Miten selätetään pelottava, ihastuttava ja palkitseva Ouninpohjan erikoiskoe, Jari-Matti Latvala?

Viime vuonna Latvala ajoi 34,38-kilometrisen Ouninpohjan aikaan 15.39,8. Se tarkoitti 132,16km/h keskinopeutta. Vertailun vuoksi Hannu Mikkola tykitti vuonna 1985 Audi Sport Quattro S1:llään EK:n aikaan 11.35, mutta tuolloin kiiruhdettavaa matkaa oli vain 24,58 kilometriä (keskinopeus 127,32km/h).

urheilu
Jari-Matti Latvala kuvassa
Jari-Matti Latvala.Miika Wuorela

Hiuksianostattavaa matalalentoa, klassista suomalaista soratietä ja nälkäisiä kuljettajia. Siinä yhtälö, joka tunnetaan myös Ouninpohjan erikoiskokeena.

Yksi legendapätkän valloitusyritykseen lähtevistä on Jari-Matti Latvala. Kahden aiemman vuoden voittoaan puolustava kuljettaja, ja modernien ralliautojen aikakauden ennätyksenhaltija Ouninpohjasta.

Viime vuonna Latvala ajoi 34,38-kilometrisen Ouninpohjan aikaan 15.39,8. Se tarkoitti 132,16km/h keskinopeutta. Vertailun vuoksi Hannu Mikkola tykitti vuonna 1985 Audi Sport Quattro S1:llään EK:n aikaan 11.35, mutta tuolloin kiiruhdettavaa matkaa oli vain 24,58 kilometriä (keskinopeus 127,32km/h). Mikkolan suoritusta pidettiin tuolloin todellisena haamuajona, mitä se kyseisen B-ryhmän aikakauden autoilla toki olikin.

Pitkäjärventien kapeampi osuus tuli mukaan erikoiskokeeseen vasta vuosia myöhemmin, ja samalla yhdeksän kilometriä lisää mittaa.

Tällä kertaa ajosuunta on päinvastainen, eikä tuoretta kokemusta vuoristoratapätkän haasteista ole. Pituuttakin on “ainoastaan” 33 kilometriä.

- Aika haastavaahan se on kahden harjoituskerran jälkeen. On tosi tärkeätä katsoa erikoiskoe vielä pariin, kolmeen kertaan videolta. Varsinkin se loppuosa on se haastavin. Siellä on heittäviä hyppyjä, eikä niistä oikein tiedä, miten ne paiskaavat autoa, Latvala aprikoi.

Erikoiskoe ajetaan rallissa kahteen kertaan. Erityisesti lauantaiaamun ensimmäinen suoritus on Latvalan mielestä ratkaiseva - jopa kisan voittoa ajatellen. Liikkeellä ollaan jo klo 8.08.

- Ouninpohjan ensimmäinen veto toiseen suuntaan on tärkeä. Kun sen vain saa onnistumaan.

- Olen ajanut tähän suuntaan puoliväliin asti vuonna 2008. Vuonna 2011 ajoimme myös muutaman kilometrin, ennen kääntymistä Konivuoreen. Erikoiskokeesta taitaa olla hieman tuttua sellainen 18-20 kilometriä, mutta viimeiset kuusi kilometriä tulevat olemaan todella haastavat, tietää Latvala.

Menestyksen syntysanat lausutaan rallia edeltävässä testissä. Tulevaan ralliin Latvala saa testata vain yhden päivän, mikä sekin on riittävästi aiempien vuosien hyvän pohjatyön ansiosta.

Mutta kisajännitystä sekään ei poista. Sopiva adrenaaliryöppy vain tehostaa ajosuoritusta, jossa on syytä olla ripaus malttiakin.

- Jännitys on aina kisassa kova. Auton on oltava todella iskussa. Jos tuntumaa ei näin armottoman kovavauhtisessa kisassa ole tai auto ole säädöissä, niin eroa tulee ihan sumeasti. Terve järki pitää olla, ja tietää mihin pitää jarruttaa. Joka paikkaan ei voi kaasu pohjassa mennä, Latvala naurahtaa.

- Nuotituksen jälkeen jännitys on ehkä kovimmillaan. Shakedownin kun pääsee ajamaan, niin sitten vähän rentoutuu. Ja Harjun (EK1) jälkeen voi vähän huokaista. Silloin on jo päästy ajamaan, ja siitä se lähtee, myhäilee Latvala.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat