1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Latvala myöntää ison ongelman - "Nyt kuka tahansa voi voittaa"

Juväskylässä toiseksi ajanut Jari-Matti Latvala arvostelee rallin MM-sarjan lähtöjärjestystä. Latvalan mukaan parhaat kuljettajat kärsivät liikaa nykyisistä säännöistä.

Jari-Matti Latvalan mukaan parhaat kuljettajat kärsivät rallin MM-sarjan nykysäännöistä. Kuva: Tomi Hänninen

Jari-Matti Latvala näkee MM-rallien lähtöjärjestyssäännössä paljon parannettavaa. Latvala ajoi sunnuntaina päättyneessä Suomen MM-rallissa toiseksi. Suurimman osan kilpailusta Latvala ajoi kolmantena autona reitillä, eikä saanut vastaavaa etua kuin vaikkapa rallin voittoon ajanut Kris Meeke.

Meeke lähti seitsemäntenä autona reitille, mikä sopi pohjoisirlantilaiselle. Tulevaisuus sarjassa voi olla vastaava myös tulevaisuudessa, mikäli nykyiset säännöt eivät muutu.

- Kyllä, näin se on. Nythän sarjaa voi tulla ajamaan kuka vain - vaikka Sébastien Loeb - ja voittaa. Se on tosiasia. Niiden, jotka eivät aja sarjaa, pitäisi lähteä kärjessä.

Puhdistuneet erikoiskokeet tulisi Latvalan mielestä olla tarjolla kuljettajille, jotka sitoutuvat koko MM-sarjaan, eivätkä tee vain satunnaisia vierailuja kisoihin. 

- Ensimmäisenä päivänä voidaan kyllä lähteä pistejärjestyksessä, mutta ei enää toisena eikä kolmantena. Ne, jotka kärsivät ensimmäisenä päivänä teiden auraamisesta, voivat sitten ajaa kiinni kärkeä toisena päivänä. Niin sen pitää olla, Latvala nyökkää.

Kakkossijan kylkiäisinä Latvalasta tuli 164 MM-startillaan kaikkien aikojen kokenein suomalaiskuljettaja.

- Aika huimaahan se on olla 31-vuotiaana kaikkien aikojen kokenein suomalaiskuljettaja. Sarjassa on kuitenkin ajanut Markku Alén ja Hannu Mikkola, joka lopetteli uraansa vasta 50-vuotiaana. Juha Kankkunenkin ajoi pitkälle yli nelikymppiseksi.

Latvala löi ennätyksellään suomalaislegendojen lukuja, jotka ovat kertyneet lähinnä vuosina, jolloin kilpailut kestivät nuotitusjaksoineen huomattavasti nykyisiä, kolmepäiväisiä ralleja pidempään.

- Mutta silloin sarjassa oli paljon vähemmän kilpailuja, joihin kuljettajat osallistuivat. Tavallisesti valittiin vain kahdeksan kisaa kauteen. Kertyyhän niitä kisoja, kun nykyisin ajetaan tuplat, ja kaudessa on 14 kisaa. Eräänlainen saavutus tämäkin on. Olen nyt nuorin MM-rallin voittaja ja kokenein suomalainen, Latvala naurahti.