Suora

  • Dota 2: The International
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Kouluratsastuksen Grand Prix special

Älä usko kinkunpolttojumppapuheisiin – asiantuntija kertoo, miten voit laihtua

- Kinkunpolttojumppa onkin hyvä slogan, mutta kukaan ei ole tutkinut tavallisella ihmisellä, minkälaisella teholla (syke) sitä pitäisi tehdä, mikä on kinkunpolttojumpan energiankulutus ja miten paljon sillä voi laihtua, sanoo UKK-instituutin liikuntalääketieteen erikoislääkäri Katriina Kukkonen-Harjula.

urheilu
Käsipainot jumppamatolla.
Arja Lento

Kuntosalit ja pururadat ovat joulun jälkeen täyttyneet kuntoilijoista, sillä moni haluaa päästä eroon liikakiloistaan eli laihtua.

Varttitunnin reipas liikunta kuluttaa kuitenkin yllättävän vähän energiaa.

Enegriaa kuluttavat eniten kestävyyslajit. Tällaisia ovat esimerkiksi juoksu ja maastohiihto, joka on erinomainen laji myös voimaharjoitteluun useiden hartiaseutu- ja alaraajavartalotoistojensa ansiosta.

Myös soutu olisi hyvä laji ”kaloreiden polttamiseen” eli energinkulutuksen lisäämiseen, mutta sitä voi nyt talvella harrastaa vain sisällä.

Kävely kuitenkin onnistuu ympäri vuoden ulkona, ja se on tavalliselle ihmiselle ja aloittelijalle hyvä peruslaji, myös arkiliikuntana, koska sitä voi toteuttaa lyhyinä pätkinä, ja jokainen minuutti liikkumista vaatii energiaa.

Lihasvoimaharjoittelu kuntosalilla sen sijaan kasvattaa lihaksia, mutta se myös vähentää rasvakudosta.

Lopputuloksena pelkkä vaa’an lukema ei muutu paljon, mutta vyötärön ympärysmitta voi soukentua paljon enemmän.

Kinkunpolttojumpan vaikutuksia ei ole tutkittu

UKK-instituutin liikuntalääketieteen erikoislääkäri Katriina Kukkonen-Harjula arvioi, että juoksu kuluttaa noin 500 kilokaloria tunnissa, maastohiihto 600 kilokaloria, kävely alle 300 kilokaloria ja kuntosalin lihasvoimaharjoittelu 300 kilokaloria, kun yksi kilo rasvaa vastaa noin 7 700 kilokaloria.

Liikkujan paino lisää energiankulutusta lajeissa, joissa kehoa kannatellaan, kuten kävelyssä. Siinä se vaikuttaa eri lailla kuin pyöräilyssä.

- Lihasvoimaharjoittelun fysiologia on ihan erilainen kuin maastohiihdon, mutta lihasvoimaharjoittelu on terveyden ja kunnon kannalta erinomaisen hyvää liikuntaa. Se ei ole välttämättä laji, jonka avulla voi laihtua nopeasti, mutta kehon koostumukseen sillä on edullisia vaikutuksia, koska lihaskunto lisääntyy ja rasvakudos vähenee.

- Kinkunpolttojumppa onkin hyvä slogan, mutta kukaan ei ole tutkinut tavallisella ihmisellä, minkälaisella teholla (syke) sitä pitäisi tehdä, mikä on kinkunpolttojumpan energiankulutus ja miten paljon sillä voi laihtua. Samalla logiikalla siivous kotona on yhtä hyödyllistä, jos sitä viitsii tehdä tuntikausia.

Kukkonen-Harjula laskeekin, että tunnin ahkera siivoaminen polttaa maksimissaan 300 kilokaloria, ja siihen vaikuttavat muun muassa ikä, sukupuoli ja paino. Esimerkiksi 100-kiloinen ihminen kuluttaa energiaa kaksi kertaa niin paljon kuin 50-kiloinen.

- Yksittäisten liikkeiden toistaminen monta kertaa on äärimmäisen rankkaa, sillä siivoaminenkin voi tuntua olkapäissä. Siinä saa myös lisäliikettä, kun laittaa esimerkiksi tavaroita hyllylle, mutta valitettavasti kaikki nämä liikkeet eivät kuluta paljon energiaa, Kukkonen-Harjula tähdentää.

- Joten tuo on sellainen naistenlehtiohje. Enemmän kuin energiankulutukseen se vaikuttaa nivelten liikelaajuuteen, mikä on hyvä asia, Kukkonen-Harjula jatkaa.

Hän kuitenkin muistuttaa, että sen vastapainoksi voi kokeilla vaikkapa lumenluontia, joka käsivoimin tehtynä on rankkaa. Se kuluttaa suojasäällä "hatusta vedettynä" noin 400-500 kilokaloria tunnissa.

- Jos valtimosairaus on todettu, pitää tehdä varovammin – erityisesti, jos muutenkin rasituksessa tulee puristavaa rintakipua.

Lisävoimia voi hankkia kuntosaliharjoittelun ja lumenluonnin lisäksi esimerkiksi kotona. Etenkin kotivoimistelu eli vanhemmille ihmisille oman kehon kannattelu ja taivuttelu ovat tärkeitä asioita.

- Heillä ei tarvitsekaan olla aluksi mitään painoja.

Tämän jälkeen esimerkiksi videot voivat olla vauhdittamassa ja näyttämässä kotiharjoittelua.

- Silloin voidaan käyttää hyväksi muun muassa erilaisia sauvoja tai tankoja. Lisäksi kotona voi tehdä muun muassa kyykkyjä ja punnerruksia. Aluksi kuitenkin pitää ottaa rauhallisesti ja muistaa myös venyttelyt, ettei tule paikallista lihaskipua seuraavana päivänä.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat