Suora

  • Urheiluruutu

Näkökulma: Neljä ideaa, joiden avulla urheilija voi päästä huipulle järjestelmästä huolimatta

Sanna Kämäräinen tarjoaa näkökulmassaan asioita, joihin urheilija pystyy vaikuttamaan huolimatta siitä, mitä ylhäältä tarjotaan.

urheilu
Sanna Kämäräinen
Sanna KämäräinenTomi Hänninen

Olympiatuli sammui viime yönä ja neljän vuoden päästä olympiamitalit ovat jaossa Tokiossa. Tuntuu hurjalta, että uusi olympiadi on käynnissä. Ensin pestään Rion jälkipyykki, ja keskustelu suomalaismenestyksestä käykin kuumana.

Tällä hetkellä ruoditaan tarkkaan järjestelmiä ja pohditaan miten rajoitetut resurssit pitäisi kohdentaa parhaalla tavalla. Joskus urheilijasta tuntuu kovin voimattomalta näiden keskustelun keskellä.

Siksi haluankin tuoda tässä viimeisessä Rio-näkökulmassa esille neljä asiaa, joihin urheilija pystyy vaikuttamaan huolimatta siitä mitä ylhäältä tarjotaan. Nämä ovat ideoita, jotka toivottavasti herättävät joissakin ajatuksia, ehkä jopa sykäyksiä ottaa aikaa ja analysoida omaa toimintaansa.

1. Esimerkkien ja olosuhteiden seuraaminen

Mitä ovat tehneet he, jotka jo ovat siellä missä itse haluaa olla? Jos omassa lajissa ei ole esikuvia lähellä, niin aina voi lähteä sinne missä niitä on. Minulla oli esimerkiksi pitkään haaveena päästä Saksaan näkemään, mitä siellä tehdään toisin, kun siellä kiekonheiton taso on kivenkova vuodesta toiseen.

Olinkin nyt keväällä Berliinissä viikon treenaamassa paikallisen huippukiekonheittoryhmän kanssa. Yksi täysipäiväinen valmentaja, neljä täysipäiväistä urheilijaa. Kesän saldona 2 arvokisamitalia ja kolme heittäjää yli 68 metriä. Päivittäisen tekemisen taso on hurja. Mitä olisikaan treenata koko ajan tällaisessa seurassa?

Kiinnitin myös huomiota siihen, että olympiavoittajat ja urheilulukiolaiset treenaavat samassa hallissa ja vaikkapa pelaavat sulassa sovussa pingistä treenien lomassa. Nuoret näkevät koko ajan, mitä maailmanhuiput tekevät ja mitä maailman huipulle pääseminen vaatii. Esimerkkien voima on valtava.

Treenien jälkeen muuten samasta kompleksista löytyvät fysioterapeutit ja hierojat valmiina auttamaan.

Sikäli olen kovastikin valmennuskeskuksien kannalla. Meillä on niin vähän urheilijoita per laji, joten saman lajin huiput ja huipulle pyrkivät pitäisi saada samaan paikkaan, jossa olisi valmennus ja tukitoimet kohdillaan.

On ihan selvä asia, että huippu-urheilun alttari vaatii tiettyjä uhrauksia, mikäli vaikkapa muuton toiselle paikkakunnalle parempien tukitoimien tai valmentajan perässä niin haluaa nähdä. Itselle se on lähinnä ollut jotain mitä vaan tehdään silloin, kun uravaihe sitä vaatii.

2. Arvokisojen kaltaista kokemusta saa vain lähtemällä ulkomaille

Kokemusta arvokisoja varten isommista kisoista on haettava arvokisojen ulkopuolelta, eikä niitä valitettavasti naapuripitäjästä löydy. On täysin eri maailma kilpailla Euroopassa samoja naamoja vastaan kuin arvokisoissakin ja saada kokemusta mitä kaikkea siihen voi liittyä. Sama rinki ja kiekko, mutta silti ihan eri asia sanoi kuka mitä vaan.

