia laskevat urheilijat käyttäisivät sitä.

- Voimme ainoastaan neuvoa urheilijoita ja sanoa: ”Katsokaa, tällaisia meillä on. Tällaisia olemme kehittäneet teille. Miettikää sitä”, Hujara sanoi.

.
.