1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. urheilu

Ogierin mestaruus sinettiä vaille - nousemassa suomalaismestarien rinnalle

Juha Kankkusella ja Tommi Mäkisellä on neljä maailmanmestaruutta. Sebastien Ogier on nousemassa samaan saavutukseen.

Kuva: EPA

Kauden kolmanneksi viimeinen MM-ralli ajetaan Kataloniassa tulevana viikonloppuna. Hyvin suurella todennäköisyydellä Sébastien Ogier kruunataan mestariksi jo tässä vaiheessa kautta.

Ranskalaisen vahvaa asemaa puoltaa 68 pisteen johto. Jaossa on toki vielä 84 pistettä, joten teoreettiset mahdollisuudet omaa vielä viime vuonna ensimmäistä voittoaan Kataloniassa juhlinut Andreas Mikkelsen.

Riippumatta siitä, miten Mikkelsen, tai ohuet mestaruusmahdollisuudet säilyttänyt Thierry Neuville, ajavat, Ogierille riittää rallista kolmossija ja yksi piste kisan päättävältä Power Stagelta. Ei kovinkaan haastava tehtävä, jos katsoo Ogierin tuloskuntoa viimeisen neljän vuoden ajalta. Viime vuonna miehen matka tosin päättyi rajuun ulosajoon kisan kärkipaikalta muutama kilometri ennen maalia.

Jari-Matti Latvala on toistaiseksi ilman ykköstilaa Kataloniasta, vaikka onkin ajanut kisan joka vuosi kaudesta 2004 lähtien. Kaksi viikkoa sitten ajettu Korsikan ralli ei onnistunut Latvalalta aivan nappiin, sillä mies oli vasta kisan neljäs.

- Korsikan ralli oli meille todella vaikea, ja olemmekin sen jälkeen katsoneet tarkasti, mikä meni vikaan. Vedimme niistä asioista omat päätelmämme, ja nyt odotamme vain Katalonian rallin alkua. Olen täällä tullut neljänä viime vuonna toiseksi, ja tästä kisasta todella nautin.

Vauhti asfaltilla on rajua, ja se vaatii huolellisuutta myös ennakkotutustumisessa.

- Nuotituksessa on oltava heti valppaana ja tehtävä nuoteista entistäkin tarkemmat. Reitillä on vain pari muutosta, joten mitään isoja eroja nuotteihin ei tällä kertaa tule. Erikoiskokeet ovat myös lyhyempiä kuin Ranskassa, ja se sopii minulle. Viime vuosien tuloksiin pohjaten; tämä on kisa, jonka todella haluan voittaa.

Katalonian ralli on yhä sarjan ainoa, jossa kilpaillaan sekaisin soralla ja asfaltilla. Rallin 19 erikoiskoetta jakautuvat siten, että ensimmäinen päivä sujutellaan soralla, ja kaksi seuraavaa vievät kilpailijat asfalttiteille, jotka tuovat rata-autoilun lähimmäksi rallia.

Perjantai-ilta on ammattitiimien mekaanikoille varsin kiireinen, sillä ralliautojen muuttaminen sorakelpoisista ajokeista asfaltille vaatii aikaa 75 minuuttia. Tuossa ajassa autot saavat liki 1400 erilaista osaa sisuksiinsa.

Rallissa ajetaan 321,08 EK-kilometriä. Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe alkaa torstaina klo 19.06 Suomen aikaa.