Itse uskalsin alkaa kysellä mahdollisuuksia ulkomaankilpailuihin heitettyäni hallissa kansainvälisesti arvostetun tuloksen 60 metriä. Löydettyäni kilpailumanagerin minulle selvisi, että tuolla tuloksella päästään moniinkin kisoihin ulkomaille. Ja olisi päässyt jo hieman heikommallakin tuloksella. Ei kovimpiin sarjoihin tietenkään, mutta Timanttiliigan alla on runsaasti muitakin kisasarjoja, joissa voi rauhassa kasvaa kovempiin mittelöihin. Kannustan rohkeasti alkaa selvittää, miten tämä on itselle mahdollista.

Toki tästä tulee enemmän kuluja silloin, jos ei ole vielä tasolla, jossa kisajärjestäjät maksavat kulut, mutta se on investointi mikä on oltava valmis tekemään kansainvälistä huipputasoa haettaessa.

3. Ravinto ja terveenä pysyminen omista valinnoista kiinni

On ollut paljon puhetta sairasteluista kauden aikana ja vaikkapa siitä miten flunssa vei mukanaan parhaan terän ennen tai jälkeen kisojen. Entä jos nämä sairastelut pystytään välttämään?

Esimerkiksi omat kausiflunssat loppuivat kuin seinään sen jälkeen, kun muutama vuosi sitten aloin ottaa selvää, miten ravinnolla voi tukea immuunipuolustusta ja muutin ruokavaliota suhteellisen radikaalisti. Toki tähän liittyy muitakin asioita, mutta ravinto on yksi merkittävä tekijä sairauksien ehkäisyssä.

Väitän, että huippu-urheilijoiden ravitsemuksessa on edelleen rutkasti parantamisen varaa. Oma kokemukseni suorituskyvyn ja palautumisen buustaamisesta ravinnon avulla on vaan niin mieletön, että aiheesta mielelläni puhun.

Sitten kuulee paljon puhetta, että söisi terveellisemmin, mutta kun se on niin kallista. Tämä ei pidä paikkaansa. Olen vuosien varrella etsinyt melkoisen määrän tapoja syödä mahdollisimman laadukasta ruokaa mahdollisimman edullisesti, ja näitähän löytyy. Esimerkiksi äärimmäisen tärkeää lehtivihreää on ollut koko kesän tarjolla Suomen luonnossa täysin ilmaiseksi. Maksaa vain vaivan.

Eikä tavoite saa olla välttää sairastelut, vaan huippu-urheilijalle sopii tavoitteeksi yksiselitteisesti olla huipputerve joka ikinen päivä. Ja kun ottaa itse selvää asioista, niin parasta on, että sitä tietoa ei kukaan vie koskaan pois, vaan se jää omaksi pääomaksi loppuelämäksi.

4. Elämänhallinta ja itsensä tunteminen avainasemassa

Mikä tekee huipputuloksen? Kokonaisuus. Elämän tasapaino. Olen painottanut näissä kirjoituksissakin urheilijan hyvinvointia, sillä mikä on mitalin arvo, jos ihminen on rikki.

Missä ympäristössä ja olosuhteissa kukin urheilija pystyy tekemään parasta tulosta? Minkä asioiden pitää toteutua itselle niin, että voi rakentaa elämän tukemaan huippu-urheilua? Ketkä ovat ihmiset, jotka voivat aidosti auttaa tällä tiellä?

Näiden asioiden tunnistaminen vaatii urheilijalta tiukkaa itseanalyysia ja itsensä tuntemista, sekä katsomista omaa elintilaansa kauemmas.

Jokaisen on mietittävä itse, mitä haluaa urheilulta, mitä haluaa tavoitella, arvioitava kokonaisuus ja päätettävä, mikäli haluaa omistaa elämänsä sille. Kun todellinen ja aito päätös maailman huipun tavoittelusta on tehty, niin valinnat sen jälkeen palvelemaan tätä tarkoitusta ovat helpompia tehdä.

Lopulta se miten oma tarina kirjoitetaan, on kiinni vain itsestä, joten aloitetaan aina katsomalla peiliin, sillä kaikki vastaukset löytyvät sieltä.

Kiitos matkaseurasta!

Sanna Kämäräinen

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat