Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Latvala innoissaan uudesta työkalustaan: Auto todella hyökkää

Jari-Matti Latvala tutustui MM-rallikauden 2017 autoonsa Ranskassa. Latvala ihastui heti tulevaan menopeliinsä.

urheilu
Jari-Matti Latvala kuvassa
Jari-Matti Latvala ihastui heti tulevaan autoonsa. Miika Wuorela

Jari-Matti Latvala on istunut uutukaisessa ralliautossaan kaikkiaan kolmeen eri otteeseen, joista viimeisimpänä eilen Ranskassa ajetuissa testeissä. Volkswagen on testannut uutta Polo R WRC -autoaan jo usean kuukauden ajan. Päävastuu testeistä on ollut testikuljettaja Marcus Grönholmilla sekä vaihtelevasti tiimin kilpakuljettajilla.

Myös Latvala on saanut jo varsin hyvän käsityksen siitä, millainen uusien sääntöjen mukainen auto tulee olemaan.

- Ajoin joulukuussa 2015 autolla 200 kilometriä, ja nyt ensimmäistä kertaa soralla Ranskassa. Myös viime elokuussa kokeilin autoa Suomessa, mutta tuolloin auto oli vain sellainen simulaatio tulevasta. Se ei ollut vielä verrattavissa tähän versioon, Latvala pohjustaa Yle Urheilulle.

- Tosi positiivinen fiilis on tullut autosta. Nyt kun ajoin tuollaista hitaampaa tietä, niin sellaisella lähdöt hitaista paikoista tuntee. Auto todella hyökkää.

Kuljettajalle nopeutunut auto tarkoittaa uusien asioiden sisäistämistä selkärankaan.

- Jarrupaikkojakin on jo mietittävä uudelleen, ja aloitettava jarrutukset aiemmin. Parantunut aerodynamiikka ja lisävoima tekevät autosta edeltäjäänsä nopeamman ja paremmin kiihtyvän.

Erikoiskoeajoissa lisääntynyt suorituskyky näkyy varmuudella. Mutta kuinka paljon, se jää nähtäväksi. Myös Suomen MM-rallissa sorateitä tullaan halkomaan entistä vikkelämmin.

Autoissa on noin 60 hevosvoimaa aiempaa enemmän, mikä alkuvaiheessa nostaa moottoritehon 380 hevosvoiman paikkeille. Taitavat insinöörit saanevat autoista kuitenkin vielä enemmänkin irti, sillä imuilman kuristin on kasvanut läpimitaltaan 33 aina 36 millimetriin asti.

- Sanoisin, että sellainen puoli sekuntia kilometrillä - maksimissaan. Jos ajattelee jotain Ouninpohjaa, niin sehän olisi jo 16 sekunnin parannus aikaan. Täytyy muistaa, että nykyautoillakin mennään jo todella lujaa, huomauttaa Latvala.

Uusia autoja ei suoraan anneta kaikentasoisille harrastajille, sillä myös turvallisuusasiat MM-ralleissa on jouduttu miettimään uudestaan.

- Sääntö tulee olemaan sellainen, että kokemusta pitää olla aiemmin vähintään WRC2 -luokan autoista. Se tarkoittaa sitä, ettei esimerkiksi jokin liikemies pääse suoraan tuollaisen auton rattiin harrastamaan.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat