1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. maailmancupit

Enduron jymyuutinen: Päitsistä MM-osakilpailu

Suomalaisen enduron klassikkokilpailu Päijänteen ympäriajo on saamassa ensi vuodeksi MM-arvon. Yle Urheilun tietojen mukaan ”Päitsi” on mukana enduron MM-sarjassa, kun kansainvälinen moottoriliitto F.I.M. julkaisee heinäkuussa vuoden 2017 kilpailukalenterin. 

Kuva: Janne Harala.

Päitsin MM-arvolla on vuosien saatossa aika-ajoin spekuloitu, mutta sitäkin useammin sitä on pidetty mahdottomana yhtälönä. MM-sarjassa on viime vuosikymmenet noudatettu tarkkaa kilpailuformaattia, missä kolmesta maastokokeesta koostuva reitti sekä huolto on keskitetty melko pienelle alueelle.

Samat maastokokeet ajetaan päivän aikana useampaan kertaan. Päitsillä maastokokeita on 24 ja reitillä kokonaispituutta noin 800 kilometriä. Vähintään yhtä suuren lisämausteen ainakin eteläeurooppalaisille kuljettajille tuovat tietysti myös keliolosuhteet, jotka maaliskuun lopussa voivat vaihdella kirpeistä aamupakkasista ja syvistä lumispooreista mutavelliin.

13 henkilökohtaista maailmanmestaruutta voittanut Juha Salminen liputtaa perinteisen suomalaiskilpailun puolesta.

- Mielestäni tämä on hieno asia lajin kannalta. Oleellista asiassa on nimenomaan se, että Päitsiä ei lähdetä muokkaamaan MM-sarjan muottiin sopivaksi, vaan MM-formaatin on oltava se, joka joustaa. Tiedän, että moottoripyörätehtaat ovat vuosien aikana ilmaisseet kiinnostuksensa tämän tyyppisiin kilpailuihin. Nyt myös MM-sarjan promoottorin kiinnostus on herännyt.

Talviosakilpailu itsessään ei ole enduron MM-sarjalle täysin vieras elementti. Vuosikymmen sitten kausi starttasi kahdesti Ruotsin lumilla. Silloin kisapäivinä tahkottiin kuitenkin MM-formaatin mukaisesti vain kolmea maastokoetta - joista osaa oli avattu lumilingolla.

Esimerkiksi Eero Remes ei ole urallaan koskaan osallistunut Päitsille. Kulttuurishokkia hänelle tuskin on kuitenkaan luvassa, sillä lumispoorit tulivat nuorelle kuljettajanalulle tutuiksi jo kuusivuotiaana minicrosspyörän selässä. Juha Salminen puolestaan osallistui Päitsille kolmesti, ennen kuin MM-areenat kutsuivat.

- Ensimmäisellä yritykselläni pääsin junnuna maaliin, mutta kaksi seuraavaa päättyivät keskeytyksiin. Toisella kerralla pyörä hajosi heti avauspätkällä Malmilla ja seuraavana vuonna katkaisin reisiluuni Vierumäellä yrittäessäni roikkua loppuun kuluneella takarenkaallani Mika Aholan vauhdissa, Salminen muistelee.

Edesmennyt maailmanmestari Mika Ahola kertoi aikanaan oman versionsa samasta tapahtumasta: ”Sain Vierumäen pätkällä edelläni lähteneen kuskin kiinni ja painelin vauhdikkaasti ohi, mutta hämmästyksekseni hän alkoikin roikkua sitkeästi ihan perässäni, kunnes yht’äkkiä pärinää ei enää kuulunutkaan. Vasta myöhemmin selvisi, mitä oli tapahtunut ja että kuski oli tuleva maailmanmestari Juha Salminen.”

Ahola osallistui Päitsille muutaman kerran myös MM-uransa aikana ja jakaa kilpailun voittoennätyksen yhdessä Heikki Timosen kanssa kuudella ykköstilallaan. MM-statuksella varustetun Päijännekilven nostaminen olisi ollut Aholalle suuri unelma.

Nyt aika näyttää olevan kypsä unelman toteutumiselle, mutta valitettavasti viisinkertainen maailmanmestari ei ole sitä enää itse todistamassa.